• Anonym (Orolig!!)

Blåmärken under graviditet!!??

Har under dom tre senaste dagarna fått flera blåmärken på kroppen.
    Har inte slagit mig el nåt utan dom bara kommer.
    Är i vecka 18 och känner mig jätte orolig.
    Fick först på ena benet.
    Ovanför ett blodkärl.
    Sen på andra benet.Mycket mindre men iaf.
    Sen idag kom det ett på armen.
    Mitt på ett blodkärl detta också.
    Ett blåmärke(ca 5 cm långt 2 cm brett)som gör så ont.
    Men jag vet att jag inte slagit i mig.
    Någon som känner igen sig!!!
    Vad är detta?
    Borde jag kontakt BM el så?
    Jag tänkt på blodpropp men jag har inte högt blodtryck.
    Kan det vara åderbrock?fast det blir väl inte blåmärken??
    och på armen?
    Skulle verkligen uppskatta svar

• Svar på tråden Blåmärken under graviditet!!??
  • Wren

man får ju en större blodvolym som gravid, och då spänner det ju ut blodkärlen lite och de får lite lättare att gå sönder. men om du är orolig så prata med din barnmorska eller ring till sjukvårdsupplysningen.

• tea1982

Många gravida sover väldigt oroligt, du kanske slår dig i sömnen..?

• Anonym (Orolig!!)
    tea1982 skrev 2008-08-15 14:15:20 följande:
    Många gravida sover väldigt oroligt, du kanske slår dig i sömnen..?
    Nej detta på armen bara kom för någon timme sen!!Bara dök upp när jag satt ner och gjorde så ont!Aldrig varit med om nåt liknande.
    Skulle mest höra om någon varit med om detta.
    har ju ingen lust o åka in akut om det verkligen inte är akut
    Och min BM får jag inte tag på förräns tidigast på måndag.
  • lokisse

kan du inte ringa till vanliga vardcentralen och frag det later ju inte sa himla lyckat med sma inre blödningar som bara kommer.
    Anonym (Orolig!!) skrev 2008-08-15 14:17:30 följande:

Nej detta på armen bara kom för någon timme sen!!Bara dök upp när jag satt ner och gjorde så ont!Aldrig varit med om nåt liknande.Skulle mest höra om någon varit med om detta.har ju ingen lust o åka in akut om det verkligen inte är akut Och min BM får jag inte tag på förräns tidigast på måndag.
  • tea1982
    Anonym (Orolig!!) skrev 2008-08-15 14:17:30 följande:
    Nej detta på armen bara kom för någon timme sen!!Bara dök upp när jag satt ner och gjorde så ont!Aldrig varit med om nåt liknande.Skulle mest höra om någon varit med om detta.har ju ingen lust o åka in akut om det verkligen inte är akut Och min BM får jag inte tag på förräns tidigast på måndag.
    Hmmm, boka en tid hos en husläkare, det låter inte riktigt rätt. Har de tagit blodprov på dig vid inskrivningen än?
  • Sommarbarn 2007

Inte vet jag men under min förra grav så hade jag i princip konstant ett blåmärke på samma ställe på låret. Typ som om jag gått in i ett bord eller nåt. Kanske att man lättare får blåmärken när man är gravid.

• Anonym (Orolig!!)

Nej dom har inte tagit blodprov än,men jag har ett barn sen innan och gjorde det då.
    Hurså?Vad kan det då vara menar du?

• tea1982
    Sommarbarn 2007 skrev 2008-08-15 14:22:17 följande:
    Inte vet jag men under min förra grav så hade jag i princip konstant ett blåmärke på samma ställe på låret. Typ som om jag gått in i ett bord eller nåt. Kanske att man lättare får blåmärken när man är gravid.
    Det får man! Men de uppstår liksom inte av sig själva, blev lite orolig när ts beskrev att det på armen uppkom medans hon satt framför datorn.
  • tea1982
    Anonym (Orolig!!) skrev 2008-08-15 14:23:10 följande:
    Nej dom har inte tagit blodprov än,men jag har ett barn sen innan och gjorde det då.Hurså?Vad kan det då vara menar du?
    Jag har iiiingen aning, kan vara något med njurarna, hormonellt, förenat med vita blodkroppar..
    Vore faktiskt bra att göra blodkontroll, konstigt att de itne gjort det än, det brukar ske vid inskrivningen. Ring din barnmorska direkt på måndag och fråga.
  • lokisse

visst far manlättare blamärken men dom kommer inte av sig själva pa laret kan u a haft med hur du lag när du sov att gjöra tex.
    jag far blamärken om jag kliarmig för hart men dom dyker inte bara upp.
    Sommarbarn 2007 skrev 2008-08-15 14:22:17 följande:

• Anonym (Orolig!!)
    tea1982 skrev 2008-08-15 14:24:12 följande:
    Jag har iiiingen aning, kan vara något med njurarna, hormonellt, förenat med vita blodkroppar.. Vore faktiskt bra att göra blodkontroll, konstigt att de itne gjort det än, det brukar ske vid inskrivningen. Ring din barnmorska direkt på måndag och fråga.
    Jag har inte gjort det ännu.Skulle göra det framöver sa hon.ja detta får jag kolla upp känner jag.Jag får ringa på måndag.
  • Anonym (Orolig!!)

ja det är det som är så konstigt.Det bara kom av sig självt!!
    annars hade jag nog inte tänkt så mycket på det.
    tack för era svar.
    Jag får ringa på måndag.

• tea1982
    Anonym (Orolig!!) skrev 2008-08-15 14:26:20 följande:
    Jag har inte gjort det ännu.Skulle göra det framöver sa hon.ja detta får jag kolla upp känner jag.Jag får ringa på måndag.
    Jättebra, lycka till!
Svar på tråden Blåmärken under graviditet!!??