Bänkdiskmaskin
Jag har tänkt köpa en bänkdiskmaskin, är så trött på att diska för hand nu. Men hur kopplar man in den? Kan man göra det själv eller behöver man en rörmokare??
Jag har tänkt köpa en bänkdiskmaskin, är så trött på att diska för hand nu. Men hur kopplar man in den? Kan man göra det själv eller behöver man en rörmokare??
Bor du i lägenhet?? den måste installeras på riktigt sätt, tror det är samma regler som för golvdiskmaskin
Ja jag bor i lägenhet, glömde säga det.
Vet inte hur det är överallt men här, bor i kommunalt bostadsbolag kostar det 1800 att installera diskmaskin, samma summa om det är bänk eller golvmaskin. De måste byta kranar till en som har en koppling som man kan stänga av vattnet. Man kan koppla själv till kranen men det är inte godkänt och blir det en läcka gäller inte försäkringar. Och ser värden det kan man få klagomål.
Det ska vara en riktig rörmokare som kopplar in den för att försäkringar ska gälla om det skulle bli en fuktskada. Hos oss kostade det 500 kr.
Om blandaren har uttag för bänkdiskmaskin behöver man inte ha en rörmokare som installerar, annars måste blandaren bytas.
Ring din hyresvärd och fråga hur de ställer sig till saken. Vårt hyresbolag ville inte hjälpa till utan föreslog att vi kunde göra det själva. Vilket vi oxå gjorde. Men det var lite meckel med det.
varför bänk-varianten?? tar ju sån plats uppe på diskbänken... och tar såå lite diskgods... Är dom så mycket billigare i inköp?
för det blir ju varken billigare med vatten eller el, eftersom man får köra dom fler gånger, än en vanlig golvmodell, som tar mer gods.... skulle bara vara kul att höra varför ni väljer bänkdiskmaskinen...
Vi valde det pga att det inte var installerat för vanlig bänkdiskmaskin i vårat kök.. skulle kosta 14 000:- att göra det, och eftersom ví bodde i hyresrätt då tyckte vi inte att det vart värt det.
Det är mkt smidigare med bänkdiskmaskin för man slipper böja sig hela tiden när man ska plock i och ur maskinen. Dessutom är det bra om man inte diskar några mängder varje dag. För två personer eller tre om man inte är hemma hela dagarna är det perfekt. Man vill ju gärna fylla maskinen innan man kör den, men med en stor maskin tar det sån tid och då riskerar man att grejor som man behöver (t.ex. osthyveln) blir stående inne i maskinen och inte är diskad nästa gång man behöver den.
Jag har haft bänkdiskmaskin i 2 lägenheter o har aldrig tagit hjälp av nån rörmockare......
För att vi inte har nåt "hål" till diskmaskin i vårt kök, i så fall måste vi riva ut nåt skåp typ och det orkar vi inte med.
Dessutom är vi bara två (än så länge) och det är bättre med en bänkdiskmaskin än att diska för hand *hatar det*
mimmi 1 skrev 2008-08-17 22:09:01 följande: