• Flygfotogen

Rolla färg på tapeter?

Jag bor i hyresrätt och vill inte pröjsa flera tusen för att tapetsera om mitt ljust grisskära vardagsrum, när planen ändå är att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag är bara så sjukt trött på tapetens färg! Det är inte jag som har valt den. Därför planerar jag att rolla (måla med roller alltså), om värden är cool med det.

Berätta allt ni vet om detta! Funkar det på alla tapeter som är hela eller bara på vissa typer? Det sitter väl vanliga lite halvglatta papperstapeter hos mig.

Tips och råd?

• Svar på tråden Rolla färg på tapeter?
  • Lotusblomma

Vi har gjort det en gång. Visst det blev bättre än färgen innan men är svårt om man inte gör ett bra grundjobb.
    Vi gjorde dock inget förutom att maskera mot taket och golvlisterna.
    Det man får ha i åtanke är att det behövs ofta två ggr för att det ska täcka bra och SE bra ut.
    Men å andra sidan..hyresrätt med grisrosa...kan ju inte bli sämre direkt

• 83Lovika

vi ska också rolla över tapeterna snart.. har gula väggar i vardagsrummet nu..
    Har tänkt täcka med tejp där vi inte vill ha färg o sen spackla över de värsta hålen (vi har som tur är en "fin" tapet med knappt nå hål i).

• Björkman

Viktigt är att man täcker ordentligt med den nya färgen. Det kan dock bli bubbligt på tapeten under tiden färgen torkar, men det brukar att rätta till sig.
    Om man sedan skall flytta är det viktigt att man använder en ljus och neutral färg så att fastghetsägaren inte kan klaga på att en framtida hyresgäst kan misstycka när det gäller färgvalet.

• FrökenLarsson

Vi har precis målat i hallen, men vi tog först bort dom gamla tapeterna, spacklade, slipade och målade sen direkt på betongväggen. Det blir det bästa resultatet, men jag funderar nu på att måla över tapeten i v-rummet för jag orkar inte genomgå samma procedur igen.
    Är bara rädd för att tapeten inte orkar hålla upp färgen och ramlar av.

Har varit inne på en hel del bra hemsidor om just att måla över tapet
    http://www.fresks.se/Main.aspx?ObjectID=633
    http://www.malaovertapeten.nu/sahar_nar_h.php

Carpe Diem
  • stinamaria

Jag målade om mitt vardagsrum förra veckan. Det blev skitbra!
    Jag tejpade på alla lister och vid taket. Använde mig av en lite dyrare tejp och det var mycket enklare än de billiga! Kunde låta färgen torka innan jag tog bort den och den var superlätt att jobba med så det gick fort att tejpa. Jag spacklade ingenting för jag tycker inte att det gör något att skarvarna syns igenom och de skruvhål som fanns skulle jag ha kvar för hyllorna skulle sitta på samma plats. Målade två ggr för att det skulle täcka ordentligt. Tänk på att tvätta av tapeten lite innan bara, det är mer damm än vad man tror på den

• JAH SVEA
    stinamaria skrev 2008-08-17 11:35:23 följande:
    Jag målade om mitt vardagsrum förra veckan. Det blev skitbra!Jag tejpade på alla lister och vid taket. Använde mig av en lite dyrare tejp och det var mycket enklare än de billiga! Kunde låta färgen torka innan jag tog bort den och den var superlätt att jobba med så det gick fort att tejpa. Jag spacklade ingenting för jag tycker inte att det gör något att skarvarna syns igenom och de skruvhål som fanns skulle jag ha kvar för hyllorna skulle sitta på samma plats. Målade två ggr för att det skulle täcka ordentligt. Tänk på att tvätta av tapeten lite innan bara, det är mer damm än vad man tror på den
    vilken tejp använde du då???skulle va skönt att d får torka först...vi målade sov rummet förra lördan...o ska ta v rummet nu snart...

spacklade inte heller tavlan på samam plats....o hyreslgh vill man ju inte lägga ner allt för mycket på..
  • stinamaria

JAH SVEA skrev 2008-08-17 15:55:23 följande:

vilken tejp använde du då???skulle va skönt att d får torka först...vi målade sov rummet förra lördan...o ska ta v rummet nu snart...spacklade inte heller tavlan på samam plats....o hyreslgh vill man ju inte lägga ner allt för mycket på..
    Det var en blå scotchtejp. Kostade runt 80 kr där jag köpte den men såg den för 123 på ett annat ställe. Men den var så värd det. De sista tre metrarna tejpade jag med billig tejp för den blå tog slut och det var stor skillnad. Visst fick man ju vara lite försiktig när man drog loss den men ingen färg släppte och har inte gjort det för mina svärföräldrar heller som använder den
  • Mammajessi

Vi har rollat i alla rum, och väntade tills dagen efter om dom skulle släppa men det va ingen fara...
    Det enda som blir är väl bubblor då den blir våt av färgen men det går bort, när det torkar.
    Rolla på bara

Kan man vara lyckligare!
  • filiduttan

Ingen av de hyresvärdar jag bott hos har tillåtet målning på tapet tyvärr.... Om man målat har man varit tvungen återställa med tapeter vid flytt eller betala 2-3tusen per målat rum så åtgärdar dom.

