• Elin med Wilma och Alva

Recept på prästostpaj eller västerbottenpaj utan ägg?

Imorgon ska vi äta lite kräftor med ett par vänner, och då tänkte jag göra någon form av ostpaj som tillbehör. Det passar ju kanon till kräftorna. Men nu när jag letar recept så hittar jag bara recept där ostfyllningen innehåller ägg, och det funkar inte för min man är allergisk mot ägg.

Så nu undrar jag om någon av er kan hjälpa mig med ett recept på en ostpaj som inte innehåller ägg?

♥ Wilma 061021 ♥
  • Svar på tråden Recept på prästostpaj eller västerbottenpaj utan ägg?

Ok, ingen som har något recept alltså... Synd!

Hur som helst, jag tänkte blanda ihop creme fraiche, philadelphiaost, västerbottenost och lite purjo, och sen toppa blandningen med ett osttäcke - vad tror ni om det?

♥ Wilma 061021 ♥
  • k girl

Äggstanningen är ju till för att göra fyllningen lite mer krämig. Jag tror att du utan problem kan använda dig av philadelphia, västerbottensost och purjo och ta bort ägget, då får du ju krämigheten på köpet.

k girl skrev 2008-08-14 13:17:35 följande:
    Äggstanningen är ju till för att göra fyllningen lite mer krämig. Jag tror att du utan problem kan använda dig av philadelphia, västerbottensost och purjo och ta bort ägget, då får du ju krämigheten på köpet.
    Ja eller hur, det borde ju funka. Jag testar. Och i värsta fall får jag skylla på att det är första gången jag gör ostpaj och låta gästerna äta med sked.
    ♥ Wilma 061021 ♥
  • k girl

Det låter för övrigt skitgott.

• k girl

Jo, fast fastheten får du av osten, så det borde liksom inte vara några problem tycker jag. Jag gör ganska mycket västerbottenspaj i både muffinsformat och stort format och de blir ju ganska fasta (i de små pajerna ryms ju nästan ingen äggstanning).

• Mornie Alantie

Äggen ger ju fasthet, pajen kan bli rinnig utan. En sak som funkar som substitut är tofu. Köp silkestofu (finns oftast i hyllan med japansk mat, med sushiprylar) och kör i matberedare tillsammans med lite mjölk. Ska vara en jämn smet, som sockerkakssmet eller lite tunnare. Blanda i lite sådan smet istället för ägg så stelnar pajen.

• k girl

Mornie Alantie skrev 2008-08-14 13:26:56 följande:

Äggen ger ju fasthet, pajen kan bli rinnig utan. En sak som funkar som substitut är tofu. Köp silkestofu (finns oftast i hyllan med japansk mat, med sushiprylar) och kör i matberedare tillsammans med lite mjölk. Ska vara en jämn smet, som sockerkakssmet eller lite tunnare. Blanda i lite sådan smet istället för ägg så stelnar pajen.
    Ost blir ju väldigt fast och klistrigt när det smälter (brukar användas istället för äggstanning i andra pajer) så i en västerbottenspaj har inte äggstanningen den funktionen. En västerbottenspaj blir definitivt inte rinnig utan äggstanning - och stelnar gör den utan problem! Däremot kan den blite för fast och då vill man få lite krämighet, till exempel med creme fraiche eller philadelphiaost eller både och.
  • Mornie Alantie
    k girl skrev 2008-08-14 13:57:31 följande:
    Ost blir ju väldigt fast och klistrigt när det smälter (brukar användas istället för äggstanning i andra pajer) så i en västerbottenspaj har inte äggstanningen den funktionen. En västerbottenspaj blir definitivt inte rinnig utan äggstanning - och stelnar gör den utan problem! Däremot kan den blite för fast och då vill man få lite krämighet, till exempel med creme fraiche eller philadelphiaost eller både och.
    Aha. Har aldrig testat västerbottenpaj. Anledningen till att jag använder tofu istället för ägg är att jag undviker animaliska produkter och då blir ju inte ostpaj det första alternativet...

Man lär så länge man lever
Svar på tråden Recept på prästostpaj eller västerbottenpaj utan ägg?