• Baba Screetch

Självvatnnande kruka= dyngsurt... HJÄLP!!!!!!

Jag har köpt en självattnande kruka till vår stora palm (vet ej sorten...)

Mitt problem är nu detta att jorden är dyngsur o jag är livrädd att palmen ska dö.. det planterades om bara för en vecka sen och är INTE van o stå så blött.. finns det nå´t sätt o torka upp jorden?

Eller tror ni palmen mår bra ändå???

Den är nog ca 1,5 m hög...

Hoppas på hjälp

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Svar på tråden Självvatnnande kruka= dyngsurt... HJÄLP!!!!!!
  • Trynträ

Är vattnet i krukan över nivån som säger att krukan är full? Isåfall kanske du kan stoppa i en trasa eller nåt i vattningshålet och suga upp överflödet. Vattna sen inte på väldigt länge så jorden får torka upp. Ställ blomman där det är lite ljust.

• Baba Screetch

hmm jag är nybörjare på det där med självvattnande.. denna är en sort där det sitter en pinne i med flöte typ, o den är i botten nu vilket jag tolkat somattdet är tomt i vattenhålet? Så förut när det sjunkit har jag hällt på mer men det var kanske dumt..

Krukan står på övervåningen.. inte bra kanske, det är svårt o få sol där...

SUCK...

• Trynträ

Ok, då har den nog sugit åt sig allt vatten. Låt bli att vattna den på ett par veckor. Köp gärna en sån där vattensticka som säger om jorden är torr eller blöt. Vet att det säljs såna på Plantagen.

Baba Screetch skrev 2008-08-14 14:42:23 följande:

hmm jag är nybörjare på det där med självvattnande.. denna är en sort där det sitter en pinne i med flöte typ, o den är i botten nu vilket jag tolkat somattdet är tomt i vattenhålet? Så förut när det sjunkit har jag hällt på mer men det var kanske dumt..Krukan står på övervåningen.. inte bra kanske, det är svårt o få sol där...SUCK...
  • Baba Screetch
    Svar på #3
    Trynträ skrev 2008-08-14 14:46:50 följande: