• Jenny28

Minibuss vs Kombi?

Jo vi har en Volvo V70 diesel, men behöver byta till en bensinare då dieselskatten blir för hög för oss då sambon börjat pendla.
    När man kollar på bilar är det verkligen en djungel!
    Vi har ju 3 barn så minst en kombi måste vi ha.
    Den får inte kosta mer än 80 000  då vi inte har pengar till kontantinstats för mer än det.
    Vad är bäst minibuss eller kombi?
    Kollar lite på olika varianter men blir inte klok på nåt
    Fördelen med en minibuss med extrasäten är ju att det kan följa med en extra person i bilen med om det skulle behövas.

Tar gärna emot tips och erfareheter.

• Svar på tråden Minibuss vs Kombi?
  • trollmammsis

har inte sån stor erfarenhet men nackdelen med minibuss är väl om man utnyttjar alla säten så har man ju inte så mycket lastutymme... är dom inte också lite tyngre och skattas därefter?  vi har också v70 och det är ju faktiskt stort lastutrymme i en sån.

en sånhär peugeot 307? tror ja kan man också göra 7sitsig...ta ut säten som inte behövs så om man ska nånstans så tar man ut ett sätse och får last, ska nån med sätter man in ett säte... dom går att flytta så man får en liten "gång" i mitten också.... inte så tunga

• Angelven

Vi har en Peugeot 807 - den väger 20 kg mindre än en Saab 9-5 kombi när jag plockar ut ett säte längst bak, den är 5 cm bredare och 10 cm kortare... (Och nåja, rejält högre )

Och rymmer 3 bkm med alla säten utplockade (ungefär 2 vanliga kombis lastrymd alltså.)

Sikten och körvänligheten i en modern minibus är enorm - du ser
    ju rakt över alla andra personbilar, effektivt vid omkörning
    Det går lugnt in 3 vuxna i baksätet (eller 3 bakåtvända stolar...)

Extrasätena går att fälla eller plocka ur - med fällda säten rymmer du en hel del.

Peugeot 307 SW (kombin) är rymligare än alla andra kombis - utom ford mondeo typ (Kan nämnas att v70 faktiskt idag är rätt liten - många andra moderna konstruktioner lastar betydligt mera - v70 är en livsstilskombi, inte en laståsna )

Teknikens värld fick in sanslösa 48 backar ! själv kör jag en 307 kombikupé dagligen - jättetrevlig bil, vi funderar på att byta 807'an mot en 307 SW dock

Sätena är hanterbara - men hyffsatt tunga.

En 807 går att få för 100000 - kanske lite mera än ni tänkt er men det är en bra bil

www.blocket.se/vi/16123405.htm

Själv är jag jätteglad över minibussen - den drar lite mycket bensin dock (9.3 liter / 100 km mätt med färddatorn vid dagliga 4 mil landsväg)

• f1carbon

vi har en Hyundai Trajet den drar 0,95 när jag kör till jobbet.

Har tagit ur bakre sätesraden och då får man in mycket saker.

Skönt att slippa böjja sig när man sättar fast barnen i barnstolarna.

Vi har lilla 2liters bensinmotorn så den är inte särskilt pigg.

Vi har haft V70 förut och den är rätt värdelös om man vill ha en rymlig bil.

Sen ser man väldigt bra när bilen är hög,
    dåligt klippta häckar är inget problem...

• Hejapappa

Har haft flera olika bussar och en favorit är Mitsubishi Grandis. Billigare, smidigare och ändå större än de flesta. Var åtminstone för fyra år sedan det klart bästa köpet, och då tittade jag på ALLA varianter av buss som gick att få.
    Vi skulle få plats med fyra barn och ändå ha bagageutrymme för hund och packning. Det klarar inte många bussar.
    Så här ser den ut: www.mitsubishimotors.se/grandis

• Camilla D

Vi har tre barn och har en Seat Ahlambra. Trodde aldrig jag skulle köpa en Seat, men jäklar vad nöjda vi är med den.
    Har tre "lösa" säten i mitten och två längst bak. Vi brukar ta ur säterna bak, då har man jättestort bagage. Största poiken har ibland med sig en kompis, då åker ena sätet in igen och vi har fortfarande gott om plats till vagn och väskor.
    Drar under 1 liter/mil, så helt ok tycker jag. Billig att inhandla. Mycket prisvärd kan jag säga. Se dock till att den inte är äldre än -02, då först blev det trepunktsbälten på ALLA säten.
    Har en -02 själv, haft den i 3 år, aldrig varit något fel på den (peppar, peppar... )
    Kan faktiskt varmt rekomendera denna prisvärda bil!

• Jenny28

Tack för alla bra tips!
    Vi har tänkt på Citroen C8 Hyundai Trajet, Seat Alahambra, eller Mitsubishi space wagon.
    Finns ju en del att välja på. Nu ska vi bara få sålt våran så vi kan få pengar till kontantinsatsen.
    Håll tummarna att vi får tillräckligt

Tack igen för att ni delat med er

• Angelven

Trajet skulle jag plocka bort från listan direkt - kolla krocksäkerheten på ncap...

• Jenny28

angelven: Tack för tipset!

Svar på tråden Minibuss vs Kombi?