• Fridolino

Mat till ettåring på resa?

Snart ska vi åka till Menorca med våran 16månades flicka. Hon är otroligt kräsen i maten och hitills äter hon enbart korv och makaroner, fiskpinnar, pannkaka och köttfärssås och spagetti... + frukt och välling. Jag är nu lite orolig hur det ska gå med maten på resmålet... Hon vägrar äta barnmatsburkar. Kan man ta med mat eller blir den förstörd tror ni? Flygresan e 3,5 timme och buss ca 40. Funderar starkt på att ta med en fryst falukorv... haha

Någon som har tips eller som har rest med "mat-kräsna" barn?
    Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Mat till ettåring på resa?
  • Tess76

Spaghetti och köttfärssås kan man ju köpa överallt, säkert korv också. Det fanns iaf på Mallorca när vi var där. Det fanns även pannkaka.
    Är det ett lägenhetshotell ni ska bo på? I så fall ta med makaroner och en fryst falukorv i bagaget, lägg i en liten kylbag med kylklampar.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Fridolino

tack för tipset. jag har funderat på att ta med det som sagt, jo det är lägenhetshotel så vi kommer ha möjlighet att laga mat :) tror du korven överlever resan utan att bli dålig?

• 3xmamma

Om hon, som mina, är förtjust i ketchup så ta med en flaska att hälla på nya rätter.

• M987

Det finns ju alltid mat att köpa på restauranger. Släpa inget. Är hon hungrig så äter hon!

• Tigerwoman

Du skämtar va? Ta med mat från Sverige? Bättre att hon är utan mat än att hon blir sjuk av dålig mat! Dessutom äter hon när hon blir tillräckligt hungrig. Och blir hon inte tillräckligt hungrig och äter så överlever hon en vecka ändå. Jag har varit på Kreta två veckor med en son som levde på enbart spagetti (ingen sås heller) och vitt bröd under hela resan. Vill du ta med något så ta med välling eller gröt, för det är bra mat och det överlever hon på om hon inte äter något annat.

• Duckan74

Säger som ovan, välling är bra att ha på resa. Då vet du att hon får något i sig i alla fall.

• Peztis

Kom hem fr Menorca för två veckor sedan.

Jag tror inte på att ta med fryst mat i resväskan, känns liteonödigt även om det säkert skulle gå. Fast det blir ju inte så mysigt att öppna resväskan om det blir förseningar... Och jag tror inte att du får ta en fryst falukorv i handbagaget (fast jag har kanske fel).

Det finns bra mat att köpa i snabbköpsbutikerna och inte sååå fasligt dyrt heller (t ex en liten flaska ketchup 6-7:- så det behöver ni ju inte ta med hemifrån).

Om du ska ta med mat fr Sverige så ta med pulversaker (potatismos, spagetti m köttfärssås osv finns ju att blanda ut med vatten) och tar inte så mycket plats i resväskan.

De flesta ungar äter väl bröd också? Sonen gillar Skrattande kon-ost på vitt bröd och skinka. OK, inte så näringsrikt men en mätt unge är lite enklare att hantera än en tjurig och hungrig unge på semester. Jag vill ju också kunns slappna av lite.

• pigglet

Vi tog med varmkorv (konserv), köttsoppa, köttfärssås (glasburkar). Makaroner går ju bra, men finns där också om hon inte är noga med märket. Fiskbullar, ravioli. Pastapåsar/soppor.

Och så kanske man kan tänka att det bara är ett par veckor, då går det kanske an att äta mackor, kex, frukt, glass och yoghurt...

• inoka

Hade en kräsen dotter och höll på att dalta m maten tills första resan då hon var nästan 18 månader. Vi reser alltid m lätt packning och jag vägrade ta m mat till henne mer än vällingen då dit vi skulle mest hade sockrad välling.
    Det tog ngr dagar(hon svält inte) innan hon åt allt som ställdes framför henne. Det är vi föräldrar som gör våra barn kräsna. Vi ger dem det de äter för vi är rädda att de ska hungra ihjäl annars. Inget barn svälter sig till döds och till ett sånt chartermål ni ska till kan jag garantera att det serveras köttfärssås på var enda restaurang :)

• Fridolino

tack för tipsen igen! ni har ju helt rätt, klart hon inte svälter ihjäl om hon erbjuds mat haha jag hör själv hur "hönsig" jag låter... jag gör nog så att jag tar med välling och gröt, eventuellt konservbruk med korv och makaroner beroende på hur mycket packning det blir..  sen får hon väl leva på frukt och välling i värsta fall, det är ju som sagt bara en vecka :)

Svar på tråden Mat till ettåring på resa?