Ostbricka för gravida? Tips sökes!
Jag älskar alla sorters ostar, men under graviditeten finns det ju en hel del man inte ska äta.. Har ni några tips på vad man kan ha på en "gravid-vänlig" ostbricka till fredagsmyset? :)
Jag älskar alla sorters ostar, men under graviditeten finns det ju en hel del man inte ska äta.. Har ni några tips på vad man kan ha på en "gravid-vänlig" ostbricka till fredagsmyset? :)
Om man gillar getost så finns det färskgetost som man får äta och den är jättegod. En annan god färskost är Le roulé med vitlök och örter.
Om du hettar upp osten kan du äta den. Du kan tex en ost bit på en baguettskiva som du kör i ugnen och smält! Så gjorde jag när jag blev Chevre sugen!
Sedan körde jag med hårda långlagrade ostar. Västerbottenost är ju gott tex!
någon som vet om man får äta ädelosten som finns på tub?
hmm vet inte om det är en smältost, får undersöka saken. det låter väldigt gott!
Det är smältost, dvs den har hettats upp. Så tuben går bra! Och som sagt om du själv hettar upp osten ex på macka i ugnen eller i någon sås så är det grönt för gravida att äta.
Alla ostar som pastoriserade kan man äta, tex fetaost och brieost (läs på förpackningen, en del är inte pastoriserade).
brie rekomenderas INTE.... även om den är pastoriserad....
Rökt ost är supergott och bevisligen en hårdost. Rekommenderas!
jaa rökt ost är verkligen jättegott! då vet jag att jag kan äta den också :)
Man ska inte äta brie! Man får inte äta mögelost, det har inte med pastöriseringen att göra. Brie är en vitmögelost.
Spansk manchego kan jag varmt rekomendera! En jättegod hårdost, kolla bara att den är pastöriserad.
Den BM jag hade på min inskrivning sa att pastoriserad Brie var okej att äta så det har jag gjort.
Många ostar i askar är dessutom pastoriserade och därför okej.
Själv gillar jag även hård getost vilket också är okej.
Som sagt, då har din BM gjort fel.
Jag frågar aldrig BM om vad jag får och inte får äta, jag går in på livsmedelverkets hemsida och kolalr kostråden för gravida.
Min BM sa också att det var ok, jag åt det och det har inte hänt något (kankse därför som min son är så envis ). Jag åt det inte ofta men kanske 3 ggr under graviditeten och bara i små mängder.