• cameron

Gravid och glutenallergisk

Är gravid i v 7 (6+6) och har sedan ett par månader tillbaka vetat om att jag är glutenallergisk. Kämpar just nu för fullt med att försöka äta "rätt" mat (glutenfri) och dessutom undvika all mat som man inte bör äta under graviditeten. Känns som att jag inte kan äta någonting längre...:( Någon mera som är eller har varit i samma situation? Några tips? Känns som att jag är helt ensam om det här...

• Svar på tråden Gravid och glutenallergisk
  • ninahelena

Du är inte ensam!

Bra att det upptäckts så att du kan få må så mkt bättre än hur man mår när man inte ännu ändrat kosten.

Tänk på att du KAN äta havregryn, så ät gröt med bär, frukt, mjölk eller nötter och linfrön.
    Baka! Unna dig nötmarängtårtor med nyttig frukt, sallader. Potatis och låtsaspasta för kolhydraterna.
    Det känns så nedrans orättvist att behäva tänka dubbelt upp, men det går!
    Jag tuggar i mig varierande över hela veckan och upprepar sedan allt från början nästa vecka. Tycker det känns skönt att planera!
    Jag har aldrig ätit så mkt frukt förut. Köp annorlunda saker, så att DU får DIN personliga variation.

• Erill

Hej!

Jag är gravid och glutenintolerant. Har iofs haft min diagnos i snart 11 år så jag är rätt van nu. Det enda som jag upplever som problem är när man äter ute på restaurang, man har ju inte samma kontroll på maten och tilllagningen då.

Det finns mycket bra glutenfri kost, det svåra är att hitta den. Utbudet är ofta bättre i större städer har jag märkt. Så hur enkelt det är att följa en glutenfri kost beror helt på var du bor nånstans. Vissa affärer har bättre utbud än andra, hemköp tex brukar ha mycket varor, ICA har också en del men det kan variera lite.

När man väl har vant sig är det inte så svårt, ät annan pasta, red såser med maizena och om du inte gillar brödet som finns i affärerna (minns att jag inte gjorde det till en början) kan du baka eget. Ett tips är att gå med i celiakiförbundet, du kommer att få recept och erbjudande från dem då.

Det största problemet är att det kostar så mycket mer än vanlig mat. Hur bidragen ser ut beror helt på vilket landsting du tillhör. Ett tips är att kolla upp om du är bidragsberättigad.

Lycka till med ditt nya glutenfria liv!

• cameron

Tack så hemskt mycket för era tips, skönt att höra att man inte är ensam. Ska lyda era råd om att börja baka själv. Det mjuka brödet som finns i affären går ju inte att äta:( Det där med bidrag var ju intressant, helt klart värt att kolla upp!

• ninahelena

Restaurangbesök ja!
    9 av 10 ggr jag bett om glutenfri mat har det blivit mjölkfritt.
    Gå med i Celiakiförbundet, absolut!

• Miss Tattoo

Jag kan inte äta havre gryn jag blir jätte dårlig i magen har testat rent havre funkar inte bra kan äta ytterst lite.Man reagerar olika på havre m.m tror jag individuellt.
    Finns ju massa grejer du KAN äta byt bara ut till glutenfritt mjöl i alla recept där det ska vara vetemjöl m.m så e det inga problem finns massa recept på finax,semper och i speciella glutenfria kokböcker som finns att låna på biblan el köpa, om man äter ute får man fråga om det e mjöl/gluten m.m i maten och man lär sig tillslut ,på mcdonalds och burger king finns glutenfria hamburgerbröd så där kan du äta alla hamburgare förutom de panerade.
    Finns pizza som är fryst som man kan köpa som e jätte god brukar finnas på ica men godast gör man själv smakar som vanlig pizza som alla kan äta .
    thai mat och kina mat funkar bra förutom friterat en del använder annat mjöl fråga !
    Kolla innehålls förteckningar m.m om du handlar ....man lär sig veta vad man kan och inte kan äta med tiden .
    Jag saknar inget längre för jag kan äta det mesta ändå ...bara att byta ut mjölet
    och fråga om man ska ut och äta det är a-o ,ta med eget bröd till restauragen om du ska äta sallad el nåt annat m.m så vet du att du får bröd du med ,jag brukar ta med eget fika bröd om vi ska fika då slipper de(kompisar m.m) tänka på det.
    säg till om du undrar över nåt
    Ha det gott Kramiz

• cameron

Ska definitivt gå med i celiakiförbundet:)
    Ja visst är det minst sagt besvärligt att gå ut o äta, ofta vet ju inte restaurangpersonalen om vad gluten är. Och även om man är övertydlig så blir det ändå ofta missförstånd. Från att ha varit en av mina favoritsysselsättningar har restaurangbesök blivit ett riktigt stressmoment:(

• cameron

Tack ännu en gång för alla tips. Jag hör säkert av mig framöver med flera "gluten-frågor".

Svar på tråden Gravid och glutenallergisk