• Tusentand

två centimeter

Var inne för bedömning idag och då sa läkaren att jag var öppen två centimeter, men sen sa hon inget mer, och jag glömde fråga.. Någon annan som varit med om det? Har inga värkar eller något. Tror ni det kan vara på gång ändå eller kan man gå länge öppen två centimeter? Kan slemproppen vara kvar om man är öppen lite eller ska man gå och "vänta" på den...? Vad tror ni?

• Svar på tråden två centimeter
  • MeandHim

tror man kan vara lite öppen ett bra tag flera veckor om jag inte minns fel...

• beibikär

två cm är ingenting. det betyder inte att du ska föda nu. Men såklart kan det starta när som helst ändå. Men 2 cm kan man gå med en halv graviditet och slemproppen kan finnas kvar eller nybildas. Två cm i yttre livmodermun betyder inte för den skull att du öppnats in mot livmoder, ifall limoderhalskanalen finns kvar. Sa läkarn inget om hur lång kanalen var? Det skulle säga mer om hur det står till.

• Najsidaniela

Hur är det då om man är öppen 1,5-2 cm och har en livmodertapp på ca 2 cm...samt massor av smärtsamma förvärkar sedan en vecka tillbaka, betyder detta att det är på gång? Var inne på förlossningen för en sovdos i helgen och barnmorskan där var "övertygad" om att vi skulle ses snart igen... inom typ 2 dagar, men hon hade fel. Har efter detta hört att det inte behöver betyda ngt att man är öppen och att tappen är 2 cm, någon som vet? BF om en timme...

• Cecese

Det betyder inget att man är öppen 2 cm. När jag väntade sonen försökte dom sätta igång det i v. 40+1 och jag var då öppen 2 cm och tappen var mjuk. Det enda som hände var att jag fick värkar under 12 timmar och öppnade mej till 3 cm sen stannade det av. Så det gick inte ens att få igång det med medicinsk igångsättning. V. 40+6 gjorde dom ett nytt försök som lyckades.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • xenaa

jag var öppen 1 cm i flera veckor. sen 5 dagar innan sonen föddes var jag öppen 2-3cm. men det var så i 4-5 dagar.

latensfasen kan dröja ett tag men efter den kan de gå lite fortare.
    så tyvärr är de ingen garanti att det är snart dags.

♥Leo 2oo7-o6-22♥
  • milla2

jag var öppen 3 cm i över en månad

• Jossi78

Jag va öppen 3 cm från v 34, + förkortad & mjuk tapp! Sonen kom på BF+4

Before you touch my heart. You have to "fuck" my brain first
  • Shirley

Man kan vara öppen flera cm i många veckor.. med de 2 minsta gick jag öppen 2 cm + mogen tapp + slempropp som lossnat från v 34, hon kom i v 38.. med den minsta så gick jag öppen lite mer än 2 cm från v 28, + mogen tapp och slempropp som gått och hon kom i v 39... väldigt vanligt speciellt om man fött flera barn innan.

Svar på tråden två centimeter