• Silverkatten06

Hur bli av med klöver i gräsmattan?

Hur blir man av med klöver i gräsmattan? Vi har mer klöver än gräs och det drar till sig massor av humlor och getingar. Blir galen snart!

• Svar på tråden Hur bli av med klöver i gräsmattan?
  • mimmi 1

det är nog svårt.. förmodligen är gräsmattan sådd med en klöverblandning... i äldre trädgårdar är det vanligt med klöverblandning i gräset, jag gillar inte heller det, och jag tror inte att det går att göda bort, men ni kan ju prova med stroller kombi.... men eftersom klöver inte är ett ogräs är jag osäker på om det funkar... hör med handelsträdgård!!

• veera

Kombi stroller tar kål på klöver, MEN klöver gödslar gräsmattan(producerar gratis kväve), och är grön även vid långa torkperioder eftersom klöverns rötter går mycket djupare än gräsets rötter.
    Vi har vitklöver överallt i vår gräsmatta och vi har aldrig behövt gödsla gräsmattan. Jag tycker inte det är nåt problem med humlor, getingar eller bin för om man klipper gräsmattan var femte dag så hinner inte klövern blomma. Det är ändå en så kort stund som klövern blommar, så om man vill kan man klippa gräsmattan mer ofta då.
    Jag brukar alltid lämna en plätt oklipt eftersom vitkövern doftar så underbart.
    Kan tillägga att vi har två bisamhällen 30 meter från vår tomt.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • mimmi 1

men vad bra, då kan du köpa hem stroller kombi då, silverkatten... men akta träd och buskar, och blommor.. som inte gillar stroller kombi. det är ju rätt som veera skriver, att det är är grönt och fint med klöver, men anledningen till att jag inte tycker om det är att det blir så hårda "pinnar" av klövret, inte lika mjukt och fint att gå på, som en gräsmatta utan klöver... rent utseendemässigt, gör det väl inte så mycket med klöver, men en helt grön tät gräsmatta utan klöver, ogräs odyl, tycker jag nog är att föredra.....

• Silverkatten06

Då blir det stroller kombi här. Vill som Mimmi ha gräs och inget annat i gräsmattan

Kan man göra det nu eller ska man vänta till våren?

• mimmi 1

vänta, så ska jag gå ut och läsa på påsen....återkommer...

• mimmi 1

så här står det:
    Gör så här: 1. tidpunkt, behandla under maj-augusti och när temperaturen är 15-20 gr. och ogräset är i god tillväxt. Gräset ska inte vara nyklippt(2-3 dagar) Tänk på att låga nattemeraturer under +10gr. kan ge ett sämre resultat.
    sprid helst när det nyligen har regnat., om det inte regnar under 1 vecka efter behandlingen, bör du vattna, för att påskynda effekten.
    Kom ihåg! : behandla inte gräsmattor som är yngre än 1 år,- var försiktig nära blommor, buskar och träd, - lökväxter ska blomma ut, och skäras ner, innan behandling, - bra effekt mot, bla. KLÖVER, maskros, groblad, tistlar, och kamomill, men svag mot veronika och smörblomma.

- sprid ut 3 gr/år, så får du en saftigt grön och tät gräsmatta.

Ja, ungfär så.. då hoppas jag att du kan avgöra om du kan behandla redan nu, eller om du väntar till våren... men jag tycker nog du kan ge en laddning nu... det är väl kvar länge än innan det fryser, hoppas jag....

• Silverkatten06

Vad snällt av dig att skriva av det där! Ska handla sånt redan imorgon! Tror ni att det finns på Bauhaus eller måste man till en trädgårdshandlare?

• mimmi 1

vi har inte Bauhaus här, men jag köpte min påse på coop.. det finns nog lite varstans...

• Silverkatten06

Hittade på Ica Maxi, men det var rätt dyrt och skulle ta 3 veckor innan man såg resultat. Funderar på att vänta till våren istället så får vi en fin gräsmatta nästa år

• mimmi 1

Ja, det låter som ett klokt beslut!! jo, det är rätt dyrt, men vill man ha en fin gräsmatta så kostar det ;o)

Svar på tråden Hur bli av med klöver i gräsmattan?