Vad menas egentligen med "valfri klädsel" på bröllop?
Betyder det att man kan ta på sig valfria "finkläder" eller är det underförsått att männen ska ha slips och kavaj?
Vad gäller för tjejerna?
Betyder det att man kan ta på sig valfria "finkläder" eller är det underförsått att männen ska ha slips och kavaj?
Vad gäller för tjejerna?
Det är ju alltid lite svårt med klädsel när brudparet inte angett nån riktig klädkod... Men med "valfri klädsel" brukar de flesta mena att man helt enkelt ska klä upp sig, men att man inte "måste" ha kostym som kille, det kan räcka med ett par snygga byxor, skjorta och ev slips. Som tjej så kan man ha klänning alternativt kjol eller byxor med en snygg top till, ungefär "gå-ut-kläder" men inte jeans.
Jag tycker dock att om man som man har en kostym i garderoben, så bör man ta den, men alla har ju inte det... Och därför skriver många att klädseln är valfri, för att de inte vill att gästerna ska behöva köpa sådant för bröllopets skull! Tjejer har ju oftast lättare, lite mer valfrihet även om det hade stått "klädsel: kavaj"!
Fråga brudparet om du känner dig väldigt osäker... Bättre att fråga en gång för mycket!
Hade jag skrivit "Valfri klädsel" till mitt bröllop, hade jag menat just valfri, alltså precis det som varje gäst känner sig fin i, även jeans.
Tack för svaren! Det var ungefär så jag tolkade det.
Är det "ok" att ha vit klänning med t.ex turkos kofta över om brudens klänning inte är vit, eller är det ett stort no, no?
Valfri betyder valfri.
men jag skulle ändå tolka det som:
*festkläder
*hel och ren
* undvika helvitt eftersom det är bröllop. (om du har koftan på dig HELA fest så är det ok. Men eftersom du lär ta av den så är det inte ok.)
Hade faktiskt tänkt ha koftan på hela tiden, klänningens axelband är tunna och jag skulle känna mig alldeles för bar utan.
(Det är ett eftermiddagsbröllop utan fest och dans så jag kommer nog inte bli varm och svettig.)
Dessutom ska det bli +12 och hällregn...
Miss Cee skrev 2008-08-15 16:17:34 följande:
Vet flera som haft helvitt på sig på bröllop när brudens klänning inte varit vit... Känns som det tummas mer och mer på det där med färger, i takt med att fler väljer att gifta sig i annan färg än vitt! Och har du koftan på dig, så är det ju inte helvitt längre, och därmed helt ok även om man ska följa "reglerna". Vill du däremot kunna ta av koftan, så skulle jag höra med bruden om hon tycker det är ok med helvit klänning...