• murreior

Fyrfingerfåra

Fyrfingerfåran är ju vanlig vid diverse kromosomavvikelser, men kan man ha den även som "frisk"?

Sedan läste jag även att det är de två horisentala linjerna som då går ihop. Fast min dotter har fyrfingerfåran och en linje under som går från "tummsidan" på handen.

Ni som har fyrfingerfåra eller barn med fyrfingerfåra, hur ser det ut i era/deras händer?
    Går linjerna ihop eller har de fortfarande två linjer?

• Svar på tråden Fyrfingerfåra
  • Pess

Min fullt friska dotter har en fyrfingerfåra i ena handen....Så det betyder verkligen inte att det behöver vara ngt tokigt.

• Mosaik

hej, min son har en ovanlig kromosomavvikelse och har en mycket tydlig fyrfingerfåra i varje hand.....
    MEN läkaren sa till oss innan vi fick diagnosen att man kan vara fullt frisk och helt normal men ändå ha en fyrfingerfåra... det kan tom bara se ut som en men om man studerar riktigt noga så är det ingen "äkta"
    men som sagt, en fyrfingerfåra betyder inget utan andra "symptom" eller tecken

• murreior

Åhh, tack för svar : )

Ja, min dotter har ju fler tecken, men det är intressant att veta ändå.

Hos era barn går de båda linjerna ihop då, eller har de även en under/över?

• Mosaik

på william går det liksom en fåra från sidan av handleden till mellanrummet mellan tumme och pekfinger, sen går den ihop med den långa fåran som som går rakt över handen, så han har ju "bara" den fåran just där, ingen under eller över..
    utreds din dotter för nått alltså?

• murreior
    Svar på #5
    Ja de håller på att ta massa prover och vi ska till sahlgrenska någon gång under hösten.
  • Mosaik

okej.. va tror du själv då? verkar din lilla ha nått syndrom enligt dig?

• murreior
    Svar på #7
    Ja, det har hon allt, men mest till utseendet.

*Små lågt sittande öron
    *Små sneda ögon
    *Gomspalt
    *Fyrfingerfåra
    *Annorlunda skallform

De har inte hittat några fel "i" henne. De har magnetröntgat hjärnan. Kollat hjärtat, njurar, lungor och ögon och det har sett bra ut. Förutom att hjärnbalken var något kortare, men det visste de inte om det hade någon betydelse och synnerven såg lite annorlunda ut. Fast det var samma svar där, de vet inte om det har någon betydelse.

Hon är nu 2½månad och än så länge följer hon utvecklingen.
  • anne h

Jag har fyrfingerfåra i ena handen.. ingen kromosomförändrig. (jo, jag är kollad.. haha)
    Min son har ingen fyrfingerfåra, han har DS..

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • murreior
    Svar på #9
    Hur ser din ut? Har du någon linje under eller över?
    Hittar så lite info om detta på nätet, så jag är extremt nyfiken.
  • anne h

Det är som om någon lagt en kniv i handflatan och dragit till, så skarpt är det. Där finns även en övre linje som dock inte går över hela handflatan, den är något böjd uppåt.

Vet jag sett bild på barns fyrfingerfåra på någons sida här på FL, men vems minns jag inte..

• sandra1978
    anne h skrev 2008-08-17 12:24:12 följande:
    Det är som om någon lagt en kniv i handflatan och dragit till, så skarpt är det. Där finns även en övre linje som dock inte går över hela handflatan, den är något böjd uppåt.Vet jag sett bild på barns fyrfingerfåra på någons sida här på FL, men vems minns jag inte..
    hoppsan...kollade på mina händer och exakt så har jag i min vänstra hand. betyder det alltid att det är nåt fel eller kan man ha det ändå?  Jag känner mig helt normal iaf  hehe
  • anne h
    sandra1978 skrev 2008-08-18 10:37:50 följande:
    hoppsan...kollade på mina händer och exakt så har jag i min vänstra hand. betyder det alltid att det är nåt fel eller kan man ha det ändå?  Jag känner mig helt normal iaf  hehe
    Näpp, det måste inte betyda att nåt är "fel".
    Det finns många som har det.
  • godisälskaren

Jag har fyrfingerskåra i båda händerna men vad jag vet så är jag helt "frisk" (det är ingen som sagt något på 36 år iallafall) Det är en skarp linje längs med hela handflatan på båda händerna..

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • anne h
    murreior skrev 2008-08-16 16:30:33 följande:
    Svar på #5
    Ja de håller på att ta massa prover och vi ska till sahlgrenska någon gång under hösten.
    Nu är hösten slut, vintern är här.

Har ni varit till Sahlgrenska och kollat?? 
  • murreior
    anne h skrev 2010-12-25 10:16:47 följande:
    Nu är hösten slut, vintern är här.

Har ni varit till Sahlgrenska och kollat?? 
    Och nu är även våren här

Har inte kollat tråden på länge..

Vi var inne i mars månad. De har gett upp hoppet om att hitta en diagnos själva. Så nu ligger det hos ett forskar lag i Europa. Svar kan vi få om 6mån-Aldrig.

Jag har börjat vänja mej vid tanken på att aldrig få en diagnos till tösen. Så länge hon håller sej frisk och kry så är jag nöjd. Man får ta en dag i taget helt enkelt. Och idag är hon som vilken 3 åring som helst, förutom att hon ser lite annorlunda ut
Svar på tråden Fyrfingerfåra