• Sidenros

HJÄLP!! omvårdnad?

hej jag sitter här och ska lämmna in en eximination
    och då står de

Beskriv vad VIPS- modellen är och vad den innehåller.

är det någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden HJÄLP!! omvårdnad?
  • Morbid Mistress

VIPS bör vara omskrivet i kursboken som rör kursen omvårdnad.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • Sidenros

asså de står i min bok men jag tycker inte att det är bra formulerat tä´nkte om någon kunde skriva bra vad de e

• Morbid Mistress

vadär det du inte förstår?

• Sidenros

jo men asså vad är de den innehåller vad är den man dokumenterar?

vips modellen bygger på omvårdnadsprocessen steg
    all legitimerad personal som har hand om
    patienter är skyldiga till att föra en journal
    över dom som dom har ansvar för. sedan har sjuksköterskan ansvar för att
    omvårdnaden dokumeteras i journalen. vårdare som är nära patienten brukar vara delaktig

de är vad jag har skrivit men det känns inte rätt

• Morbid Mistress

Står det inte utförligt vilka punkter det är man ska ta upp när man dokumenterar?

• Sidenros

ne de gör ju inte de..

• Morbid Mistress

Somjag ser det har du fått med huvuddagen för vad VIPS är men missat dels vilka punkter den inehåller samt varför denna typ av dokumentation är så viktigt.

• Sidenros

ja precis men de står inte i min bok vad de innehåller och varför de är de jag vill veta

• Morbid Mistress

Vadf har du för bok? har aldrig sett en bok om omvårdnad som inte tar upp vad den ienhåller eftersom att den typen av dokumentation är så pass cetral för omvårdnadsarbetet.

• Sidenros

asså det är innom psykiatri så det är den boken jag har

• Morbid Mistress

Då är ett tips att gå tillbaka till böckerna som rör kursen omvårdad för där bör det stå. För VIPS är samma system oavsett om det är inom psykiatrin eller inom ex geratriken.

• sleeping angel

Såhär står det i min trogna omvårdnadB bok:

M. Ehnfors och J. Thorell-Ekstrand, två svenska vårdforskare, har utvecklat en modell för dokumentation med hjälp av sökord -VIPS- som står för:
    - Välbefinnande
    - Integritet
    - Prevention
    - Säkerhet

VIPs kan också utläsas som Very Important Person System- dvs vårdtagaren betraktas som ne VIP- person.

I omvårdnadsjournalen eller cardex används sökord under de olika rubrikerna. istället för fysiska behov kan ord som t ex sömn, utsöndring och kost finnas. under psykologiska behov kan ord som i korthet förklarar behoven finnas osv.

varje vårdinrättning kan själv utforma ett system för sökord som passar respektive område. Sjukhemsavdelningar har ju andra krav än t ex gynekologiska avdelningar.

sen står det hur man använder VIPS i omvårdnadsprocessen och de olika stegen.
    Om du vill kan jag inboxa dig det?

• Sidenros

tack så mycket men jag behöver bara skriva vad de är och vad den innehåller men de där hjälpte tack :D

Svar på tråden HJÄLP!! omvårdnad?