• sassus

    Nån som är/har jobbat som hemkunskapslärare?

    Eller hem och konsumentkunskap som det heter nu. Jag har fått ett vik som lärare i nämnda ämne, och är inte behörig för det ämnet. Jag ska givetvis låna böcker på skolan, och jag har gått igenom kursplanen, och kan konstatera att det verkar va ett kul ämne där man kan göra mycket. Skulle ändå va skönt att kunna få lite tips och råd från nån. Jag ska ha femmor, åttor och nior.

  • Svar på tråden Nån som är/har jobbat som hemkunskapslärare?
  • sasssyy

    ja det är brist på dessa lärare så det är inte så svårt att få vik om man har intresset.

    Har du jobbat som lärare förr?

    Om inte så tycker jag först och främst att du ska lära dig organisera. Gör en klar och tydlig planering för hela terminen.

    Som hemkunskapslärare måste du ju dessutom beställa hem varor med jämna mellanrum, ta reda på när du senast måste beställa så du har en deadline varje vecka.

    Sen beror det på hur den ligger på schemat. DÄr jag har jobbat har det legat i ganska långa block ibland så långa pass som 4 timmar för de äldre dvs en hel förmiddag.

    jag skulle varva matlagning med näringskunskap. Börja med att ha ett block på ett par veckor då ni går igenom näringsämnena tex (kanske främst med de åttorna) och vitaminer och sånt. DU kan dela upp det på två prov tex. Sen kan du ju ge dem en uppgift i att skapa en så näringsriktig måltid som möjligt med de tidigare kunskaperna i bakfickan.

    I nian har jag gjort en grej som uppskattats och det är att vi har jobbat mycket med ekonomi, att de får tex en "pott" på 20.000 en planritning på en liten lägenht och så ska de inreda den med ALLT från blommor till bestick, de ska lära sig göra en budget via de riktlinjer som finns från konsumentverket.

    Gå igenom betalningsansvar och hur det funkar med skulder kronofogden osv.

    Med de mindre är det roligare att laga mer mat, kanske lära dem baka något roligt. Tvätta vet jag att vi fick lära oss i femman men det har jag gjort med äldre elever också.

    Matkunskap kan man ha med alla tre årskurserna, dvs lära sig hur man på bästa sätt lagrar mat, datumstämplar. Ingrediensförteckning, hur man tyder den osv E-227 vad är det och vad har det för funktion, har det nån betydelse för i vilken ordning ingredienserna står osv

    Hur steker man ett kött rätt, vilka temperaturer gäller. Inför jul kan man låta de stora planera ett julbord och dela upp uppgifterna utefter en given budget.

    osv

  • sassus

    Tack så mycket för svaret! Jag blev färdig lärare nu innan sommaren så jag har inte jobbat som lärare tidigare. Mitt allra första lärarjobb

    Det var bra tips du kom med. Några grejer har jag tänkt, till exempel att låta eleverna inreda en egen lägenhet för att de ska få en uppfattning om vad saker kostar osv. Jag intervjuade niondeklassare i höstas för mitt examensarbet,och då sa en kille att han saknade mer undervisning om pengar i skolan, att man inte ska ta lån osv, så det har jag tänkt att göra. Kanske kan man titta på sms-lån och räkna på hur mkt dyrare det blir genom att studera räntorna. På så sätt får man in lite matematik (som det står i kursplanen). Funderar också på att ge dem en par/gruppuppgift där de ska kolla upp olika varor i en stor affär( typ ixa maxi), mindre affär, ekologiska alternativ osv, fär att göra dem medvetna om skillnaderna. Sedan kan man utifrån det förhoppningsvis skapa en god diskussion.

    Jag vill försöka lära eleverna att det är kul att laga mat, att man måste våga testa. Min kompis hemkunskapslärare anmärkte på sättet hon tog mjöl ur påsen, så hon knappt vågade ta mjöl med decilitermått lång tid efter det. Jag vill förmedla en känsla av att mat ska vara lustfyllt.

    På vårterminen har jag tänkt ge dem en större inlämningsuppgift, där niorna kanske får skriva om ett lands matkultur, och åttorna om ett visst matfenomen eller ett svenskt landskaps matkultur. Vad tror du om det?

    Jag känner mig lite osäker på hur undervisningen ska skilja sig mellan åttorna och niorna. Kan väl inte köra samma saker? Femmorna har jag mer koll på, där blir det mer matlagning, som det också står i kursplanen. Har du nåt bra tips på vad som passar i åttan respektive nian?

    Terminsmässigt tänkte jag dela upp alla ämnesområden i block, och sedan varva med matlagning. Kanske ha samma områden på våren, men lite "djupare"?

