• Cactuz

Har en fråga ang. köttpålägg!

Är det okej att äta rökt skinka, nötrulle (rökt) ??
    Fattar inte riktigt i kostråden om man ska undvika eller ej.

• Svar på tråden Har en fråga ang. köttpålägg!
  • MrsSharp
    Cactuz skrev 2008-08-14 14:40:02 följande:
    Är det okej att äta rökt skinka, nötrulle (rökt) ??Fattar inte riktigt i kostråden om man ska undvika eller ej.
    Som jag förstått det är det ok med varmrökt men inte kallrökt. Man ska dessutom se till att köpa sånt som är så färskt som möjligt när det förpackas... men det är ju svårt att veta om man inte köper över disk...

Råden är jätteluddiga och har gjort att jag i princip inte äter något påläggskött... och det är ju tråkigt. Fram för bättre information!
  • Cactuz

Hmm, hur vet man om det är varm eller kallrökt tro??

luddigt, ja.. Äter nötrulle jämt o vill gärna fortsätta med det..

• MrsSharp
    Cactuz skrev 2008-08-14 14:52:45 följande:
    Hmm, hur vet man om det är varm eller kallrökt tro??luddigt, ja.. Äter nötrulle jämt o vill gärna fortsätta med det..
    Det är det som är så svårt. Jag tror att det är varmrökt så länge det inte står kallrökt på förpackningen men jag är inte säker.

Grejen är att de här råden är ju bara just råd... jag har hört att riskerna att få de här farliga bakterierna är väldigt liten. Man gör ju som man vill.
  • La Lola

Varmrökt är alltid ok.

Lufttorkat o kallrökt bör man undvika.
    Men om man fryser det i 3 dygn så är det ok.

Står i kostråden.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Liimpaan

Jag äter rökt kalkon och skinka som pålägg vad jag förstår så kan man äta det så länge det inte närmar sig bäst före datum osv. Och inte kallrökt och luftorkat och allt det där :)

• Cactuz
    La Lola skrev 2008-08-14 15:03:51 följande:
    Varmrökt är alltid ok. Lufttorkat o kallrökt bör man undvika.Men om man fryser det i 3 dygn så är det ok.Står i kostråden.
    Jo, har läst korstråden.. Men är nötrulle kall eller varmrökt? Rökt skinka??
  • La Lola
    Cactuz skrev 2008-08-14 15:12:37 följande:
    Jo, har läst korstråden.. Men är nötrulle kall eller varmrökt? Rökt skinka??
    Vad nötrulle är överhuvudtaget har jag ingen aning om.

Men är man osäker på hur pålägget är producerat så fryser man det i 3 dygn så är man helgarderad hursomhelst.
  • Cactuz
    La Lola skrev 2008-08-14 15:15:25 följande:
    Vad nötrulle är överhuvudtaget har jag ingen aning om. Men är man osäker på hur pålägget är producerat så fryser man det i 3 dygn så är man helgarderad hursomhelst.
    Okej, då får jag göra det då för säkerhets skull. Tack
  • Blåklockan79

Nötrulle är brukar vara varmrökt.
    Kallrökt har samma utseende och koncistens som lufttorkat bara att det smakar rökt också. Brukar dessutom vara typ 100:- dyrare /kg om inte mer.

• Cactuz
    Blåklockan79 skrev 2008-08-14 16:48:04 följande:
    Nötrulle är brukar vara varmrökt. Kallrökt har samma utseende och koncistens som lufttorkat bara att det smakar rökt också. Brukar dessutom vara typ 100:- dyrare /kg om inte mer.
    Tack!!! Då ska jag fortsätta med nötrulle isåfall!
  • Ellani
    Cactuz skrev 2008-08-14 14:40:02 följande:
    Är det okej att äta rökt skinka, nötrulle (rökt) ??Fattar inte riktigt i kostråden om man ska undvika eller ej.
    Jag frågar de i charkdisken när jag blir osäker, de är urgulliga
  • Spatzi

La Lola skrev 2008-08-14 15:03:51 följande:

Varmrökt är alltid ok. Lufttorkat o kallrökt bör man undvika.Men om man fryser det i 3 dygn så är det ok.Står i kostråden.
    La Lola: eftersom du ofta skriver under denna rubrik: listera, som kan finnas i vakuumförpackat, överlever frysning (dock inte toxoplasma)
    Står längst ner på denna sida: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
  • listo
    Spatzi skrev 2008-08-14 23:04:17 följande:
    La Lola skrev 2008-08-14 15:03:51 följande: La Lola: eftersom du ofta skriver under denna rubrik: listera, som kan finnas i vakuumförpackat, överlever frysning (dock inte toxoplasma)Står längst ner på denna sida: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Listeria behöver tid på sig för att växa till skadliga halter, även i vacuumförpackning. Det är därför man från Livsmedelsverkets sida säger att vacuumpackat är helt okej, men att man bör undvika det mor slutet av hållbarhetstiden.

I varmrökta produkter förekommer inte toxoplasma, däremot kan som sagt listeria finnas. I kallrökta/lufttorkade produkter kan det däremot finnas toxoplasma, och toxoplasma dör av frysning.

Alltså: Kallrökt som varit fryst i 3 dygn är säkert ur toxoplasmasynpunkt. Om produkten sedan äts så nyförpackad som möjligt är också listeriarisken obefintlig.
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • La Lola
    listoplisto skrev 2008-08-15 07:24:34 följande:
    Listeria behöver tid på sig för att växa till skadliga halter, även i vacuumförpackning. Det är därför man från Livsmedelsverkets sida säger att vacuumpackat är helt okej, men att man bör undvika det mor slutet av hållbarhetstiden.I varmrökta produkter förekommer inte toxoplasma, däremot kan som sagt listeria finnas. I kallrökta/lufttorkade produkter kan det däremot finnas toxoplasma, och toxoplasma dör av frysning.Alltså: Kallrökt som varit fryst i 3 dygn är säkert ur toxoplasmasynpunkt. Om produkten sedan äts så nyförpackad som möjligt är också listeriarisken obefintlig.
    Tack förklaringen såslapp jag.
  • La Lola
    Mina småtroll skrev 2008-08-15 07:50:03 följande:
    Innebär det att man även kan äta salami som har varit infryst? (Fast det står på slv.se att man ska undvika salami...)
    Från kostråden:
    "Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Svar på tråden Har en fråga ang. köttpålägg!