• Anonym

klarar jag detta med mi ekonomi?

hur mycket lägger ni på erat boende?
    hade jag klarat en hyra på 5800(kallhyra) tillkommer värme el o vatten. Värmen kan nog bli en del på vintern.

jag är ensamstående mamma ...med en inkomst på ca 9000
    sen ser dte ut såhär

underhåll 2500
    barnbidrag 2200
    bostadsbidrag 2000

har inga lån

• Svar på tråden klarar jag detta med mi ekonomi?
  • Carisma95

Även om du i praktiken (eventuellt?) hade klarat det, så är jag mycket tveksam till om du får lån av banken! (Är det hyres-, BR eller hus)?

A stumble may prevent a fall....
  • Luscinia

Ett tips är att göra en hushållskalkyl, de flesta banker har sådana på sina hemsidor och dom ger en riktigt bra fingervisning om ens hushållsekonomi.

Här är tex Nordeas kalkyler som jag gärna använder: www.nordea.se/Privat/Verktyg%2boch%2bhj%c3%a4lpmedel/208474.html

Tänk på att alltid lägga till lite extra, gör ingen glädjekalkyl...

Lycka till!

• Anonym

oj förlåt....
    det är en hyresrätt!

• Carisma95

Sen är det ju bara du som vet hur din ekonomi ser ut. Utöver vad du får in och att du inte har några lån, vad har du i övriga utgifter?
    Gör upp en budget (om du inte redan har en!)

• Anonym

hm vet ni nånstanns där man kan få tips o göra upp en budget? aldrig gjort

• Carisma95

Det lättaste är ju att göra en egen i excel. (Kolla tillbaka på de räkningar du haft senaste året).
    De finns nog en del gratis program om du googlar, men här hittade jag ett lite förenklad excel-blad på nordeas hemsida. Du får ju självklart lägga till ytterligare poster, då detta är en generell version.

http://www.nordea.se/sitemod/upload/root/se_org/privat/info/dinekonomi/bilder/budget.xls

• Anonym (4barn)

jag e ensamtående mamma med 4 barn

kallhyra på 5000kr  (värme el vatten ca 1500kr/mån) typ 1000kr/mån sommar tid & ca 2000kr/mån vintertid
    Min inkomst e ca 8000kr (efter skatt)
    sen  barnbidrag underhåll & bostadsbidrag e ca 13000kr/mån
     så totalt en inkomst ut ca 21000kr/mån
    räkningar för ca 15000kr/mån då e mat hygien bensin till jobb och allt betalt allt då utan kläder och sånt!

Svar på tråden klarar jag detta med mi ekonomi?