• Zoe888

Inskolning och "anknytningsperson" och litet förtroende efter vad man sett

Vi är på första inskolningsveckan. Efter i onsdags kände hennes pappa att han inte gillade det han såg. Det är tre personal på avd. vi har träffat två för den tredje är ledig. Vår inskolningsfröken upplevde han som inte pedagogisk och "barnvänlig", den andra som passiv och oengagerad. Hur inskolningen går till är inte klarlagt för oss riktigt. Jag trodde att barnet skulle få knyta an till en inskolningsfröken, men det har hon inte fått någn chans till direkt. En vän till oss och denna personal sa ngt om att nuförtiden så lämnar man initiativet till barnet, men hur ska barnet veta att det är välkommet och att det känns bra om inte en relation etablerats??? Vi har en trygg och social dotter och det har gått kalasbra att lämna henne med personer hon inte känt så länge/så väl. Men då har hon ju blivit sedd av dem. När vi kom igår efter att ha lämnat henne en timme grät hon helt hysteriskt. Vi kände inte igen vår kavata dotter. Innan detta hände hade pappan bestämt sig för att han inte ville att hon skulle gå där pga vad han sett. Någon som arbetar på förskola eller som har erfarenheter och kunskaper som vill ge råd och feedback och stöttning? Allt känns som kaos nu. Han är inte ngn hönspappa och har varit mkt positiv inför förskolestart. Vi har dgr kvar på föräldraförs. Vi ska kolla idag hur möjligheterna att få plats annanstans ser ut.

• Svar på tråden Inskolning och "anknytningsperson" och litet förtroende efter vad man sett
  • Totten81

Jag tycker att du ska prata med dagispersonalen och tala om att dom måste visa noga att dom ser henne. Barn är ju trots allt olika så dom måste ju faktiskt anpassa sig till barnets behov. Dom flesta fröknar brukar förstå när man pratar med dom... Så det kan ju vara värt ett försök. Min dotter tyckte i början inte om att bli lämnad på dagis, men det blev betydligt lättare när en fröken uppmärksammad att just hon kom och såg till att hon blev involverad i lekarna.

• Zoe888

Tack Totten! Jag har pratat med en idag och tyckte det var ett bra samtal. Jag lobbar härhemma för att försöka ett tag till.

• helge74

hej jag arbetar på en förskola och vi håller precis på med inskolningar nu.

Hos oss kör vi med korta inskolningspass varje dag och ingen av oss har speciella ansvarsbarn. Vi vill att barnen o föräldrarna ska få en god kontakt med oss alla tre. Sedan sker det naturligt att barnen kanske väljer en av oss lite mer o då finns vi där såklart!

Att din flicka var så ledsen är ju inget ovanligt, men hade hon varit ledsen hela tiden ni var borta?

Vi brukar avtala med föräldrarna att vi absolut ringer dem om barnet inte slutar gråta... vi uppmuntrar även föräldrarna att ringa o fråga oss hur det går (även om de bara är borta en liten stund). Det finns ju inget värre än att lämna sitt ledsna barn...

Det är viktigt att barnen är glada då de lämnar förskolan för att minnas den som något positivt dagen efter!

Svar på tråden Inskolning och "anknytningsperson" och litet förtroende efter vad man sett