• Anonym (Man 35+)

Anonyma alkoholister

Jag är drygt 35 år och har väl egentligen redan sin min alkoholdebut i dom lägre tonåren haft en osund relation till alkoholen.
    Har helgsupit i alla år, med undantag för några månader här och där och dom senast 4-5 åren även på vardagar i vissa perioder.
    Jag har i 10 års tid varit öppen med mina problem och väl medveten om dem.
    Har avverkat ett antal förhållande där alla i slutändan spruckit och alkoholen alltid varit en stor anledning till detta.

Har en liten son på några år nu. Bor inte ihop med hans Mamma, men vi har någon form av särboskap.

Har många i släkten som har och har haft problem med alkoholen.

Har gått hos en alkoholterapueft i något år, men slutade där för något år sedan.

Jag har förr aldrig riktigt kunna se ett liv och en framtid helt utan alkohol, utan har viljat försöka få till en sund användning.

Det går inte. Det är bara att konstatera. Jag kan nu också se min framtid som helt nykter. Ja, nykter alkoholist.
    Vill inte att min son ska behöva ha mig som en alkoholiserad farsa.
    Jag är fast besluten i att jag nu ska och måste inse att jag för sista gången i mitt liv druckit alkohol.

Anonyma alkoholister, nu kommer jag.
    Någon som vet hur det fungerar?
    12-stegsprogrammet, vad är det egentligen för något?

• Svar på tråden Anonyma alkoholister
  • Carina36

Grattis! Vilket modigt steg!
    Här är länk till AA: www.aa.se/

Det går till så att man går på ett möte på sin ort. Först så läses någon text av den som leder mötet ur "Stora boken". Det kan hända att man där också sätter ett tema för mötet, något man speciellt vill prata om, men det är också öppet att dela med sig av det man känner själv.
    Sedan går ordet runt och man väljer själv om man vill prata eller inte. Då säger man så här tex: "Hej, jag heter Maria och jag är alkoholist." Och då säger alla: "Hej Maria." Sedan säger man det man vill dela med sig av eller så säger man: Jag väljer att lyssna idag. Och så går ordet vidare. Man avbryter aldrig någon som talar och man går inte in i någon sorts debatt utan låter helt enkelt den som talar berätta vad den har på hjärtat till punkt.

Det en del personer kan ha svårt för är att man ber till en "Högre makt", såsom tex Gud och att många inte känner att de kan förlika sig med den religiösa tonen. Vad man själv vill definiera som Högre makt är dock helt individuellt, det kan vara ödet, livet, kärleken eller det man själv vill sätta sin tillit till.

Mitt tips är att i alla fall gå 3-4 gånger innan man gör sig en bild av om det är något som man tycker är bra eller inte. Också gärna olika möten olika mötestider för de olika mötena kan ha olika karaktär och då kan man hitta det möte som passar en bäst.

Lycka till på din väg! Om du vill ha mer info om AA-möten kan du ta kontakt med Totte på www.beroendelinjen.forum24.se. Han är en guru på möten och filosofin. Det har hjälpt honom att vara nykter och drogfri.

/Carina

• Anonym (Man 35+)

Tack för ditt svar och tips.

Går man först på ett så kallat öppet möte och sedan en slutet?
    Vad skiljer dessa åt?

• Carina36

Hej igen!
    Fråga Totte det, jag känner mig lite osäker vad som är skillnaden... Du kan hälsa från mig.

Lycka till!
    /Carina

• Anonym (Man 35+)

Ska gå på mitt första AA-möte på måndag kväll, öppet sådant.

• Jessisca

måste säga att det är starkt av dig att ta tag i saken!! verkligen!! men min erfarenhet av släktingar med missbruksproblematik säger mig att det inte bara är mötena som hjälper, utan att skaffa en sk sponsor och jobba aktivt med de 12 stegen oxå. Bara ett litet tips i all välmening =)

• Tavelkrok
    Svar på #2
    Hej, grattis till ett beslut om att fortsätta leva, eller snarare börja leva :) Genom ditt beslut och din insikt om din situation har du redan kommit en lång bit på vägen.

