Praktiska tips inför barn nummer två - ös på med era råd!
Hej,
om några dagar kommer vårt andra barn och jag undrar generellt om era bästa tips kring hur man kan tänka när man får barn tätt (1 år och 10 månader mellan). Praktiskt, mentalt, osv. Jag har ingen aning om hur hur jobbigt/smidigt det kommer att bli.
Det kan handla om t ex om hur ni underhåller ettan när tvåan ska skötas på skötbordet eller ammas, hur man undviker att tvåan blir påhoppad under babygymet om man går ut ur rummet en stund (ettan kunde man ju bara lämna där), hur man gör i affärer o lknande när ettan vill springa/krånglar och tvåan måste upp och tröstas ur vagnen, hur man får ettan att gå upp för trappan hemma när man samtidigt måste bära tvåan (vi har badrum/skötbord på övervåning och köket nere, tilläggas kan att jag har ryggproblem, svårt bära tungt). Och så vidare.
Undrar också om ert spädbarn väckte ettan mycket i början (eller senare)? Vår flicka är rätt ljudkänslig i vissa skeden av sömnen och jag grämer mig för hur det blir med en skrikande baby flera gånger per natt. Ettan sover i eget rum utanför, rätt lyhört.
Kanske självklara saker för er som varit med ett tag, men för oss är ju detta helt nytt.
Alla små och stora råd emottages tacksamt!