• Anonym (Undrar)

Infektionsrisk efter medicinsk abort

Hej.

Jag undrar hur länge som det verkligen är nödvändigast att avstå ifrån bad, andvändning utav tampong och sex?

Kan man använda tex lactal efter aborten, då som man fortfarande blöder? Blödningarna luktar väldigt illa, lukten kan tom gå igenom kläderna.

Och har någon ett tips att ge, mannen i mitt liv veta inget om aborten. Men ska träffa honom denna helg. Han kommer självklart vilja ha sex, jag brukar oftast ha lust.

Så hur ska jag under två dagarstid inte ha sex med honom, utan att behöva berätta för honom om aborten?

Finns det något annat som jag kan säga är en orsak nog till varför som det skulle kunna vara skadligt för oss att ha sex?

• Svar på tråden Infektionsrisk efter medicinsk abort
  • karinagumman

livmodern är väl helt enkelt öppnare... så man kan få infektioner lättare..

varför inte berätta.. berättar du efter kan han inte påverka dig..

kan inte tänka mig att det luktar genom kläderna.. men jag kan ha fel

studera i höst, antagen på kyutbildning!!!
  • Anonym

Exakt hur länge man ska avstå från sex, bad och tampong efter abort vet jaginte exakt, efter förlossning är det ju 6 veckor men så länge borde det inte vara vid abort. När jag opereades för utomkvedshavandeskap (som kanske ren opertionsmässigt kan jmf med abort) så har jag för mig att det var 14 dagar man skulle vänta.

Vad gäller killen...kan du inte bara skylla på mens?? Eller svampinfektion? Kasnke dumt o skylla på någon sexuellt överförbarsjukdom, men svampinfektin kan man ju få "barasådär"

Lycka till!

• bäbismage

säg att du har mens och inte känner för de helt enkelt.

Tror inte du skulle tycka att de var värt efteråt ni haft sex om du åker på världens infektion i kroppen..

• Alderia

Ta det försiktigt, TS! Jag åkte på livmoderinflammation efter medicinsk abort och jag blev jättesjuk. Fick ligga på sjukhus i flera dygn för att få antibiotika intravenöst och hade typ 40 graders feber.

Om du absolut inte vill berätta för killen om aborten kan du kanske skylla på urinvägsinfektion?

• Alderia

Och det brukar vara två veckor utan bad, sex och tamponger som gäller.

• Anonym (Undrar)

Nej, det skulle det inte vara värt. Får bara se hur jag ska vrida mig ur sexet. Kan bli lite svårt då som vi endast ses helger.. Och brukar ägna oss en stund till att ha sex.

Men nu undrar jag om det är farligt med att använda lactal eller något liknande undertiden som jag fortfarande blöder? Det luktar inte gott.

Eller skulle det också vara något som skulle bidra till en infektion?

• tea1982

Det är nog lika bra att följa råden. Jag fick en infektion (just av att bada i badkar, tror jag) och var nära att stryka med, hade 42,8 graders feber och infektionen hade spritt sig så mycket att jag fick iv antibiotika i en vecka.

• tea1982
    Anonym (Undrar) skrev 2008-08-14 11:26:54 följande:
    Nej, det skulle det inte vara värt. Får bara se hur jag ska vrida mig ur sexet. Kan bli lite svårt då som vi endast ses helger.. Och brukar ägna oss en stund till att ha sex. Men nu undrar jag om det är farligt med att använda lactal eller något liknande undertiden som jag fortfarande blöder? Det luktar inte gott. Eller skulle det också vara något som skulle bidra till en infektion?
    Om blodet luktar illa kan det också vara ett tecken på infektion, var försiktig på tecken som ömhet, smärta och feber - då måste du åka in bums.
    Du kan tvätta dig med vanliga underlivstvålar, eller menar du lactal som man använer inne i slidan? det är nog inte så bra att föra upp saker där just nu..
  • Anonym

Jag tycker du ska berätta om aborten, han har rätt att få veta!

Svar på tråden Infektionsrisk efter medicinsk abort