• Fidelis ad urnam

Ditt godaste potatisrecept.

Jag är sugen på potatis, men det känns som att det jag brukar göra (kokt potatis och potatisklyftor i ugn) börjar kännas aningen tråkigt.

Ge mig era godaste potatisrecept

Vad har du för potatisrätt som alltid får extra många komplimanger?

Tacksam för svar

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Ditt godaste potatisrecept.
  • Mia118

Man tar bakpotatis och delar dem på mitten och virar in dem i folie och baka dem på 200 grader tills dom är mjuka.

Gröp försiktigt ut potatisen ur skalet (skalet ska användas så försök att hålla det helt)

Blanda potatis moset med en liten burk creme fresch, riven västerbottenost ost finhackad lök. Salt och peppar. Lägg tillbaka allt i skalen. Pudra lite paprika krydda uppepå. In i ugnen tills de fått en fin yta.

Creme freschen ska i orginal vara den naturella men min man tycker det är mycket godare med paprika/chili creme fresh. Smaksak och man gör som man vill.

Gott till kött.

Lycka till!

• Fidelis ad urnam
    Mia118 skrev 2008-08-14 10:05:25 följande:
    Man tar bakpotatis och delar dem på mitten och virar in dem i folie och baka dem på 200 grader tills dom är mjuka.Gröp försiktigt ut potatisen ur skalet (skalet ska användas så försök att hålla det helt)Blanda potatis moset med en liten burk creme fresch, riven västerbottenost ost finhackad lök. Salt och peppar. Lägg tillbaka allt i skalen. Pudra lite paprika krydda uppepå. In i ugnen tills de fått en fin yta.Creme freschen ska i orginal vara den naturella men min man tycker det är mycket godare med paprika/chili creme fresh. Smaksak och man gör som man vill.Gott till kött.Lycka till!
    Mmmm, låter gott. Tack
  • loveelin

Hur lång tid brukar det ta innan de är mjuka på ett ungefär?

• Mcmajjsan

Hasselbackspotatisen min är vida omtyckt =)

kommer inte ihåg grader eller tid i ugn, men kryddningen och osten gör det supergott! =)

en klicksmör, salt, chiliblandning, forest blend, peppar och i slutet så säter du på ost som får smälta och bli lite krispig... Voilà =)

• Fidelis ad urnam
    Mcmajjsan skrev 2008-08-14 10:13:21 följande:
    Hasselbackspotatisen min är vida omtyckt =)kommer inte ihåg grader eller tid i ugn, men kryddningen och osten gör det supergott! =)en klicksmör, salt, chiliblandning, forest blend, peppar och i slutet så säter du på ost som får smälta och bli lite krispig... Voilà =)
    Ja, hasselbackspotatis är så så gott.
  • Mia118
    loveelin skrev 2008-08-14 10:07:38 följande:
    Hur lång tid brukar det ta innan de är mjuka på ett ungefär?
    Beror helt på hur stora de är...men ca en timme. Men man kan ju göra dem dagen innan om man vill.

Det är super dunder gott. Mina barn ääälskar dem och alla som ätit såna här hos oss har bett om receptet. T.o.m. barnens kompisar har bett om recept att ge sin mamma.
  • Bäbiskorven

Vi var bjudna på middag hos ett par kompisar i helgen och de gjorde jättegod potatis.

De kokade färskpotatis, delade den i bitar, fördelade bitarna portionsmässigt på ett folieark (alla fick ett varsitt), saltade och pepprade, smulade över lite chevré-ost ovanpå, och sen ringlade olivolja över alltihop. Sen packade de ihop folien till ett paket och la på grillen en stund. Gott!! Chevrén kan man ju byta ut mot annan god ost, och man kan även fylla på med andra godsaker i paketen, t.ex gräs/rödlök, zucchini eller vad man nu kan hitta på. Gott var det i alla fall!!

:)

• Bebis

Jag gör ofta potatisgratäng.

Börjar med att skala potatisen och skiva dem med matberedaren (man är väl lite lat )
    En gul lök där i oxå.
    Häller upp det i en kastrull och täcker med mjölk och grädde (här får man själv känna hur onyttigt men vill ha det.) salt och massor med peppar.
    Koka i minst 40min på svag värme.
    Ugnen på 225grader. Häll över potatisen o vätskan (ta bort lite vätska om det verkar vattningt) och fördela en mozzarella + en påse riven ost i valfri smak (spara lite av den osten och strö över så du får en fin yta).
    In i ugnen tills det fått fin färg och ät och njut en

Don't Panic
  • Bäbiskorven

...och kanske ett par vitlöksklyftor i också? Mums!!!

• Bebis
    Bäbiskorven skrev 2008-08-14 11:22:01 följande:
    ...och kanske ett par vitlöksklyftor i också? Mums!!!
    Ja men gud ja de glömde jag!!

I med dem oxå när jag kokar allting.. *Skäms*
    Don't Panic
  • Gul13

Jag slår ett slag för denna potatisen som varit på tapeten i en annan tråd. Den är jätte god.

Skrubba o koka färskpotatisen
    Lägg i en ugnsform och vänd ner potatisen med
    *Parmesan
    *Olivolja
    *Ströbröd
    *Svartpeppar o flingsalt
    *Honung
    *Färska örter

Ställ in under grillen i ugnen tills det fått fin färg

• Tussen06

Färsk potatis som du delar och lägger på en plåt. Olja och en påse färdig dressing. Kommer inte ihåg vad den heter men den är "genomskinlig", salt och peppar om man vill ha det. Servera med en tzatsiki på morötter istället för gurka.

Svar på tråden Ditt godaste potatisrecept.