• Baba Screetch

Självvatnnande kruka= dyngsurt... HJÄLP!!!!!!

Jag har köpt en självattnande kruka till vår stora palm (vet ej sorten...)

Mitt problem är nu detta att jorden är dyngsur o jag är livrädd att palmen ska dö.. det planterades om bara för en vecka sen och är INTE van o stå så blött.. finns det nå´t sätt o torka upp jorden?

Eller tror ni palmen mår bra ändå???

Den är nog ca 1,5 m hög...

Hoppas på hjälp

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Svar på tråden Självvatnnande kruka= dyngsurt... HJÄLP!!!!!!
  • Trynträ

Är vattnet i krukan över nivån som säger att krukan är full? Isåfall kanske du kan stoppa i en trasa eller nåt i vattningshålet och suga upp överflödet. Vattna sen inte på väldigt länge så jorden får torka upp. Ställ blomman där det är lite ljust.

• Baba Screetch

hmm jag är nybörjare på det där med självvattnande.. denna är en sort där det sitter en pinne i med flöte typ, o den är i botten nu vilket jag tolkat somattdet är tomt i vattenhålet? Så förut när det sjunkit har jag hällt på mer men det var kanske dumt..

Krukan står på övervåningen.. inte bra kanske, det är svårt o få sol där...

SUCK...

• Trynträ

Ok, då har den nog sugit åt sig allt vatten. Låt bli att vattna den på ett par veckor. Köp gärna en sån där vattensticka som säger om jorden är torr eller blöt. Vet att det säljs såna på Plantagen.

Baba Screetch skrev 2008-08-14 14:42:23 följande:

hmm jag är nybörjare på det där med självvattnande.. denna är en sort där det sitter en pinne i med flöte typ, o den är i botten nu vilket jag tolkat somattdet är tomt i vattenhålet? Så förut när det sjunkit har jag hällt på mer men det var kanske dumt..Krukan står på övervåningen.. inte bra kanske, det är svårt o få sol där...SUCK...
  • Baba Screetch
    Svar på #3
    Trynträ skrev 2008-08-14 14:46:50 följande:
    Ok, då har den nog sugit åt sig allt vatten. Låt bli att vattna den på ett par veckor. Köp gärna en sån där vattensticka som säger om jorden är torr eller blöt. Vet att det säljs såna på Plantagen.Baba Screetch skrev 2008-08-14 14:42:23 följande:
    Ok, tack, då ska jag leta rätt på en så´n.. jusst Nu behövs det juingen sticka, det KÄNNS att det är dyblött

Du tror inte den dör va?
  • Trynträ

Jag håller tummarna att den klarar sig. Har haft blommor som badat i vatten efter att nån annan vattnat bassäng i krukan. Då har jag hällt bort vattnet och låtit jorden torka upp i kanske 1-2 veckor. Sen blir ju jorden jätteblöt om man spolar av blomman också och det brukar gå jättebra. Men jag rekommenderar en sån där sticka för då vet du ju hur jorden är längre ner vid rötterna också så du inte börjar vattna för tidigt om den är torr på ytan.

Ställ blomman på en lite ljusare plats så torkar jorden upp fortare.

Baba Screetch skrev 2008-08-14 22:29:36 följande:

Svar på #3
    Ok, tack, då ska jag leta rätt på en så´n.. jusst Nu behövs det juingen sticka, det KÄNNS att det är dyblött Du tror inte den dör va?
  • Baba Screetch
    Svar på #5
    Trynträ skrev 2008-08-15 09:04:14 följande:
    Jag håller tummarna att den klarar sig. Har haft blommor som badat i vatten efter att nån annan vattnat bassäng i krukan. Då har jag hällt bort vattnet och låtit jorden torka upp i kanske 1-2 veckor. Sen blir ju jorden jätteblöt om man spolar av blomman också och det brukar gå jättebra. Men jag rekommenderar en sån där sticka för då vet du ju hur jorden är längre ner vid rötterna också så du inte börjar vattna för tidigt om den är torr på ytan.Ställ blomman på en lite ljusare plats så torkar jorden upp fortare.Baba Screetch skrev 2008-08-14 22:29:36 följande:
    Ok, jag får dra ut den i hallen så länge, så kanske det kommer mer ljus på den, och nu är rullgardinerna uppe i sovrummet igen, dom har varit nere för o hålla lite värme ute, så nu håller vi tummarna...
  • Trynträ

Det kommer säkert gå bra ska du se.

Baba Screetch skrev 2008-08-15 10:26:12 följande:

Svar på #5
    Ok, jag får dra ut den i hallen så länge, så kanske det kommer mer ljus på den, och nu är rullgardinerna uppe i sovrummet igen, dom har varit nere för o hålla lite värme ute, så nu håller vi tummarna...
Svar på tråden Självvatnnande kruka= dyngsurt... HJÄLP!!!!!!