• Anirak

Praktiska tips inför barn nummer två - ös på med era råd!

Hej,
    om några dagar kommer vårt andra barn och jag undrar generellt om era bästa tips kring hur man kan tänka när man får barn tätt (1 år och 10 månader mellan). Praktiskt, mentalt, osv. Jag har ingen aning om hur hur jobbigt/smidigt det kommer att bli.

Det kan handla om t ex om hur ni underhåller ettan när tvåan ska skötas på skötbordet eller ammas, hur man undviker att tvåan blir påhoppad under babygymet om man går ut ur rummet en stund (ettan kunde man ju bara lämna där), hur man gör i affärer o lknande när ettan vill springa/krånglar och tvåan måste upp och tröstas ur vagnen, hur man får ettan att gå upp för trappan hemma när man samtidigt måste bära tvåan (vi har badrum/skötbord på övervåning och köket nere, tilläggas kan att jag har ryggproblem, svårt bära tungt). Och så vidare.

Undrar också om ert spädbarn väckte ettan mycket i början (eller senare)? Vår flicka är rätt ljudkänslig i vissa skeden av sömnen och jag grämer mig för hur det blir med en skrikande baby flera gånger per natt. Ettan sover i eget rum utanför, rätt lyhört.

Kanske självklara saker för er som varit med ett tag, men för oss är ju detta helt nytt.

Alla små och stora råd emottages tacksamt!

• Svar på tråden Praktiska tips inför barn nummer två - ös på med era råd!
  • Sennaboo

Vår son var 20 mån när bebisen kom.
    Vid skötbordet ställde vi en pall, så han kunde stå med om han ville. Annars fick han leka.
    Vid amning har han antingen fått sitta med och läst bok eller lekt själv.
    Undvika att bli påhoppad i gymmet: Storebror var i början duktig och hittade inte på något hyss. Då vågade jag lämna dem själva. Sen var där en period då storebror var lite trotsig, då lämnade jag inte lillebror ensam på golvet om jag lämnade rummet. Nu kan jag lämna honom igen.
    Handla: Ha bestämt innan vad som gäller för storebror. Om han springer och krånglar får han sitta i vagnen.
    Uppför trappan: Ta med den ena upp först. Stäng grinden och gå sen ner och hämta den andra.

Storebror har sällan blivit väckt av lillebror.

• pigglet

Min första tanke: ladda med mycket storkok i frysen, så du bara behöver värma mat första månaderna. Det blir lätt lite kaos när alla är trötta och hungriga...

Har ni möjlighet att någon kommer och leker en stund med storasyskonet på dagarna? Att få gå till lekparken med mormor eller så? Underbart både för barn och vuxen, och säkert mormor också...

Bärsele kan göra att maten kommer fram på bordet i tid.

• Rhonda Breeze

För att undvika svartsjuka är mitt råd att ni inte ska vara överbeskyddande mot 2an, för då skickar ni signaler att 2an är viktigare än 1an. Utan låt 1an få krama o pussa sitt nya syskon, de är tåligare än vad man kan tro.

Försök inte att uppmärksamma dåligt beteende alltför mycket hos 1an om denne har gjort ett tjuvnyp o fått 2an att gråta, pjoska då extra mycket med 2an istället!

Lycka till!

• AnnaU

För mig har det fungerat bra. De stora måste få vara med och visa upp sitt syskon, mina har varit så stolta! De får hålla (under uppsikt) och pussa/krama bebisen. Ut till bilen får man ta de stora först och ta den lilla sedan, samma sak med trappor.

Jag skulle aldrig lägga bebisen på golvet, har inte tagit fram något babygym än. Min bebis är 6 veckor. Kanske sen och när mellanbarnet sover middag (1år och 9 mån). När jag vill försöka dricka varmt kaffe (alltså hinna dricka innan det kallnar ) så lägger jag minsta i vagnen och ställer den innanför stolen som jag sitter på. Ligger bebben i sin säng så är genast mellanbarnet där och rycker i armarna eller försöker ta kudden eller stoppa i nappen. Hon gör inget för att vara elak utan vill hjälpa till och är lite nyfiken

Mina barn avgudar i alla fall varandra och det är underbart att se, man kommer på sig själv med att stå och le...Lycka till!

• Mildre

Hello!

jag har två barn, det är 1 1/2 år emellan de.
    Låt ditt första barn hjälpa dig med bebisen så mycket det är möjligt. Förklara för ditt första barn vad som ska göras med bebisen innan du gör det. Så som t.ex. när ni ska byta blöja.

Försök att ge lite extra uppmärksamhet för ditt äldsta barn, så att hon inte känner sig utanför. Så fort jag pussade min yngsta dotter, pussade jag oxå vår äldsta dotter. Du kommer att erfara att ditt äldsta barn kommer att betee sig som sin lilla syskon. kommer att vilja, ha napp, eller blöja och till och med sova tillsammans med er om hon inte gör det redan. En vis tid var det okej för oss, men vi uppmuntrade henne, att hon var stora syster, annars blev det jobbigt att ha 2 "bebisar". Lär ditt äldsta barn att klappa bebisen fint och förklara att hon får inte röra bebisens ögon för att det gör ont. Vi köpte en docka till vår äldsta barn, dockan hade rätt stora ögon och hon kunde blunda. Annars var hon på sin lilla systers ögon hela tiden.

Tänk på att aldrig lämna bebisen med din äldsta barn ensamma, olyckor kan inträffa. Barn förstår inte att syskon är ett litet liv. Utan kopplas mera att det är en docka som låter.

Min äldsta dotter försökte lyfta bebisen, eller så försökte hon klättra upp på spjällsängen.

När vi vilade, brukade jag nana först lilla syster och sen gick jag till min äldsta dotters rum, ladde en madrass på golvet och hade henne vid min sida, låste rummet, ifall hon skulle vakna förre mig. Min äldsta dotter var så nyfiken på sin lilla syster.

De är så underbara tillsammans!

Ps. se till att barnen umgås lika mycket med er. en halv dag kunde jag ta hand om mitt äldsta barn och min man tog hand om lillan, och tvärtom,det gick rätt bra eftersom hon tog flaska, hon tog aldrig brösten.

Lycka till!

Svar på tråden Praktiska tips inför barn nummer två - ös på med era råd!