sasssyy skrev 2008-08-16 17:06:26 följande:
Jag brukar nästan alltid ägna första lektionen till presentationer. Att man tex kan sätta sig och skriva ner en presentation av sig själv punktmässigt. typNamn: xxxxÅlder: xxxFavoritmat:XXXSist jag lagade mat själv gjorde jag XXXJag skulle vilja lära mig att laga XXXlite sånna grejer. Ta och gå igenom hygienregler i köket, kopiera gärna upp en checklista för vad som ska finnas på varje station så att köken alltid är i ordningställda när de lämnar köket, handtvätt osv osv.Du kan göra någon snabbare uppgift med dem tex nån slags dessert, chokladmousse (inte pulver då utan "riktig") äppelpaj eller nåt som inte tar för lång tid på sig med gräddning och sånt. Jag gjorde så en gång att de fick göra samma saker fast på olika sätt, efter olika recept, tex chokladpudding, en grupp gjorde på pulver och sen letade jag efter recept med olika variationer, sen fick man smaka sig igenom utan att veta vilken som var vilken (bara du ska veta kan ju vara lite svårt för det lär ju slickas på skedar och sånt hela tiden men ändå en kul grej) och sen röstar de vilken som var
godast.Ge läxa mellan varje gång och från första gången kan ju det vara hygienkapitel tex.Finns det läroböcker i ämnet så har du ju en ganska tydlig linje att följa egentligen, från början till slut och du får väl kanske fråga niorna vad de har gjort tidigare.Jag undervisar ju vanligtvis i sv/eng men har hoppat på vik hit och dit och har även läst till dietist ( men avbröt pga jobbig graviditet) och tycker väl att den kombinationen är bra att ha.Planering är ju verkligen A och O och lägg en grovplanering för hela terminen redan nu och visa den för de stora eleverna,det behöver inte vara detaljplanering men i grova drag så de vet vad som väntar. Att det tex inte är matlagning varje gång.Du skulle kunna ha nästan samma med åttor som med nior. TYcker kanske att du kan ha lite mer ekonomi med niorna och kanske mer praktiskt med åttorna.. typ lära sig vad tvättmarkeringar betyder, prisjämförelser, planera en festmeny för begränsad budget, veckomeny med begränsad budget osv Med niorna är det just ekonomi som blir kul, typ som du säger lån, ränta och sånt. Konsumentköpslagen med ångervecka och dylikt, något som förvånat "mina" elever så är det ju lagen att man inte får köpa någon investeringsvara typ tv, dator och sånt innan man fyller 18 om inte föräder är med, många butiker bryter ju mot denna lagen..helt uppenbart..Det där med skrivböcker är inte nån höjdare, jag har kört med mappar där jag gett dem kopior på recept och sånt. En kul grej jag har gjort är att de faktiskt fått en del recept i läxa och sen fått läxförhör i form av recepten där jag lämnade luckor för vissa saker tex socker
kaka.Glädjen i att laga mat är viktig att ta fram men hygienen är också en aspekt. Man kan laga mat och samtidigt prata om vikten av hygien, sjukdomar man kan få om man inte diskar ordentligt, du vet rå kyckling, grön potatis osv osv.näringsläran har jag vanligtvis lagt och sett att den legat i åttan typ vitaminer och mineraler, men glöm inte att ta upp tex energi, kolhydrater , fetter osv.. där kan man kanske dela upp det så att man kör vitaminer/mineraler i åttan och energiinnehåll i nian.Inreda lägenhet gjorde jag i nian och det låg som ett projekt under en hel termin parralellt med annat så det blev inte så segt..Att göra samma saker under vårterminen är väl inget JAG skulle göra även om man fördjupar sig i det. Det finns alltid elever som är lite duktigare än alla andra och de blir så fruktansvärt uttråkade när det kommer repris redan nästa termin. Bättre att göra en sak och göra den klar, avsluta med prov och sen gå vidare till nästa grej.
Tack återigen för dina kloka råd. Jag blev kallad till intervju i onsdags, och fick veta att jag fick jobbet i torsdags, och eftersom det drar igång på måndag redan känner jag mig en aning stressad. Eftersom det är i en annan stad ska vi flytta under helgen så jag har egentligen inte tid att sätta mig ner och planera nåt innan måndag. Vet inte om det finns läroböcker eller nånting. Hade tänkt att kanske laga nåt lätt första lektionen, nåt gott som man kan äta medan man pratar lite. Vet dock inte vad det finns för varor, om det ens finns varor... Hoppas allt klarnar lite på måndag. Första veckan får väl bli en introduktionsvecka i så fall, där vi bara lär känna varann.
Det där med att ta upp samma områden vår- och höstterminen tänkte jag att ekonomi, hälsa, miljö osv skulle återkomma, men att det skulle handla om olika saker. Hm... Till exempel att vi jobbar med ekonomi på hösten, där vi jämför priser eller nåt, och sedan på våren att vi tittar på lån osv. Som jag känner nu får jag panik när jag tänker på hur i hela friden jag ska lyckas fylla en hel termin. Men jag har hört andra nyexade lärare säga samma sak, och jag antar att det ofta blir tvärtom sen, att man känner att man inte hinner göra allt som man tänkt. Som sagt, kanske finns det läroböcker jag kan följa, och kanske till och med nedskrivet vad de brukar göra i de olika åren. Jag kanske jagar upp mig i onödan... Samtidigt känns det ju så klart kul, och jag tycker ff hem och konsumentkunskap är ett ämne som känns väldigt spännande.
Jag är lite inne på att försöka ha några praktiska prov, och inte bara teoretiska. Ska klura lite på hur de skulle kunna gå till.
Tack återigen för att du delar med dig av dina erfarenheter.