• ajsson

Mamma och "resejobb"

Min sambo var otrogen otrogen för ett tag sedan och vi var nära att gå isär. Jag "löste" det för min del att dra till Norge och jobba. Med telefon och webbkamera har jag haft daglig kontakt med mina barn (8 o 18 år). Nu märker jag en viss skeptisk innställning av bekantskapskretsen.. då jag ska åka iväg en andra gång, 14 dagar. -Stackars din sambo som får dra hela ansvaret för era barn, vissa skulle aldrig SVIKA sina barn och åka iväg som jag gör. På 14 dagar får jag ut samma månandslön som i Sverige och kan om jag vill vara ledig 14 dagar och få kvalitetstid som heter duga med barnen.
    Jag har 3 bröder som också jobbar borta på veckan men är hemma helger och när jag tog upp detta med omgivningens kommentarer märkte vi en markant skillnad.
    Hur tänker ni andra? Är det provocerande att jobba på annanan ort om man är kvinna?

• Svar på tråden Mamma och "resejobb"
  • Petronilla

Barnen är ju så pass stora att de är ganska självgående, jag tycker att du gör rätt. Lycka till!

• aprilsill

JAg tycker inte att du gör något fel, och om det gör förhållandet starkare finns det ju inget att invända! Och som sagt så är barnen rätt "stora".

• ajsson

Mellan jobb och ledighet i norge kommer mycket egentid.. man hinner reflektera över mycket.Vet fortfarande inte om förhållandet kommer hålla. Jag tror aldrig att jag ens hade orkat vidare om jag inte rest, avstånd och saknaden sätter andra perspektiv på tillvaron. Men till min fundering- kan man skönja en viss läggning hos oss kvinnor som antyder .. att det är inte helt ok att jobba på annan ort om man är mamma?

• aprilsill
    ajsson skrev 2008-08-13 11:15:09 följande:
    Mellan jobb och ledighet i norge kommer mycket egentid.. man hinner reflektera över mycket.Vet fortfarande inte om förhållandet kommer hålla. Jag tror aldrig att jag ens hade orkat vidare om jag inte rest, avstånd och saknaden sätter andra perspektiv på tillvaron. Men till min fundering- kan man skönja en viss läggning hos oss kvinnor som antyder .. att det är inte helt ok att jobba på annan ort om man är mamma?
    Ja det finns tendenser på sådana synsätt i Sverige ja.
  • Winnertaco

Mest typikst att du får kritik bara för att du är kvinna. Hade det varit en man hade det säkert låtit att "gud vad bra, då är han ju hemma 14 dagar sedan.

Jag tycker att du gör rätt!

• ajsson

Winnertaco.. just dom kommentarerna tycks utebli när det gäller mig som kvinna. Jag skulle aldrig åkt om min dotter på 8 år verkligen lidit av min frånvaro. - men barn säger ju det man vill höra är det alltid någon som kläcker, när jag försöker inflika att min dotter inte verkar ta det så hårt(vi snackar varje dag på nätet)så ler dom FLESTA lite överseende.. ja,ja JAG skulle aldrig kunna "rymma" hemifrån på det viset..
    Det är ju ingen nöjestripp jag är ute på.. jag drar in mer pengar än min sambo.

• FrökenChockrosa

Jag tycker du gör helt rätt! Att ta ett ekonomiskt ansvar är också att bry sig om sin familj oavsett om många verkar tro att det är fortfarande är mannens uppgift. Och hur många andra kan vara hemma fjorton dagar och bara ägna sig åt sin familj?!?

Har själv fått höra en del nedlåtande kommentarer angående om mitt yrkesval och min (förhoppningsvis) kommande internationella karriär.

Om jag ändå tänker satsa på mitt jobb så mycket kanske jag inte ska ha några barn alls. Förstår inte hur man ens kan med att säga något sånt, men det är inte direkt ovanligt. Ingen verkar tänka på att jag har en sambo som skulle göra minst hälften av jobbet, då han redan har "säkrat" sin karriär och att min utbildning faktiskt kommer vara den som drar in mest till vårt hushåll.

Svar på tråden Mamma och "resejobb"