    Skulle vilja ge varje elev en skrivbok, där de i slutet av varje lektion ska skriva av receptet och sedan med egna ord skriva hur man går till väga. Men jag förstår att det är omöjligt då tiden inte kommer räcka till. Har du nåt bra tips på hur man kan göra? Jag vill gärna att de ska kunna samla alla recpet i en egen bok som de kan ta med sig sen.

    Och sen till den viktigaste frågan... Har du nåt tips på vad man kan göra den första lektionen? Kanske något som passar alla årskurser. Har tänkt att gå igenom stort vad vi kommer göra under terminen, fråga om de har några önskemål, vad de gjort tidigare osv. Men som sagt, nåt annat man kan göra skulle jag gärna ha tips på. Gärna nåt kul

    Många frågor blev det. Hoppas du orkar svara på alla.

    Tack på förhand!

  • sasssyy

    Jag brukar nästan alltid ägna första lektionen till presentationer. Att man tex kan sätta sig och skriva ner en presentation av sig själv punktmässigt. typ

    Namn: xxxx
    Ålder: xxx
    Favoritmat:XXX

    Sist jag lagade mat själv gjorde jag XXX
    Jag skulle vilja lära mig att laga XXX

    lite sånna grejer. Ta och gå igenom hygienregler i köket, kopiera gärna upp en checklista för vad som ska finnas på varje station så att köken alltid är i ordningställda när de lämnar köket, handtvätt osv osv.
    Du kan göra någon snabbare uppgift med dem tex nån slags dessert, chokladmousse (inte pulver då utan "riktig") äppelpaj eller nåt som inte tar för lång tid på sig med gräddning och sånt. Jag gjorde så en gång att de fick göra samma saker fast på olika sätt, efter olika recept, tex chokladpudding, en grupp gjorde på pulver och sen letade jag efter recept med olika variationer, sen fick man smaka sig igenom utan att veta vilken som var vilken (bara du ska veta kan ju vara lite svårt för det lär ju slickas på skedar och sånt hela tiden men ändå en kul grej) och sen röstar de vilken som var godast.
    Ge läxa mellan varje gång och från första gången kan ju det vara hygienkapitel tex.

    Finns det läroböcker i ämnet så har du ju en ganska tydlig linje att följa egentligen, från början till slut och du får väl kanske fråga niorna vad de har gjort tidigare.

    Jag undervisar ju vanligtvis i sv/eng men har hoppat på vik hit och dit och har även läst till dietist ( men avbröt pga jobbig graviditet) och tycker väl att den kombinationen är bra att ha.Planering är ju verkligen A och O och lägg en grovplanering för hela terminen redan nu och visa den för de stora eleverna,det behöver inte vara detaljplanering men i grova drag så de vet vad som väntar. Att det tex inte är matlagning varje gång.

    Du skulle kunna ha nästan samma med åttor som med nior. TYcker kanske att du kan ha lite mer ekonomi med niorna och kanske mer praktiskt med åttorna.. typ lära sig vad tvättmarkeringar betyder, prisjämförelser, planera en festmeny för begränsad budget, veckomeny med begränsad budget osv Med niorna är det just ekonomi som blir kul, typ som du säger lån, ränta och sånt. Konsumentköpslagen med ångervecka och dylikt, något som förvånat "mina" elever så är det ju lagen att man inte får köpa någon investeringsvara typ tv, dator och sånt innan man fyller 18 om inte föräder är med, många butiker bryter ju mot denna lagen..helt uppenbart..

    Det där med skrivböcker är inte nån höjdare, jag har kört med mappar där jag gett dem kopior på recept och sånt. En kul grej jag har gjort är att de faktiskt fått en del recept i läxa och sen fått läxförhör i form av recepten där jag lämnade luckor för vissa saker tex socker kaka.

    Glädjen i att laga mat är viktig att ta fram men hygienen är också en aspekt. Man kan laga mat och samtidigt prata om vikten av hygien, sjukdomar man kan få om man inte diskar ordentligt, du vet rå kyckling, grön potatis osv osv.

    näringsläran har jag vanligtvis lagt och sett att den legat i åttan typ vitaminer och mineraler, men glöm inte att ta upp tex energi, kolhydrater , fetter osv.. där kan man kanske dela upp det så att man kör vitaminer/mineraler i åttan och energiinnehåll i nian.

    Inreda lägenhet gjorde jag i nian och det låg som ett projekt under en hel termin parralellt med annat så det blev inte så segt..

    Att göra samma saker under vårterminen är väl inget JAG skulle göra även om man fördjupar sig i det. Det finns alltid elever som är lite duktigare än alla andra och de blir så fruktansvärt uttråkade när det kommer repris redan nästa termin. Bättre att göra en sak och göra den klar, avsluta med prov och sen gå vidare till nästa grej.

