• orzia1

Recept med mynta?? Lavendel?

Önskar helt enkelt recept på maträtter där man har mynta i.

Och så undrar jag hur torkar man bladen för o göra te? Och lägger man de sen bara i vatten eller man blandra ut det med vanligt svart te?

Och finns det ngt man kan göra av sin lavendel?

Tacksam för svar (allt växer så snabbt på balkongen)

• Svar på tråden Recept med mynta?? Lavendel?
  • elims

en sås jag gör till kyckling ibland är denna

1 burk matyoghurt
    1-2 msk hackad mynta
    1 krm garam masala
    salt, peppar

det är oxå gott att ha i färsk mynta i färsbiffar, gärna med tex spiskummin också.

Tomatsås med färsk mynta, kanelstänger, kardemummakapslar, nejlikor och lite andra kryddor är heller inte fel!

Mynta kan man använda till mycket!
    MEN det ska vara den riktiga man köper i lösvikt, inte den i kruka - den är så mesig

Det godaste jag vet för övrigt är att ha i en färsk myntakvist i teet, det piggar verkligen upp!!

• orzia1

elims

Tack för tipset

Så då är den jag har i min kruka på balkongen inte ngt bra? den luktar o smakar riktigt mkt,,, men har i för sig aldrig ätit sån du skriver om i lösvikt...

• L77

Fråga i någon plantskola om en bra mynta att ha i te och mat, det finns många att välja på.

När vi var i Marocko drack vi mynta-te, vanligt svart te med många myntablad och massor med socker. Lite sötsliskigt kanske, men gott när det dricks i små teglas. Tycker att det blir mycket godare med färsk mynta än torkad.

Lavendel kan man tex ha i skorpor men jag vet inte hur det smakar. Kanske kan prova att göra lavendelolja eller lavendelvinäger. Kanske smakar peck, men det ser ju snyggt ut i flaskorna :).

• orzia1

L77

Plantan har jag redan köpt o den växer som bara den

Ja det e ju snyggt med sån olja får se hur den smakar

tack för tipsen

• elims

jo då, den i planta är helt ok, köper den ibland när inget annat finns
    men nuförtiden säljer vår ica bredvid oss färsk mynta i lösvikt och det är helt underbart!
    Bladen är liksom mycket större och smakar mer, men krukmyntan går bra oxå.

här är förresten lite goda recept med mynta som jag hittat
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=36433
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=32597
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=35831
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=36210

...å så en drink!
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=37017

• orzia1

Ngn som vet hur man gör lavendel skorpor? o hur mkt lavendel man ska ha i oljan?

• orzia1

Olympiagirl

Tack, det tänkte jag inte ens på
    får försöka impa på det till killen som e bartender

• Lene1

Gott till desserten: Mynta sirap. Mynta, vit baksirap och limesaft. Jorgubar och glass till. Mums!

• Froggis

Äkta" mynta te som man dricker i arabiska länder är lätt att göra. Du tar helst färska (men frysta går också bra, jag plockar dom färska och fryser bara in dom i en påse, jag torkar dom inte innan) Sen skall du ha Grön te även kallad Gun Powder ( som du köper i speciall butik) ej att förväxlas med Grönt te. Ung en tsk grön te i en kanna vatten och en kvist med mynta det är viktigt att det får dra länge och sen silar du bort myntan och Grö teet så det inte blir för starkt, och sen skall man ha ganska mycket socker i så smaken kommer fram. Nu blev jag så sugen så jag måste nog ut o se hur min mynta växer....

Svar på tråden Recept med mynta?? Lavendel?