• Katjis

När kan man sluta med sterilisering av flaskor?

Hej,

hur länge måste man sterilisera flaskorna efter varje användning? Alltså till vilken ålder?

• Svar på tråden När kan man sluta med sterilisering av flaskor?
  • MrsHawkins

O jag kan inte minnas att jag gjorde det nån ggn...Jo, möjligen när flaskan var helt ny....

• dripdrop

Har aldrig gjort det och barnen mår hur fint som helst....

• DaCiss

Jag gjorde det kanske en gång i veckan bara i början. Sen då han var runt 4 månader slutade jag nog helt med det. Diskar dom bara helt enkelt.

• Bromölla

sterilisera flaskorna? ska ma göra det me, det visste inte jag, har jag inte gort me den har köpte som va till bröstpupmen. va kan hända, hur sterilisera jag flaskorna då?

• Glimmerfall

Jag gör det när dom är nya. Första tiden gjorde jag det en gång i veckan! Nu gör jag det en gång i månaden ungefär. Pojken är snart 7 månader.

• Katjis

Anledningen att man ska göra det är ju för att eventuella rester av ersättningen/mjölken ska försvinna. Annars kan det bildas bakterier. Men jag vet att det är bara när de är riktigt små som de är känsliga, fast jag var inte säker på t.o.m vilken ålder det gällde...

• jesslin

Jag gör det fortfarande en gång på morgonen, känns fräschat så. Hon är 8 1/2 månad. Men tror det är 6 måpnader.

• snusfia

här i england tycker dom att man ska sterilisera flaskorna tills barnet är 12 månader

• In the summertime

Tom 4 månader ska man iaf koka vattnet om man ger ertsättning.

• Becka21

Vi kokar våra nappflaskor + nappar + tröstnappar en gång om dagen..gör det alltid på kvällen.
    Plus att vi gör det när de är helt nya..känns så onödigt att koka dem efter varje måltid som en del säger att man måste göra.
    Våran son är 3 månader.

• FJ 04

Kokar endast när de är nya. Har aldrig tänkt på att göra det. Han är nu 6 mån och mår bra.

• Pyff

Steriliserar bara nya flaskor, sen diskar jag dem bara och har gjort så sedan Alexander var liten......................

• Emy

Jag slutade när man inte längre behövde ha kokat vatten till ersättningen, då kändes det lite onödigt...

Svar på tråden När kan man sluta med sterilisering av flaskor?