Jag är själv nykter alkoholist sedan 2½ år och det tack vare AA. Det enda villkoret för medlemskap i AA är en önskan att sluta dricka. Alltså är du välkommen på alla möten. På öppna möten är även de välkomna som kanske inte har alkoholproblem men som vill få en inblick i vad det handlar om, som t ex anhöriga eller kompisar till alkoholister. Slutna möten är alltså för dem som har en önskan om att sluta dricka.

Mitt tips är att gå på minst 10 möten för att bilda dig en egen uppfattning om det är något för dig, det passar inte alla. Men om det passar dig så lyssna på dem som gått före och visat att det fungerar och gör som de har gjort, då funkar det. Vi alkisar är ju annars ganska duktiga på allt ;) och kan och vet bäst om det mesta och saker ska göras på vårt sätt. Men försök gå ifrån det och gör som de andra har gjort, man måste inte göra alla misstag själv för att lära av dem. Ett annat tips, som egentligen är förutsättningen för ett nyktert liv, är ärlighet. Du kommer att förstå vad det innebär efter ett litet tag. Vi har ju ljugit oss igenom vår missbrukartid men nu är det dags att byta det mot total och oförbehållslös ärlighet.

Välkommen till AA
  • Tavelkrok

Glömde ju din andra fråga. 12-stegsprogrammet är det verktyg med vars hjälp vi tar itu med oss själva och korrigerar de defekter vi har. Vi söker en andlig väg och gör upp med vårt förflutna och lär oss att leva på ett moraliskt riktigt sätt. Det är i programmet som ärligheten kommer in, är man inte 100% ärlig i sitt 12-stegsarbete så kommer det problem så småningom. Vi lär oss sinnesro som jag tycker är mitt viktigaste verktyg, att acceptera saker vi inte kan påverka, att påverka det vi kan och förstånd att inse skillnaden. Det har hjälpt mig oerhört genom svåra perioder i min nyktra tid.

• Anonym

Grattis!!
    Jag har själv inte missbrukat men däremot uppvuxen med sjukdomen. Det är mycket stort av dig att komma till denna insikt om förändring.
    Min pappa gick 12-stegsprogrammet och vistades även på behandlingshem under en tid. Därefter besökte han både öppna och slutna möten hos AA, han gick i flera år även när han kände att han klarade av livet utan alkoholen. Han fann vänner, förståelse och en varm gemenskap som jag tror betydde mer än något annat. Det har gått många år sedan dess och han har hållt sig nykter.

Förändring tar tid - ta en dag i taget och glöm inte att du kommer att möta människor som förstår precis hur du känner och vart i livet du befinner dig!

Bästa lyckönskningarna!
    Kramar

• Anonym (Man 35+)

Vore riktigt kul om några fler här som kommit till samma insikt som mig ville skriva i tråden, så kunde vi följas åt här och stötta varandra genom den först tiden.
    Mitt nya och nyktra liv börjar 1/9.
    Tänker inte alls i samma banor som tidigare, att jag ska ta det lite lugnt ett tag, utan denna gången är det ett livslångt (hoppas jag) beslut att helt avstå från alkohol.

Jag verligen längtar nu, med medvetenhet, till 1/9. Jag bygger lite upp en känsla nu och förbereder mig, men det är bara dagar kvar till den första dagen i mitt nya liv.

• Tavelkrok

Anonym (Man 35+) skrev 2008-08-15 22:59:16 följande:

Vore riktigt kul om några fler här som kommit till samma insikt som mig ville skriva i tråden, så kunde vi följas åt här och stötta varandra genom den först tiden.Mitt nya och nyktra liv börjar 1/9.Tänker inte alls i samma banor som tidigare, att jag ska ta det lite lugnt ett tag, utan denna gången är det ett livslångt (hoppas jag) beslut att helt avstå från alkohol.Jag verligen längtar nu, med medvetenhet, till 1/9. Jag bygger lite upp en känsla nu och förbereder mig, men det är bara dagar kvar till den första dagen i mitt nya liv.
    Jamen vänta nu här lite. Du ska dricka till den 31/8? Sedan ska du sluta? Är det korrekt uppfattat?

I så fall säger jag bara lycka till och skulle vilja att du skriver här den 15/9 och berättar hur det gått.

Vad är skälet att inte börja ditt nyktra liv direkt?
Svar på tråden Anonyma alkoholister