• HelleGbg

Kan man göra potatismos av bakpotatis?

nu är det ju fortfarande sommarpotatis i affärerna..men har hört att man kan koka bakpotatis och ha dte som mos? Stämmer det? Eller finns det andra tips?
    (Ingen pulvermos)

• Svar på tråden Kan man göra potatismos av bakpotatis?
  • bebbe made in italy

nej det blir klistrigt, jag har testat och det blev ingen höjdare, smakade jord tyckte jag...

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • Hertha

Gjorde potatismos idag på egen potatis från landet, trodde också först att det inte skulle gå men det gick jättebra. Har för mig att jag brukar kunna göra potatismos tidigare med köpepotatis än den jag själv odlar.

• bebbe made in italy

kanske jag som e kräsen jag tyckte det smakade aber och var klistrigt...

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • irvina

ja, det bör funka utmärkt! men har inte testat själv. Dock kanske att det blir lite för mjöligt om man kokar för länge, samt att det inte smakar så mycket. testa att göra smaksatt potatismos, mosa tex med lite jordärtskocka och fetaost och kanske lite vitlök, så blir det både mer konsistens och smak...

• HelleGbg

tack för svaren.... vete 17 vad jag ska göra.....kanske tar makaronisar istället...... tack iaf.....

• Skummis

Funkar skitbra att göra mos på bakpotatis! Tänk på att inte mosa/mixa för länge dock för då kan det bli klistrigt. Fast så är det ju alltid med potatismos oavsett potatis.

• Fiddelina1

Fast det finns gammal potatis i stora affärerna nu,jag köpte på Ica Maxi härom dagen!

• Pirnilla

Färskpotatis innehåller fortfarande mycket stärkelse. Det är därför det blir klistrigt potatismos av den.
    Ett tips är att blanda i hälften pulvermos, då motverkar du klistret lite. Det blir inte heller bra potatisgratäng av färskpotatis. Ja, till och med klyftpotatisen blir sämre, den blir hård och måste vara inne längre i ugnen.
    Tacka vet jag gammpera.. I gammal potatis som lagrats har det mesta av stärkelsen brutits ned.

• HelleGbg

tackar igen för era tips..¨får se sen då om coop har gammal potatis...

eller så kokar jag upp mina bakpotatisar i afton

• Fiddelina1
    Ängelii skrev 2008-08-17 11:42:23 följande:
    Det finns tidig höstpotatis, som jag har köpt och det blev utmärkt mos.
    Precis,kanonmos blev det!
  • Heavenlyfaith

Bakpotatis brukar gå bra såvida du inte vispar med elvisp. Däremot färskpotatis ger det klistriga... uscha.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva som sjuk lycklig
Svar på tråden Kan man göra potatismos av bakpotatis?