  • sassus
    sasssyy skrev 2008-08-16 17:06:26 följande:
    Jag brukar nästan alltid ägna första lektionen till presentationer. Att man tex kan sätta sig och skriva ner en presentation av sig själv punktmässigt. typNamn: xxxxÅlder: xxxFavoritmat:XXXSist jag lagade mat själv gjorde jag XXXJag skulle vilja lära mig att laga XXXlite sånna grejer. Ta och gå igenom hygienregler i köket, kopiera gärna upp en checklista för vad som ska finnas på varje station så att köken alltid är i ordningställda när de lämnar köket, handtvätt osv osv.Du kan göra någon snabbare uppgift med dem tex nån slags dessert, chokladmousse (inte pulver då utan "riktig") äppelpaj eller nåt som inte tar för lång tid på sig med gräddning och sånt. Jag gjorde så en gång att de fick göra samma saker fast på olika sätt, efter olika recept, tex chokladpudding, en grupp gjorde på pulver och sen letade jag efter recept med olika variationer, sen fick man smaka sig igenom utan att veta vilken som var vilken (bara du ska veta kan ju vara lite svårt för det lär ju slickas på skedar och sånt hela tiden men ändå en kul grej) och sen röstar de vilken som var godast.Ge läxa mellan varje gång och från första gången kan ju det vara hygienkapitel tex.Finns det läroböcker i ämnet så har du ju en ganska tydlig linje att följa egentligen, från början till slut och du får väl kanske fråga niorna vad de har gjort tidigare.Jag undervisar ju vanligtvis i sv/eng men har hoppat på vik hit och dit och har även läst till dietist ( men avbröt pga jobbig graviditet) och tycker väl att den kombinationen är bra att ha.Planering är ju verkligen A och O och lägg en grovplanering för hela terminen redan nu och visa den för de stora eleverna,det behöver inte vara detaljplanering men i grova drag så de vet vad som väntar. Att det tex inte är matlagning varje gång.Du skulle kunna ha nästan samma med åttor som med nior. TYcker kanske att du kan ha lite mer ekonomi med niorna och kanske mer praktiskt med åttorna.. typ lära sig vad tvättmarkeringar betyder, prisjämförelser, planera en festmeny för begränsad budget, veckomeny med begränsad budget osv Med niorna är det just ekonomi som blir kul, typ som du säger lån, ränta och sånt. Konsumentköpslagen med ångervecka och dylikt, något som förvånat "mina" elever så är det ju lagen att man inte får köpa någon investeringsvara typ tv, dator och sånt innan man fyller 18 om inte föräder är med, många butiker bryter ju mot denna lagen..helt uppenbart..Det där med skrivböcker är inte nån höjdare, jag har kört med mappar där jag gett dem kopior på recept och sånt. En kul grej jag har gjort är att de faktiskt fått en del recept i läxa och sen fått läxförhör i form av recepten där jag lämnade luckor för vissa saker tex socker kaka.Glädjen i att laga mat är viktig att ta fram men hygienen är också en aspekt. Man kan laga mat och samtidigt prata om vikten av hygien, sjukdomar man kan få om man inte diskar ordentligt, du vet rå kyckling, grön potatis osv osv.näringsläran har jag vanligtvis lagt och sett att den legat i åttan typ vitaminer och mineraler, men glöm inte att ta upp tex energi, kolhydrater , fetter osv.. där kan man kanske dela upp det så att man kör vitaminer/mineraler i åttan och energiinnehåll i nian.Inreda lägenhet gjorde jag i nian och det låg som ett projekt under en hel termin parralellt med annat så det blev inte så segt..Att göra samma saker under vårterminen är väl inget JAG skulle göra även om man fördjupar sig i det. Det finns alltid elever som är lite duktigare än alla andra och de blir så fruktansvärt uttråkade när det kommer repris redan nästa termin. Bättre att göra en sak och göra den klar, avsluta med prov och sen gå vidare till nästa grej.
    Tack återigen för dina kloka råd. Jag blev kallad till intervju i onsdags, och fick veta att jag fick jobbet i torsdags, och eftersom det drar igång på måndag redan känner jag mig en aning stressad. Eftersom det är i en annan stad ska vi flytta under helgen så jag har egentligen inte tid att sätta mig ner och planera nåt innan måndag. Vet inte om det finns läroböcker eller nånting. Hade tänkt att kanske laga nåt lätt första lektionen, nåt gott som man kan äta medan man pratar lite. Vet dock inte vad det finns för varor, om det ens finns varor... Hoppas allt klarnar lite på måndag. Första veckan får väl bli en introduktionsvecka i så fall, där vi bara lär känna varann.

