• SNTC

Får Apollo bete sig så här. Gäller inte muntlig ö-k???

Hade bokat resa (avresa slutet oktober)som vi betalade handpennning på 23 juli (3200kr), den 4 augusti ringde jag dom och frågade vad som gällde om jag ville avboka.
    Då sa hon på Apollo att 14dgr efter betaldatum har man öppet köp så jag kan få tillbaka allt.
    Sagt och gjort jag nappade på det. Hon frågade om hon skulle sätta in pengarna på samma konto som jag betalt ifrån och jag sa ja.

Idag ringde jag upp och frågade vart pengarna var och då säger en annan säljare: -men du skall inte ha tillbaka nåt!
    - Jo, säger jag hon sa ju det den där Susanne. Nej säger han det är 14dgr från bokningsdatum som öppet köp gäller.
    -Va!!!

Jag mejlade ekonomiavd. och dom säger samma sak.
    Men om jag fått veta det av Susanne så hade jag kanske inte valt att avboka!!!

Nu är resan och pengarna bortblåsta

• Svar på tråden Får Apollo bete sig så här. Gäller inte muntlig ö-k???
  • bisektris

Om man inte kan avboka så bör väl resan rimligen inte försvinna?
    Om den där Susanne avbokade din resa, trots att det inte skulle gå, så måste de ju se till att du får din resa, alternativt ge dig pengarna tillbaka i alla fall.

• SNTC

Jag kanske var otydlig (arg), hon har avbokat resan åt oss och samtidigt behållt pengarna.

• Clever LG

Apollo är ett klåparföretag. 06 skulle vi åka iväg i två veckor och bo på ett fantastiskt hotell med ALLT. 6h innan avgång ringer de och säger att hotellet är överbokat och att vi ska få bo på ett 2+ hotell mot 2800 i kompensation. Resan kostade 21 000 på ett 4+ och givetvis gick vi till strid.

Kontentan blev att INGEN hjälpte oss eller hade förståelse för att vi var besvikna. Efter många om och men fick vi tillbaka pengarna och löfte om att: Tog vi en restresa så skulle de uppgradera oss på plats.

Väl där kom vi på ett riktigt skithotell! Ingen hjälp, ingenting. Kommer ALDRIG mer åka med Apollo!

• SNTC

Bisektris: det finns inga fler resor kvar det datumet på hotellet. Någon annan nappade snabbt på vår avbokning.

• Zemcia

men handpenning brukar man väl inte få tillbaka? Sen att susanne är okunnig det får stå för henne.
    Har haft liknande problem med dessa företag. jisses.

• SNTC

Superizza- dom sa att hon ej var på plats. Hon återkommer imorgon, med tanke på det hon lovat och ej hållit så lär väl jag ringa imorgon och jaga rätt på henne.
    Men ord lär väl stå mot ord, hon kan ju lätt neka till detta eftersom hon har sagt fel till mig.

• SNTC

Zemcia- men hade hon gett mig rätt uppgifter hade jag ju kanske valt att låta bokningen stå kvar och bestämmt mig definitivt senare, nu ringde jag ju henne mest för att få information och allt lät så enkelt och bra.

• SNTC

Clever LG- vad trist att höra. Inte kul när man sparat pengar och längtat efter resan.

• Superizza

Dålig stil av henne.. Hon kan ju inte säaj något om hon inte vet.. Va irriterande..

• SNTC

Superizza: det märkliga är att hon sa vänta skall jag höra efter en stund, så jag satt i luren i ca 5min innan hon kom tillbaks och sa att det var lungt att avboka och att det bara gått 11dgr sedan betalning och att pengarna sätts in.

• Clever LG
    SNTC skrev 2008-08-13 15:46:11 följande:
    Clever LG- vad trist att höra. Inte kul när man sparat pengar och längtat efter resan.
    Nej, verkligen inte. Men efter att varit med om denna incidenten så har jag hört ruggiga historier om just Apollo och hur de behandlar sina kunder.
  • Tate

Jag hade blivit svinarg. Du kan ju kontra med att de inte har det skriftligt att du avbokat

• Carisma95
    SNTC skrev 2008-08-13 15:28:53 följande:
    Jag kanske var otydlig (arg), hon har avbokat resan åt oss och samtidigt behållt pengarna.
    Det kan ju inte vara möjligt att de har rätt att göra så?
    När skulle du rest?

Enligt apollos hemsida står följande (angående avbokning, om du inte har haft avbeställningsskydd):

3.1  Resenären har rätt att avbeställa/omboka resan enligt följande.
    – Vid fastställande av resans pris skall i resans pris inte inräknas vad 
    resenären erlagt för avbeställningsskydd.
      3.1.1Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan skall resenären erlägga anmälningsavgiften, dock lägst 200 kronor per resenär.  3.1.2Vid avbeställning senare än 30 dagar, men tidigare än 14 dagar före avresan skall resenären erlägga 25% av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.  3.1.3
    Vid avbeställning senare än 14 dagar, men tidigare än 8 dagar före avresan skall resenären erlägga 50% av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.  3.1.4
    Sker avbeställningen senare än 8 dagar före avresan skall resenären betala hela resans pris.

Sker ingen avbeställning och infinner sig ej resenären på för avresan angiven tid och plats eller kan han icke deltaga i eller fullfölja resan på grund av att han saknar för resan nödvändiga dokument såsom giltigt pass, nödvändiga viseringar etc äger Apollo rätt att tillgodoräkna sig det totala priset för resan.

Ändring av resan som företas av resenären och som innebär ändring av destination, avreseplats, reslängd, avresetid, inkvartering eller pris är att betrakta som avbeställning och ny beställning. För detta uttages en kostnad i enlighet med av beställningsreglerna i punkterna 3.1.1–3.1.4 ovan. Av resenären gjord avbeställning skall anses ha ägt rum vid den tidpunkt då meddelandet om avbeställningen kommit Apollo
    A stumble may prevent a fall....
  • Carisma95

Oj, vad luddigt texten blev.
    Men hur som helst; man verkar ju ha rätt till avbokning. Men beroende på NÄR innan avresa så får man stå för X % av resans pris (om jag tolkar det rätt?)

A stumble may prevent a fall....
  • SNTC

Carisma95- Jo, ekonomi avdelningen skickade den också till mig när jag mejlade dom idag. Men enligt dom så innebär "dock lägst 200 kronor per resenär" hela anmälningsavgiften 3200kr alltså!
    Vi skulle åkt i slutet av oktober.

Svar på tråden Får Apollo bete sig så här. Gäller inte muntlig ö-k???