• Tifaret84

Sittvagn, när kan man börja?

Har en liten sötis på drygt 4 månader som alltid älskat vagnen innan, men numer fungerar den i någon timme, hon kan inte motstå att somna =) Men när hon sen vaknar igen är hon ju pigg och har ingen som helst lust att ligga där längre, vilket är lite besvärligt om man är på långprommis eller iväg nånstans (bärsele duger inte alls).
    Hon är väldigt liten för sin ålder (6kg, 62 cm) som hon ser ju ut som en mini i sittdelen, men det kanske inte gör nått?

Vet inte riktigt när man "bör" ändra till sittvagn?

Har en sittvagn med hårdlift i, så byter man till sittdel så finns det ju riktigt liggläge, dvs lika mycket som hon har nu. Skulle ni ta bort liften då, eller kan dom ta nån skada av att sitta upp för tidigt?

• Svar på tråden Sittvagn, när kan man börja?
  • SIN74

Om du har sittdel med liggdel kan du ju bara lägga henne ner när hon inte orkar sitta upp mer. Våra har varit cirka fyra månader när vi bytt.

• Ellensmamma

Hej, intressant... vill se fler svar!
    Vår dotter är 4 ½ månad och vi har också börjat undersöka om man snart kan ta bort liggdelen. Men Ellen är också liten 62 cm och 6 kilo:) Det står ju ändå från 6 mån på vår Emmaljunga vagn...

• CacciZ

Står 6 månader på dom flesta vagnarna, vi har en Emmaljunga vi med och vi bytte till sittdelen när hon va 4 mån.

• Agamemnon

Vi bytte för 10 dagar/2 veckor sen, några dagar innan lillan blev 5 månader. Går hur bra som helst. Hon sitter bara korta snuttar, övrig tid har vi sitsen i liggläge.

♥ Olivia 080308 ♥
  • Agamemnon
    Agamemnon skrev 2008-08-13 22:35:27 följande:
    Vi bytte för 10 dagar/2 veckor sen, några dagar innan lillan blev 5 månader. Går hur bra som helst. Hon sitter bara korta snuttar, övrig tid har vi sitsen i liggläge.
    Hon var under 6 kg när vi bytte och 63 cm lång; med en filt och några leksaker ser vagnen inte så stor ut.
    ♥ Olivia 080308 ♥
  • B Rus

Min plutt är snart 5 mån och vi skaffade en sittvagn med liggläge i dag . Han vill gärna sova i vagnen, men vaknar han vill han inte ligga där o glo alldeles pigg utan han vill se sig omkring eller bli buren (pust, 8 kg...), så vi tyckte det var dags. Man märker säkert när de har sittit tillräckligt lång stund, då är det ju bara att lägga dem igen.

~ Stolt mamma till Tim 080321~
  • Ellensmamma

Bra tips, mycket filtar o leksaker. Tror det är dags att ta bort liggdelen på allvar nu! Det är ju som sagt bara bra när hon är trött o vill sova... sen blir det problem:)

• Emal

Hej, hade samma problem med våran dotter, hon hatade att åka vagn när hon var 4mån, så jag bullade upp kuddar under henne så hon satt mer o det hjälpte jätte mycket, sen bytte vi till sittdelen när hon var ca 5mån, o det var kanon!

• arkeologitjejen

Min dotter har fortfarande kvar liggdelen, men jag har varit lite i samma tankar som du. Linnea är också liten för sin ålder (62,5 cm och 6,1 kilo vid fem månader), men jag läste att man helst ska ha liggdelen så länge som möjligt därför att den är bättre för deras rygg. Har en platta i Brio Happy som gör att man kan fälla upp liggdelen till sittläge. Om du har en sådan så kanske det räcker? Linnea sitter inte upp stadigt själv ännu (med stöd ja, men inte utan stöd) så jag sätter på överdraget till liggdelen när hon sitter i den och då har hon händerna på den och därmed sitter hon stadigt och kan titta ut på världen. Funkar bra ännu så länge.

• Sotoo

Jag har eh brio duo då med fullt ligglägge.. jag tog fram sitt delen vid 4 månader.. dock var det på vintern så jag hade ju åkpåsen som stöd.. Men har du en vagn med fullt liggläge så ta bara bort liften.. Ibland så kan det räcka.. Kan vara så att hon tycker det e för trångt i vagnen.. Det upplevde jag iaf.. Sen om hon börjar gnälla så sätt henne inte helt utan bara halvvägs.. Blir ju stor skilland för henne men ryggen ansträngs inte lika mycke..

Svar på tråden Sittvagn, när kan man börja?