• Anonym (svärmor...)

Ni med jobbiga svärmödrar, avreagera er här!

Jag väljer att vara anonym för man vet aldrig vem som läser ens inlägg, kanske svärmor själv.

Jag läste nyss en som var irriterad på sin svärmor för att hon tagit upp henens dotter när hon sovit i vagnen trots att mamman sa 2 ggr att hon tar barnet. Då dök det upp många saker jag själv varit irriterad på.

Min svärmor är jättebra och vi kommer jättebra överens. Hon är snäll och allt är bra. Men vissa saker retar en så förbannat att jag kan älta småsaker i en vecka. Oftast då för att dess småsaker inkräktad på min roll som mamma.

Jag kan komma ihåg att hon sa att hon var mamma till vår son ibland...man får visserligen ta det med en nypa salt men det låter ju inte klokt att säga så. Hon skröt hur folk trodde han var hennes när de såg korten på han på hennes jobb. Stolt farmor såklart men ibland kunde man nästan tro att hon ville vara hans mamma. Det störde mig. Hon tror aboslut att allt som hennes son gillade ska vår son gilla. Leksaker, aktiviteter, kläder som är över 20 år gamla. Hon pratar om framtiden när sonen ska göra det och det trots att han bara var några veckor. Hon kunde stressa upp mig så mycket. Jag vill ju bara ta en dag i taget och bara njuta, måste man prata om vad han ska göra när han är 6 år. Det tar man väl då och då är det han och hans föräldrar som bestämmer vad han ska ha för aktiviteter. Hon kan yttra sig om att han hostar trots att jag själv vet att han precis varit förkyld och att jag inte själv tycker det är så farligt. Jag tar väl ändå ansvar för min sons hälsa! När hon kollar till han när han hostade när han sov trots att hon var på väg ut från oss och att jag precis kollat honom. Sånt är också irriterande. Man får lov att backa lite även om man bara menar väl. När jag var nybliven mamma så var jag känsligare och lät mig köras över ofta. Konflikträdd, vågade inte säga ifrån men nu månader efter så sätter jag ner foten och säger de en dum sak eller ifrågasätter så säger jag minsann ifrån. För jag vill inte älta saker och gå och vara arg för att andra säger och gör klumpiga saker.

Berätta era historier, hur har ni det som tycker era svärmödrar kan var jobbiga ibland (även om ni kommer jättebra överens såklart)

• Svar på tråden Ni med jobbiga svärmödrar, avreagera er här!
  • Anonym (morr)

Samma här. Min svärmor är på många sätt snäll och rar. MEN! Hon ska alltid prata om hur bra hon är! llt ska handla om henne. Nu när vi ska ha barn trodde jag att detskulle ändra sig lite, men nej, nej, nej. Hon pratar bara om sina graviditeter och hur tapper hon var under dem... Jag blir GALEN! Jag orkar inte höra ett ord till om henne. Hon är egentligen en väldigt dålig mor, men ska ändå höja sig själv till skyarna! Det blir så patetiskt! Vad göra?

• Anonym (gnäll)

Jaa, gnälla skulle jag låta bli att göra om jag ahde orsak. Men att ha en svärmor som kallar mig tjock är ej speciellt kul =) Hon är dessutom helt urkass på att sköta vår son. han är ren 1,5 år och hon vägrar att byta hans bajsblöja. Hon kallar barnbarbet för tjockt då han var babyrund. Jag ammade honom för ofta, jag klädde honomfel, jag gav burkmat åt honom. hur lång skall jag göra listan.

• Anonym

morr svärmor hmm ja, vet inte riktigt v ad jag ska tycka om henne. inte det att hon på något sätt är otrevlig, tvärtom, har alltid varit positivt inställd till mitt o hennes sons förhållande. men det oroar mig nå fruktansvärt att just hoon måste bli farmnor till mitt barn! för enligt mig har hon issues. till att börja med så skämmer hon bort mig, min sambo och hans lillasyster nå fruktansvärt. åker vi och handlar gemensamt är det alltid hon som betalar, åker hon till ikea kommer ho hem med massa prylar till oss osv. detta känns jättekonstigt då mina föräldrar aldrig någonsin skulle skämma bort mig så.
    ta tex min sambos lillasyster, just fuyllda 18, blev förälskad i en snubbe typ 50 mil härifrån. då bodde ho i egen lgnht här dom min svärmor o svärfar (de är skilda) betalar åt henne. men hon bestämmer sig för att flytta därifrån till sin nya kille och gör det med en gång. lämnar lägenheten, som min svärmor då hjälper henne städa ur samt kör 2 vändor 50 mil vardera med hennes grejjer till nya länhtn. där ska lillasyster betl halva hyran men har ju 3 mån uppsägning på lgnh hhär i stan, tror ni inte mamma betalar båda? herreud. sen blir hon vansinnig när inte hennes ex man vill betala hyra även på nya lägenheten! och han är i mina ögon vettig. skämmer inte bort barnen onödigt, tar hand om de verkliga problemen ist. vågar konfrontera, villket inte svärmor gör! hon betalar hellre. dessutom har svärmor enl min mening alkoholproblem. hon dricker med vänner säkerligen 4 dar/veckan. min sambos lillasyster har berättat för mig hur hon skulle åka nattbuss hem från en fesival och hittara sin mamma avdäckad på samma buss... då e det illa! svärmor bor i ett stort gammalt hus hon håller på att renovera för fullt, äger en restaurang och sköter sig på så vis, men med hennes värderingar vill jag inte släppa min unge ensm i hennes sällskap!

dessutom har hon fått för sig att hon vill vara med på min förlossning! aldrig i livet att jag vill ha henne där.hade mkt hellre sett min sambos pappa med ny tjej där, de är jättefina lugna sansade männskior med en sund livssyn.

shit dettablev långt, men det var skönt att få ut lite agg mot tanten!

• Anonym (gnälltant)

Till sorgligt, detta var en tråd för alla som VILL klaga på sin svärmor, du behöver med andra ord inte läsa detta ännu mindre lägga dig i.

Jag håller med om att en svärmor kan vara för mycket. De allra flesta vill säkert väl men i all sin egoism så blir det SÅ fel. Bara för att dom är äldre så kan dom allt, vet allt och ska göra allt.

Min svärmor vill gärna stå i centrum och visa hur bra, snäll och givmild hon är. Detta är svinjobbigt för hon ska banne mig lägga sig i allt och inte lyssnar hon när man säger till heller. Resultaten blir ju att man drar sig undan så mycket som möjligt.

• Anonym (Matt)

Min svärmor är e - l - a -k.
    Hon tycker att jag är präktig och att jag tar hennes älskade son ifrån henne.
    Varje gång jag är där pratar hon om hans ex som hon även går med presenter till.
    Jag är med barn och hon älskar att prata om min killes ex's barn som är SÅ söta och har SÅ fina namn och är SÅ underbara.

Hon saknar min killes ex för de brukade sitta i köket och röka och snacka skit.
    De är lika.

Jag är inte alls lik min svärmor.
    Hon super och klär sig som en tonåring.
    Det är upp till var och en såklart hur man klär sig, inte så jag menar!
    Men min kille har aldrig mött någon som gett honom så mycket trygghet och stabilitet och som brytt sig så mycket om honom som jag.

Och hans mamma känner väl det och känner sig utanför.

Hon är grymt - grymt - grymt elak mot mig.
    Vill få med min kille ut på krogen och det evrkar som att hon hoppas att han ska vara otrogen mot mig.

Min barnmorska sa till mig att hon en gång fick ett råd: "Bo så långt bort ifrån din svärmor som möjligt"

Jävligt tragiskt och tråkigt att det ska vara så här.
    Gör mig så ledsen.

Skadar inte bara mig utan även min kille.

• Anonym (svärmor...)

Jovisst är man väl tacksam för mycket mycket hon gkort och gör för oss. Men ibland behöver man ventilera sig. Jag har t om skrivit att hon säkert menat väl. Det tror jag abslolut. Men man kan ju inte styra över sina känslor. Och det är väl bra att ventilera sig här så man får ut det man irriterar sig på. Så har man det ur sitt system sen.
    Ofta kan jag skriva av mig på sånnna här ställen när nåt hänt och det lugnar faktiskt ner än och man bryr sig inte mycket mer om saken sen efter. Det är väl toppen.

Bara för att de har levt ett längre liv än jag och fött barn betyder inte attt de vet bättre än mig i allt.Att be om råd är lite skillnad på att få råd hela tiden. Och när det gäller att vara mamma och speciellt till småttingar så kan vissa saker kännas som de inkräktar lite på ens mammaroll, vi svärdöttrar är väl lika mycket människor med. Jag vet att jag ofta överreagerar lite och ta mycket som kritik fast det inte är menat som det. Det vet jag med mig.

Allt är verkligen inte bu, har du "sorgligt" inte haft dåliga dgr och behövt prata av dig? Många har faktiskt svärmödrar som är hemska!!!

• kissemjao

Repliken från en svärmor... (gissa vems)
    - Du går som om du skitit på dig (riktat till mig dagen efter jag fått barn).
    - Denna gången är du inte lika fet som när du väntade N. (riktat till mig som gravid nu)
    - Det var värst vad N bökar i matstolen. Varför binder ni inte fast henne i stolen, det gjorde jag när L var liten... (javisst, det tycker jag låter jättebra)

Denna ljuvliga svärmor har också avrått min man att ta kontakt med akuten sedan N i ett trotsutbrott med pappa fått armen ur led, med kommentaren -Hon gråter ju inte, då kan det inte göra så ont. (Nä, men att armen hängde som påsatt med två tråckelstygn behöver vi ju inte lägga nån vikt vid).

