• Familjekit

Hur ska jag gödsla?

Hej
    Har torr och lerig jord i mina rabatter. Visst lavendeln trivs och rosorna + lite annat. Men känner nu att jag vill tillföra lite näring.
    Går stallgödsel bra? Hur gör jag?
    När ska jag gödsla? Ska sätta en massa frön i vår så som vallmo, stockros, akleja klarar de av näringen då?
    Måste jag gräva ner gödslet eller kan det bara ligga lite ovanpå tills våren kommer?

• Svar på tråden Hur ska jag gödsla?
  • Pelargonen

Den leriga jorden kan du blanda upp med sand om du vill. Olika gödsel behandlas på olika sätt, det finns den man ska gräva ner och den som ska strös ovanpå.

Jag har lerig jord, ganska hård och kompakt på vissa ställen. Jag har helt sonika grävt upp en del jord, blandat den men ny vanlig jord + brunnen hästskit och på så sätt jordförbättrat. Mina växter trivs finfint.

Lycka till!

• Familjekit

ja jag har precis samma jord går bara gräva i dennär det är blött annars får man hacka sig ner i jorden. Har stora rabatter med mkt växter i. Hur ska jag göra på enklaste sätt med hästgödsel? Kan man ta direkt från gödselstacken eller måste den ligga ett tag?

• Trynträ

Jag tror inte du ska gödsla nåt mer i år eftersom blommorna behöver komma till ro inför vintervilan. Gödsla gör man ju på våren och försommaren. Ettåringar kan däremot få gödsel hela sommaren.

Ko och hästgödsel ska brinna några år för att inte bli så starkt vill jag minnas. Färskt gödsel brukar inte vara så bra då det blir för starkt för växterna. Utspädd urin ska funka.

• Pelargonen

Du kan också gräva i jorden så kockor kommer upp nu före vintern. Då fryser de och sprängs sönder vilket gör att jorden blir mer finfördelad.

• ALJO

Om du köper kogödsel på säck så kan du lägga på i princip hur mycket som helst, tom plantyera i det, för den är så utblandad med torv. Hämtar du ett lass hos stall tex så låt det ligga tills i vår, sedan kan du lägga på 20 cm varje vår, bra att blanda ner, men annars sköter maskarna det. Blanda absolut inte sand i lerjord, då blir den som cement, barkmull är bra för strukturen för att få luftigare jord, men den bryts ner efter några år.

• Familjekit

toppen! hur är det med att blanda ner gammalt klippt gräs?

• Trynträ

Klippt gräs är bra för det ger näring. Jag brukar låta gräset ligga kvar på gräsmattan om det inte är för tjockt lager. På så vis slipper man gödsla gräsmattan.

Familjekit skrev 2008-08-16 11:51:56 följande:
    toppen! hur är det med att blanda ner gammalt klippt gräs?
  • VIXIE

Klippt gräs ger kvävegödsel och det är bäst på våren.
    absolut ingen sand i lerjord,däremot mull så du får en bättre jordstruktur.Med lerjord kan du höstgräva så hjälper ev frost till med jordstrukturen.Glad

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • ALJO

Att andvända gräsklipp som marktäckning är perfekt, gödslar och håller fukten, det bli dessutom ett mikroliv utan dess like under täcket. Lägg helt enkelt på ett lager med 5 cm gräsklipp på all bar jord, börja på våren och lägg inte på senare än början av juli på sådans som skall övervintra, Andvänder metoden i grönsakslandet och det är kanon!

• Moatje

Lite onödigt att gödsla så här sent på året. Då det snart är dags för vintervila för växterna. Och sen beror det ju lite på vad du vill ha i din rabatt vad du ska stoppa i den. Vill du ha rosor och lavendel funkar ju jorden du har bra. Och även fetbladsväxter och andra perenner som trivs i torr jord och sol.
    Men önskar du andra växter beror de ju lite på vad du vill ha i rabbaten.

• Pelargonen
    Trynträ skrev 2008-08-16 12:08:29 följande:
    Klippt gräs är bra för det ger näring. Jag brukar låta gräset ligga kvar på gräsmattan om det inte är för tjockt lager. På så vis slipper man gödsla gräsmattan.
    Exakt så gör vi. Grymt smidigt!
  • Pelargonen

TS: Värt att tänka på är att olika delar av trädgården kan ha stor skillnad i sin jords struktur. Beroende på vilka växter du vill ha vart kan jordförbättring vara nödvändigt vs onödigt. Ibland kan det vara värt att göra en enkel jordförbättring på våren/sensommaren (jord+gödsel) och sen se hur växterna trivs. Så gjorde vi och några stora förändringar behövdes inte, även om säljaren på plantskolan gärna ville påpeka motsatsen.

Vi har blandat ut vissa delar av vår leriga jord med sand, blev mycket bra resultat. Särskilt i slänten där det rinner mycket vatten på våren. Ingen "cement" blev det.

• VIXIE

Kan rekommendera en bok som handlar om just det här:Jordstruktur och hur man gödslar olika jordar. Den Goda Jorden av Philippe Plöninge.(Köpte min på rea på ICA Maxi)

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Familjekit

Nu undrar jag det där med gräset på jorden gör så i trädgårdslandet. Hur blir det med ogräs i rabatten, vi har en del maskrosor i gräsklippet..

• ALJO

Det går på ett ut, täcker man med klipp kan inte andra ogräsfrö landa o gro, täcker man inte så blir det massa maskrosor för det.

• Pelargonen
    Familjekit skrev 2008-08-19 08:46:39 följande:
    Nu undrar jag det där med gräset på jorden gör så i trädgårdslandet. Hur blir det med ogräs i rabatten, vi har en del maskrosor i gräsklippet..
    Beror lite på om du redan har maskrosor i rabatten? Om du inte har det kan du ju täcka med annat än gräsklipp för att slippa maskrosorna. Jag har en hel del rabatter i trädgården och en är faktiskt otroligt skonad från ogräs så där sätter jag aldrig gräsklipp.
Svar på tråden Hur ska jag gödsla?