Hej Linda 78,
Jag klistrar in några av de texterna som jag hittade här på fl om B6 och annat. Kommer inte ihåg vad tråden hette men något i stil med "alla ni med spottings"
Här är lite info som jag tyckte var intressant: (vet inte vad tjejen hette som skrev, har sparat texterna i ett worddokument men har visst inte fått med namnen)
Den här månaden fick jag en lite mer normal menscykel på 25 dagar och endast ytterst lite spotting på dag 9, därefter inget. Kan bero på att jag åt hög dos av vitamin B6 efter ÄL, eller så har kroppen helt enkelt rensat ut själv förra månaden då min mens var oerhört kraftig och långvarig. Lutealfasen höll sig dock som vanligt på 11 dagar. Det tråkiga var att jag hoppats mycket den här månaden eftersom gyn på vul såg nåt som han trodde var en mycket tidig graviditet, men om det nu var det så hann iallafall inte min kropp uppfatta det...
Om vitamin B6: Jag har läst det på massor av ställen faktiskt! Ett av dem är på ett norskt forum typ detta där de har en helt egen tråd om spottings och lutealfaser (underforum till något av de större). Toppen tycker jag:
www.snartgravid.com/plassen/
Här är direktlänken till forumet:
www.snartgravid.com/plassen/forumdisplay.php?
Det var nog där jag hittade det först och sökte sen vidare på nätet och hittade en massa intressant. Man ska ta en hög dos, mellan 150 och 200 mg om dagen från ÄL och framåt (kan börja innan också). Man ska väl kanske inte laborera alltför mycket med sådant, men just vitamin B6 har väldigt få eller inga biverkningar. Kan köpas receptfritt på apoteket under namnet Pyridoxin. Kan ju tillägga att jag jobbar som ssk på en gynavd och där ger man gravida kvinnor med hyperemesis (extremt graviditetsillamående) 160 mg per dygn av just detta som tillskott i behandlingen.
och så här skrev en annan tjej:
Hej,
Tror att vi kanske setts på någon annan tråd angående detta? Jag har också kort lutealfas, 11 dagar (får alltså mens på dag 12 efter ÄL) och har spotting från dag 9. Var hos gyn förra veckan och han menade att det vanligaste skälet till spotting, kort lutealfas och kort menscykel(som jag har)är slemhinnerester som blir kvar och börjar blöda av tidigt månad efter månad. Det kan också bero på att man inte ägglossar ordentligt, att sjäva ÄL är svag vilket gör att follikeln är för liten när den brister och då kan ägget inte befruktas. Detta kan i sin tur orsaka progesteronbrist. Alltså kan det ställa till det när det gäller att bli gravid. Jag fick utskrivet primolut nor att ta den här menscykeln för att "rensa ut" eventuella rester och starta från scratch. Problemet är bara att jag läste i FASS att detta ska tas med största försiktighet om man haft klåda med leverpåverkan under tidigare graviditeter, vilket jag har haft. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag fick också utskrivet Pergo för att puffa på ÄL (jag har ÄL, kollar med ÄL-tester och tempar). Han menade att de här två grejerna var det man kan testa med först. Om jag inte blivit gravid inom tre månader ska vi kolla hormoner och äggblåsetillväxt. Vet ännu ej hur jag ska göra med pergon heller.