• Xiola

Har gjort detta en gång. Om man är noga och skrapar bort tapetskarvar, spacklar över dem och slipar blir det helt ok.
    Se även till att tvätta tapeten med målartvätt innan du målar.

• Lotusblomma
    Marsch skrev 2008-08-15 16:51:25 följande:
    Haha nä precis, det kan inte bli sämre. Vad menar du när du säger grundjobb?
    Att man måste spackla på ojämnheter som tex där tapeten gått sönder så det blir mer slätt
  • nilla 1972

jag bor också i hyresrätt är sugen på att måla över en tyråkig halltapet. men vad blir priset yngefär och hur många kvadrat har ni målat osv.?vilken färg och hur många strykningar?

• Naturligt
    Marsch skrev 2008-08-15 15:59:21 följande:
    Jag bor i hyresrätt och vill inte pröjsa flera tusen för att tapetsera om mitt ljust grisskära vardagsrum, när planen ändå är att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag är bara så sjukt trött på tapetens färg! Det är inte jag som har valt den. Därför planerar jag att rolla (måla med roller alltså), om värden är cool med det.Berätta allt ni vet om detta! Funkar det på alla tapeter som är hela eller bara på vissa typer? Det sitter väl vanliga lite halvglatta papperstapeter hos mig.Tips och råd?
    www.malaovertapeten.nu
  • Naturligt
    stinamaria skrev 2008-08-17 20:23:21 följande:
    JAH SVEA skrev 2008-08-17 15:55:23 följande:
    Det var en blå scotchtejp. Kostade runt 80 kr där jag köpte den men såg den för 123 på ett annat ställe. Men den var så värd det. De sista tre metrarna tejpade jag med billig tejp för den blå tog slut och det var stor skillnad. Visst fick man ju vara lite försiktig när man drog loss den men ingen färg släppte och har inte gjort det för mina svärföräldrar heller som använder den
    tack för tipset om blå scotchtejp ska testa när jag målar hallen,råkade nämligen ut för att färgen släppte när tejpen suttit några minuter för länge!!(vanlig maskeringstejp)
  • filiduttan

Vi Tillägger: betalade ca 750 kr för att måla över 20 kvm väggyta, en liten hall :) (bara för färgen) Vart så dyrt då tapeterna under hade mörka hemska mönster som ville synas igenom... 2 strykningar grund och 2 lager vanlig färg (vit) blev det :) Det är lika dyrt att måla med bra färg som att tapetsera med tex Borosan (boråsapeter) eller Decorama (Eco).

I förra huset målade vi en större hall kanske 50 kvm väggyta uppskattningsvis, gick på över 2000 kr i färg :) Så det är inte så billigt som man tror....

Men då har vi målat med ljusa färger och då är det dyra färger som gäller, har gjort misstaget med billig förg tidigare, mörka färger är okej men de ljusa ser inte kloka ut på väggen.... :(

• girlsnpea

Kom bara ihåg att det kan kan bli en del luftbubblor när du målar på en tapet. Eftersom att tapeten blir blöt av färgen och det kan vara så att bubblorna inte lägger sig när färgen torkar..

• nilla 1972
    filiduttan skrev 2008-08-21 08:32:24 följande:
    Vi Tillägger: betalade ca 750 kr för att måla över 20 kvm väggyta, en liten hall :) (bara för färgen) Vart så dyrt då tapeterna under hade mörka hemska mönster som ville synas igenom... 2 strykningar grund och 2 lager vanlig färg (vit) blev det :) Det är lika dyrt att måla med bra färg som att tapetsera med tex Borosan (boråsapeter) eller Decorama (Eco). I förra huset målade vi en större hall kanske 50 kvm väggyta uppskattningsvis, gick på över 2000 kr i färg :) Så det är inte så billigt som man tror.... Men då har vi målat med ljusa färger och då är det dyra färger som gäller, har gjort misstaget med billig förg tidigare, mörka färger är okej men de ljusa ser inte kloka ut på väggen.... :(
    tack för svaret, ja nu minns jag att det är lika dyrt som att tapetsera i stort sett, jag väntar nog in nån rea på tapeter och slår till då och det är nästan lättare att tapetsera.
Svar på tråden Rolla färg på tapeter?