Hej!
Jag är gravid och glutenintolerant. Har iofs haft min diagnos i snart 11 år så jag är rätt van nu. Det enda som jag upplever som problem är när man äter ute på restaurang, man har ju inte samma kontroll på maten och tilllagningen då.
Det finns mycket bra glutenfri kost, det svåra är att hitta den. Utbudet är ofta bättre i större städer har jag märkt. Så hur enkelt det är att följa en glutenfri kost beror helt på var du bor nånstans. Vissa affärer har bättre utbud än andra, hemköp tex brukar ha mycket varor, ICA har också en del men det kan variera lite.
När man väl har vant sig är det inte så svårt, ät annan pasta, red såser med maizena och om du inte gillar brödet som finns i affärerna (minns att jag inte gjorde det till en början) kan du baka eget. Ett tips är att gå med i celiakiförbundet, du kommer att få recept och erbjudande från dem då.
Det största problemet är att det kostar så mycket mer än vanlig mat. Hur bidragen ser ut beror helt på vilket landsting du tillhör. Ett tips är att kolla upp om du är bidragsberättigad.
Lycka till med ditt nya glutenfria liv!