• Angelica77

Bakåttrampad 6 vxl cykel till 6-åring?

Vår son fyller 6 år nästa vecka och det han allra helst vill ha (och behöver) är en cykel. Så det blir det ju förstås
    Men grejen är att han vill ha en som är bakåttrampad 20". Han säger att han har cyklat på en och att han fixade det.
    Cykelhandlarn som vi har bra kontakt med sedan tidigare säger oxå att barn som själva efterfrågar det brukar fixa det.

Sonen är och har alltid varit väldigt motoriskt mogen.
    Han kommer ha kvar sin gamla 20" cykel som han kan köra i gupp mm och i skogen.

Är det helt vrickat att köpa en bakåttrampad cykel till en så liten kille???

• Svar på tråden Bakåttrampad 6 vxl cykel till 6-åring?
  • trollmammsis

jag skulle aldrig ha köpt en..dottern som snart fyller 7 fick en med hederlig bakåtbroms...  vi bor på landet och inte så mycket trafik m.m. men JAG tror inte att barn i den åldern kan hantera en med enbart handbroms ordentligt i den åldern... 
    Om det tex kommer en bil, hon får panik och ska bromsa...

knappt en vuxen klarar ju det    

• Medan

Min son fick med bakåttramp när han skulle fylla 6 och det gick jättebra! Jag var tveksam precis som du, men sonen klarade det galant efter lite övning första dagen.

• 969803

Jag skulle vänta med det.
    Jag tycker inte heller att dom är mogna för det i den åldern.
    Min äldsta (12) fick det förra sommaren.

• Angelica77

Vi var hos cykelhandlarn förut och han fick provcykla just den cykeln. Inga problem alls med bromsningen. Sen är det klart att han inte får ge sig ut i trafiken o cykla med den i början. Det är mest på cykelvägarna runt huset.

• Miss Lau

Personligen skulle jag aldrig köpa det. Min 8-åring ska få en ny cykel och det blir garanterat en med fotbroms även om han är väldigt duktig på att cykla.

• ullis01

Han klarar det säkert om han är duktig på att cykla. Här där jag bor finns inte cyklar med fotbroms, alla är med bakåttramp. Min son lärde sig att cykla när han var 5 år gammal på en sådan, fast utan växlar. Flera barn jag känner här har lärt sig i 3-4 års åldern utan stödhjul helt utan problem.

• hjärnsläpp

Nja jag har en kille på 10 år som tjatat om en cykel utan fotbroms i flera år.. jag har sagt tvär nej men nu när han fyllde 10 önskade han sig en bmx o de finns inte med fotbroms så jag fick vika mig.. men inte en chans att han hade fått det när han var 6..

• Gurkburken

Jag skulle personligen inte köpa en cykel utan fotbroms (inte med växlar heller), till en 6-åring.

Min 6-åring (fyller 7 i oktober) fick ny cykel i våras och för vår del så var kravet en cykel utan växlar och med vanlig fotbroms. Utifrån det kunde han få välja cykel.
    Dottern som är 8 år ( fyller 9 i oktober) fick också ny cykel i våras och i hennes fall hade vi bestämt oss för att det var ok med några växlar (max 7) men det skulle vara fotbroms på cykeln. Det blev också en 7-växlad med fotbroms.

Jag tror säkert att ett barn i en normal situation fixar en cykel utan fotbroms men i en lite mer utsatt och stressad situation som barnet kanske inte riktigt är van vid så är det troligt att de inte fixar det lika bra.

• ucka
    Jag skulle aldrig göra det! (kanske runt 9-10 års åldern) Det är ju verkligen farligt med tanke på hur mycket det är att hålla koll på i trafiken ändå.
  • Angelica77

Uppdaterar...Nu har sonen haft sin cykel ett bra tag o det funkar jättebra. Inga olyckor what so ever. Han fixar det kanon med växlarna och bakåttrampet. Han får upp en hiskelig fart på raksträckorna han o kompisarna cyklar på och har full koll på bakbromsen då han tom slirbromsar.
    Vi har även varit i trafik o cyklat men då givetvis tagit det lugnt på trottoaren. Nemas problemas med andra ord

• Gurkburken
    Angelica77 skrev 2008-09-10 18:17:58 följande:
    Vi har även varit i trafik o cyklat men då givetvis tagit det lugnt på trottoaren.
    Om ni skall cykla i trafik så cykla på gatan (eller cykelbanor) ej trottoaren. Trottoaren är en plats för fotgängar och ingen cykelbana (eller parkering för bilar som en del tycks tro).
    Om ni inte anser att han klarar det så bör ni inte ge er ut i trafiken med honom.
  • Angelica77
    Gurkburken skrev 2008-09-11 09:04:07 följande:
    Om ni skall cykla i trafik så cykla på gatan (eller cykelbanor) ej trottoaren. Trottoaren är en plats för fotgängar och ingen cykelbana (eller parkering för bilar som en del tycks tro).Om ni inte anser att han klarar det så bör ni inte ge er ut i trafiken med honom.
    Menar du verkligen att det är fel att vi cyklar på en trottoar med våra barn istället för nere bland bilarna. Jisses! Skulle aldrig låta barnen cykla mitt i trafiken bara för att det är där cyklister ska hålla sig. Då är det ca 1 ½ meter om man har otur mellan cykeln o bilarna. Är det inte bättre att hålla sig på avstånd då??? Jag tycker det är viktigare att få in att barnen bör hålla sig på trottoaren. Dom har inget att göra på bilvägarna.
    På vissa av dom gator vi cyklar på är det cykelbana oxå.
Svar på tråden Bakåttrampad 6 vxl cykel till 6-åring?