• Solisrosis

Gravid och tandvärk =(

Ja, jag rä i v 13, och sedan i onsdags är det som en molande smärta i hela underkäken på vänster sida .. på samma sida har jag även en dålig tand, så jag tror att det kan vara den som spökar.
    Men det gör iaf jätteont, och går ner som spänningshuvudvärk i nacken, så nu måste jag ringa och beställa tid för undersökning..

Vad ska jag undvika hos tandläkaren? vad gör man om man måste ta bilder, går det ???

• Svar på tråden Gravid och tandvärk =(
  • annikaloppan

Ja, du kan ta bilder, för strålningen från röntgen de gör är så liten.
    Men säg till tandläkaren när du bokar tid att du är gravid, så de är medvetna om det och därefter ta ställning till hur/vad de ska göra med dig

www.annika1986.bloggagratis.se Läs, kommentera och titta på mina bilder!!
  • Solisrosis

ok, jag surfade runt lite här på fl, o tydligen har tandis ett skynke de använder för magen när man tar bilderna?

Är det OK att ta bedövning också om detta skulle behövas??

tack för svaret

• alex1

Gick o drog ut en tand någon månad innan min lilla tjej kom. Jag fick bedövning o det var inga problem. Men, när man är gravid så finns risken att det är svårare att sluta blöda vilket jag inte visste.... Fick gå tillbaka till tandläkaren dagen efter eftersom det fortfarande blödde där min tand hade suttit. Men, det var visst bara o vänta ut :)

• ACD

Att gå till tandläkaren är en bra idé. Är de medvetna om att du är gravid så behandlar de dig därefter och använder extra skydd över mage vid röntgen. En infektion som går ner i tandroten kan i värsta fall ge infektion i tandbenet och påverka även de andra tänderna om det inte behandlas i tid. Barnet mår definitivt inte bra av att du går med en infektion i kroppen.
    Lycka till!

ACD/ Tandsköterska

• Magini

Jag drog ur en visdomstand i v.24 och ska dra ut en till snart i v.38.. Jag fick ingen annorlunda behandling än vanligt så det är nog inga problem för dig om du går dit.. Blödde jättelite och tanden lossnade jättelätt.. Inga problem alls!

Så gå dit så du inte får mer ont!

• Howdahkan

Var just till min tandläkare för kontroll och man hittade ett hål som behöver lappas..min tandläkare informerade mig då att man använder ett bedövningsmedel utan adrenalin då patienten är gravid så är det säkrare för babyn.
    Behövs det bilder så får man ett blyskynke att ha över sig för att inte få nån strålning...

• Gullet x

Jag hade också en värkande käke, värkte hela tiden. Var övertygad om att det var hål, eller spricka, eller jättehemsk infektion.
    Gick till tandläkaren så klart, och fick ett jätteskynke på mig när bilder togs. Men inget hål...det visade sig att det var tandhalsarna på den sidan, så det var mindre småätande, tandborstning och flourskölj som gällde. Har aldrig råkat ut för det, men gissar att mitt småätande bidrog till problemet. Nu är det bättre.

• Solisrosis

hej på er!
    tack för era svar. nu känner jag mig tryggare
    Jag ska till tandis på onsdag nästa vecka. skönt!

ha en trevlig helg nu!

Svar på tråden Gravid och tandvärk =(