Hur gör man filsås till fiskpinnar?
blev sugen på det.
blev sugen på det.
Filsås?!
Menar du vilken som helst typ av kall sås som kan passa till fiskpinnar eller en viss sort?
Ja har du annat recept så mottager jag det gärna. men har för mig att det finns en sås som heter filsås, man brukade få det i skolan förr.
jag brukar blanda majonäs (fettfri) med bostongurka och lite citrondroppar
jag tror du ska ha i lite majonnäs och dill, gräddfil kanske, testa dig fram lite..annars fråga i denna tråden...
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m34579114.html
rolig fråga såhär mitt i natten! =)
Jag brukar ta gräddfil och bostongurka för att få denlite syrliga smaken. ibland någon sked majonäs för att runda av.
Jag testa faktiskt att googla då jag aldrig hört ordet filsås och då ha rjag arbetat både i barnbespisningen och på restaurang men jag anar att det kanske inte är nåt som man benämner med "filsås" i nordligaste norrland och därav okänt för mig.
Iaf hitta jag MÅNGA träffar på google och flera olika recept så sök så hittar du kanske ett som kan påminna om det du fick serverat.
Själv äter jag till fiskpinnar Felix "fiskdressing" men oftast gör jag egen panerad fisk. Den är god iaf. www.felix.se/produkter_detalj.asp
Sen gör jag egen men då är det ju med gräddfil, rom, rödlök, dill och lite salt o vitpeppar men det är nog inte så nära filsås tänker jag då jag såg recepten.
Testa felixs och sen googla du så hittar du nog det du är ute efter. Jag skrev bara filsås.
68an:
Här i Norrland kallas den SKARPSÅS och görs såsom Mälaröbo säger: gräddfil och bostongurka, en dutt majonnäs om man vill (behövs inte om man är som jag, fattig ;) )
Glömde säga: jag har fått lära mig av en mattant på en skola :)
En sås som annars är rätt ok är att ta creme fraiche och mjukost som tex vitlök av creme bonjour och en knippe dill plus lite salt o vitpeppar och ev. lite citronpeppar. Vipsa runt det o sen är det klart. Rätt gott.
Funkar även att bre på rå fiskfilé o in i ugn ca 25 min i 225 gr.
68an skrev 2008-08-14 01:21:58 följande:
Tack för svaren nu har jag lite recept att välja på