Min svärmor är inte bara dum, hon är genuint korkad.

• Anonym (Urless!!)

Min svärmor skulle jag kunna skriva om hela dagen. Men det får bli i korta drag här.
    Det är den mest självupptagna människa jag vet! Hon pratar alltid om sig själv, om hur jobbigt hon har det, om hur duktig hon är, hur hon gjorde si och så.
    Särskilt sen jag blev gravid, varje gång jag är där ska hon berätta om sina graviditeter.
    Hon tycker att jag borde göra som hon, för det gick ju så bra för henne.
    Jo f-n ja!
    Kärringen kedjerökte sig igenom tre graviditeter, drack sprit..och försökte starta förlossningarna med en flaska ricinolja varje gång.
    Hon blev chockad när jag slutade röka direkt när vi testade positivt, och hon frågar fortfarande om jag inte vill ha en cigarett.

Hon är fullkomligt inkompetent! Dessutom är hon en mästare på att manipulera, och särskilt då min sambo.
    Hon uppfostrade honom ensam, och det får han ofta höra när han inte har tid att göra allt hon ber om. Då kommer hela skuldrepertoaren. Hur ont hon har, hur ensam hon är, att hon inte har någon mat hemma, osv.
    Min sambo jobbar heltid, vi får barn om knappt två månader, vi renoverar en lägenhet, som ska säljas innan bebisen kommer, vi letar nytt boende som ska köpas och fixas. Allt detta inom två månader, och kärringen blir helt vansinnig om min sambo inte har tid att åka de 6 milen ut till henne med en mjölkliter.

Jag följer inte längre med när sambon åker ut till henne, för jag orkar inte med henne. Jag är så less på att höra hennes gnäll, och jag blir så förbannad när hon sätter igång med sina krav.

Jag älskar min sambo mer än allt annat, men jag önskar att jag kunde byta ut hans familj. Inte en enda i den familjen är vettig!
    Dom är totalt oekonomiska allihop, och har skulder överallt. Min sambo är den enda som lyckats bra, han är välutbildad och har ett högavlönat jobb. Det svider i ögonen på dom, och varje gång det är kalas eller liknande så räknar dom med att vi ska köpa med oss all mat, paket osv.
    Dom ringer hit varje månad och ska låna pengar, men dom har aldrig råd att betala tillbaka, och frågar min sambo efter pengarna så svarar dom bara att han har väl så mycket pengar att han inte behöver dom där 300 kronorna t ex.

Det är inte så att vi är snåla, tvärtom. Men det är inte särskilt kul att hjälpa någon som tar det för givet och aldrig uppskattar det man gör.
    Svärmor är värst! Hon är skyldig oss flera tusen, som hon lånat i kontanter. Skulle vi räkna med bilarna som min sambo köpt åt henne skulle skulden bli bra mycket mer.
    Eftersom hon inte har några pengar själv, så har min sambo hjälpt henne med att skaffa bil ett par gånger. Tanten envisas med att bo långt upp i skogen, så hon är tvungen att ha bil för att kunna ta sig till läkare och affär. Bilarna hon får har hon ingen som helst respekt för. Hon kör sönder dom stup i kvarten, och sen ringer hon sambon som måste åka direkt dit, för annars blir det ett jädra liv. Han får betala reservdelar, bensin, skatt..försäkring, men hon säger att det bara är lån. Jo tjena! Lån = att man lämnar tillbaka.

Blev visst rätt långt det här ändå..och jag har knappt börjat Men det finns mer, bra mycket mer.

• Anonym ((för bra!))

Huff.

Min ex-svärmor var mest jobbig genom att hon var så perfekt, så snäll, så duktig och obegripligt tålmodig. Till råga på allt gav hon aldrig intryck av att tycka att det var något fel på någon annan.

En suverän människa helt enkelt.

Vilket gjorde att jag aldrig kände mig bekväm med henne. Så kan det också gå. :P

Men nej, jag är inte ett dugg avundsjuk på någon av er som skrivit ovanstående inlägg. Huva!

• Anonym (svärmor...)

Urless: Oh mygod... Jag förstår dig till fullo!!!
    Ett nej när dom ber om mer pengar tycker jag vore på plats. Låter inte vettigt att de föräväntar sig att ni ska betala för allt när ni är bjudna. Fy vad oförskämt.
    Ni kanske inte kan med att säga att ni inte vill låna ut mer pengar. Men de som inte returnerar tillbaks det de lånat tycker jag verkligen inte ska få låna mer.
    Kram till er!!!

Svar på tråden Ni med jobbiga svärmödrar, avreagera er här!