• Jessie74

Kan man sjukskriva sig själv deltid?

Jag är så trött och sliten nu i slutet av graviditeten och tänkte sjukskriva mig på halvtid i några dagar. Har kollat på FK's hemsida och hittar ingen info om detta. Vet att jag har rätt att sjukskriva mig i sju dagar utan läkarintyg men frågan är om det går att göra det på halvtid?

• Svar på tråden Kan man sjukskriva sig själv deltid?
  • Ejin

du kan ju ta ut fp om de e max två månader kvar innan bf....

• Jessie74

Jo jag vet. Och det kommer jag göra några veckor innan BF, men handläggningstiden på FK är ca 8 veckor och jag kan inte gå utan pengar så länge. Jag vet att min arbetsgivare går med på att jag sjukskriver mig men frågan är om jag har lagen på min sida så att säga...

• Ejin

man har ju rätt till att sjukskriva sej 2 vecor själv utan intyg... då får arbetsgivaren stå för de så att säga... så har han sagt ja så e de ju bara o köra på.. de e ju inte förrän efter 2 v försäkringskassan ska betala... dock har arbetsgivaren rätt att kräva intyg får läkare från första dagen om han e kinkig.. så e han inte de så e de bara att köra på...

• lilla fiddeli

Du har rätt att sjukskriva dej själv i sju dagar, och du kan sjukskriva dej halvtid om du vill det.
    Jag har gjort det, så det vet jag att man kan..

• MalinI

Prata med din arbetsgivare. Kanske han/hon accepterar att du är hemma en längre period på deltid än de sju dagarna utan intyg.

Missbrukar smileys
  • CeeJay

Självklart kan du vara sjuk på halvtid. Det ska inte vara några problem alls och läkarintyg behövs ju som sagt tidigare inte förrän från 8:e dagen.

• Jessie74

Tack alla som svarat!!! Nu ser det ut som jag dessutom åkt på borrelia så jag det blir nog defenitivt att sjukskriva sig

Svar på tråden Kan man sjukskriva sig själv deltid?