    Det där med att ta upp samma områden vår- och höstterminen tänkte jag att ekonomi, hälsa, miljö osv skulle återkomma, men att det skulle handla om olika saker. Hm... Till exempel att vi jobbar med ekonomi på hösten, där vi jämför priser eller nåt, och sedan på våren att vi tittar på lån osv. Som jag känner nu får jag panik när jag tänker på hur i hela friden jag ska lyckas fylla en hel termin. Men jag har hört andra nyexade lärare säga samma sak, och jag antar att det ofta blir tvärtom sen, att man känner att man inte hinner göra allt som man tänkt. Som sagt, kanske finns det läroböcker jag kan följa, och kanske till och med nedskrivet vad de brukar göra i de olika åren. Jag kanske jagar upp mig i onödan... Samtidigt känns det ju så klart kul, och jag tycker ff hem och konsumentkunskap är ett ämne som känns väldigt spännande.

    Jag är lite inne på att försöka ha några praktiska prov, och inte bara teoretiska. Ska klura lite på hur de skulle kunna gå till.

    Tack återigen för att du delar med dig av dina erfarenheter.
  • sassus

    Att lägga inredning av en lägenhet som ett projekt under en hel termin lät kul. Kommer ihåg att vi gjorde det på högstadiet, när jag läste nåt som kallades hemekonomi. Då hade vi det dock bara under en lektion... Fick dina elever redovisa det sen, eller bara lämna in? Arbetade de med det på lektionstid, eller endast utanför lektionstid? Fick de en varsin planlösning över en lägenhet, och därefter olika priser på möbler, husgeråd osv? Kommer ihåg att vi fick leta i IKEA-katalogen...

  • Smurfanna

    Hej. JAg har också med kort varsel fått arbete som hem och konsumentkunskapslärare för niorna. Är utbildad kock och har aldrig jobbat som lärare. Funderar dock på att utbilda mig till lärare. Får man fråga vad ni tjänar ?

  • sasssyy

    lönerna ligger ju väldigt olika från kommun till kommun men ingångslönen brukar ligga melln 19-22000 för en lärare i grundskolans senare åldrar om man är nyexad.

    jag har dryga 20.000 men jag är inte fullt behörig, fast å andra sidan har jag jobbat till och från i 15 år har minst 3 års full erfarenhet så det är kanske inte jämförbart riktigt, jag jobbar i storstadsregionen men i ett "fattigt" område.

  • sassus
    Smurfanna skrev 2008-08-17 07:58:01 följande:
    Hej. JAg har också med kort varsel fått arbete som hem och konsumentkunskapslärare för niorna. Är utbildad kock och har aldrig jobbat som lärare. Funderar dock på att utbilda mig till lärare. Får man fråga vad ni tjänar ?
    Då kanske vi kan stötta varann lite. Om du delar med dig av dina matkunskaper så delar jag med mig av mina lärarkunskaper
  • Smurfanna

    JA, vilken bra ide. Jag har ingen aning vad eleverna kan och hur de fungerar. Så jag gjorde en enkät, som jag läste här.. Typ vad de vill lära sig mer om - olika alternativ och om de brukar baka, laga mat. De har bara en termin hemkonsument kunskap och bara i nian. jag har högst 10st elever per klass. halvklass, nästa termin har jag andra halvan.
    Första gången ska de få göra en matig macka, bara för att komma in i köket och för att jag ska se vad de kan.
    JAg går efter hem- och konsumentkunskapsboken. Men jag tycker den är lite väl ålderdomlig, fast den är nytryckt 2006.
    Vad har dina elever på sig i köket? ska du ha kockkläder?

  • Smurfanna

    "Sassus" och "sassyy" har ni sett det.. hehe

  • sasssyy

    jo jag har sett det skojigt sammanträffande.. jag har haft mitt nick sen 1995 så jag TROR att jag var först

  • Smurfanna

    Hur går det för er? Nu har man ju haft sin första vecka. För mej har det gått otroligt bra känns det som. Bra elever och trevlig personal. Men oj, vad mycket man hinner på 3 timmar, så nu måste jag planera in lite mer.

  • sasssyy

    jag jobbar ju inte med hemkunskap idag utan med "mina ämnen" och det är svenska och engelska, våra elever började först i dag och jag är på en ny skola så det har varit mycket att ta in. Ägnade tors-tis åt att lära känna mitt arbetslag och att komma in i sättet de arbetar, tematiskt arbete i fokus.. me like

Svar på tråden Nån som är/har jobbat som hemkunskapslärare?