• Hoppaloppan

Flytta med katter

Tjo!

Vi ska nu flytta från vår lägenhet till vårt radhus. Vi har 3 katter.
    Hur gör man "övergången" smidigast för katterna? Tänk om det inte trivs... de ska oxå få börja va lite ute. men inte förens till våren, vi flyttar inte förens i november....

• Svar på tråden Flytta med katter
  • Hoppaloppan

*puff*!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Lillylian

För mig har det inte varit några problem.
    När jag har flyttat med katter har jag båda gångerna flyttat över alla möbler och inredning först, ställt soffan o sängen där de ska stå osv. Sen har jag haft katterna i deras burar med t.ex favvo-mysfilten så de känner sig trygga. Sen har jag ställt in katterna och låtit burdörrarna vara öppna så de kan krypa ut när de känner sig säkra och nosa runt. Det är bra om de får lugn och ro omkring sig, att rekommendera är alltså att flytta katterna sist, efter alla möbler.
    När de sen upptäcker att de gamla möblerna de känner igen finns i nya lägenheten så brukar de känna sig trygga.
    Ett tips är även att ha kvar "gammal" kattsand i lådan så de tar för givet vart de ska kissa ;)

När du ska börja ha katterna ute så är det bra att börja med att gå ut med dem i sele de första gångerna.

• Calexico

Våra två katter har flyttat några gånger tillfälligt vid renoveringar eller liknande och det har gått helt smärtfritt fast inga möbler var desamma. När vi däremot flyttade till huset vi bor i nu fick honkatten en knäpp och var tvungen att bo isär från hankatten i ca två veckor för att hon skulle sluta fräsa mot och attackera honom så fort hon såg honom. Skum grej för våra möbler var den här gången på plats men det hade bott en annan katt här innan oss så vi gissar att lukten från den katten ställde till det. Nu stortrivs i alla fall båda katterna här, fler platser att ligga på, fler fönster etc etc.

• Hoppaloppan
    Calexico skrev 2008-08-14 22:25:08 följande:
    Våra två katter har flyttat några gånger tillfälligt vid renoveringar eller liknande och det har gått helt smärtfritt fast inga möbler var desamma. När vi däremot flyttade till huset vi bor i nu fick honkatten en knäpp och var tvungen att bo isär från hankatten i ca två veckor för att hon skulle sluta fräsa mot och attackera honom så fort hon såg honom. Skum grej för våra möbler var den här gången på plats men det hade bott en annan katt här innan oss så vi gissar att lukten från den katten ställde till det. Nu stortrivs i alla fall båda katterna här, fler platser att ligga på, fler fönster etc etc.
    det har bott 2 katter dit vi ska flytta... hoppas det går bra ändå!!!
  • Calexico

Det går säkert jättebra, alla katter är inte lika knäppa som vår honkatt!

• Calexico

Och så skulle jag ju säga att det ju gick bra sen ändå, efter en övergångsperiod.

• milimina

vi hade inget annat val än att flytta in katterna i huet utan möbler och grejer (dock hade vi med oss maten och lådan själva) eftersom flyttbilen anlände tre timmar efter oss till huset i en helt annan stad flera timmar bort. att åka två vändor med nyfödd bäbis och lämna katterna ensamma i den tomma lgh under tiden fanns inte på kartan. det gick bra det med

våra var innekatter från början och har accepterat fram tills i våras att hålla sej i huset samt på den inhägnade altanen, men sen bärjade den ena protestera genom att kissa och bajsa överallt inomhus så då fick de börja gå ut. de håller sej oftast på tomten eller i närheten. att bo ett bra tag i huset och kanske låta dem stanna på inhägnad plats den första sommaren eller åtminstone en del av den kanske kan vara en bra hjälp också.

katter är ganska anpassningsbara. en del gillar absolut inte förändringar, andra bryr sej inte så mycket. våra har flyttat två gånger, oftast tycker de bara det är bättre med mer plats

• johlinn

Vi gjorde ett misstag när vi flyttade o det var att vi inte lät honom vara hemma med oss ett litet tag innan vi började jobba. vi flyttade på lördagen o hade då kattvakt. Hämtade katten på söndagen o jobbade igen på måndagen. På söndagen när katten kom hem till nya stället gick allt bra, men på måndagen när jag kom hem var han förtvivlad. Han var otrygg hela den veckan sen. Så nästa flytt ska vi va hemma en eller två dagar innan vi är borta längre perioder.

Svar på tråden Flytta med katter