Vad roligt att höra om andra barn som är mer iaktagande! 
olmami83 skrev 2008-08-15 13:38:22 följande:
Låter precis som min dotter när hon var bebis. Hon är nu 4 år. Hon är fortfarande sån men blir mer och mer utåtriktad och livlig ju äldre hon blir. Hon har alltid noga "studerat" andra människor innan hon tagit kontakt med dom. Som att hon vill avgöra vad de är för typer först. Hon har aldrig varit den som pratat med främlingar eller sprungit iväg. När hon var i den åldern då alla barn springer iväg och föräldrarna ständigt måste springa efter sina barn har hon velat vara nära och sitta i knät och iaktta de andra barnen. Först nu känns det som att hon börjar släppa taget om mig och våga sig iväg lite på egen hand. Alla har ju olika personlighet och jag tycker hon är en underbar liten tjej. En liten tänkare som grubblar mycket och ofta delar med sig av sina fina tankar. Hon är väldigt empatisk och omtänksam person och har stor förståelse för andra människor. Jag tycker det är helt ok att vara lite blyg och reserverad mot främlingar, det är ju en överlevnadsinstinkt:) Har alltid sagt till henne att det är ok attvara blyg och försökt tänka på att inte tvinga henne till saker hon upplever som jobbiga. När hon är bland människor hon är trygg med (hemma, dagis, mormoroch morfar osv) då är hon glad och sprallig och pratar oavbrutet Hela tiden.
Vad fint du beskriver hennes personlighet! Jag, och många med mig upplever min flicka som mer närvarande och medveten i blicken, på ett sätt som kanske andra gladare barn inte är. Så jag tror nog också hpon är en liten grubblare eller filosof. Jag tycker inte heller det är något fel med att hon är blyg och inte så lättflirtad. Men vet att många runtomkring oss nästan tar lite illa vid sig att de inte får henne att le på beställning. Bebisar "ska" ju le mot alla...