• meimei

Vill ha en medelhavsträdgård. Vilka växer skall jag välja?

Nu har vi ingen trädgård längre. En stor grävskopa lyfte bort hela trädgården, in på minsta ogräs. Har suttit och blickat ut över en öken i växtzon 1 + skyddat läge. Jag drömmer om en "medelhavsträdgård" men med lite justeringar, för även om vi bor i zon 1 kommer ju inte allt som man skulle vilja plantera att funka. Finns det någon här som har en medelhavsträdgård i Sverige eller någon som planerar för en, eller någon som bara ha goda ideér vilka växter som man skulle kunna tänka sig och vilket utrymme de behöver . Detta är första trädgården som vi skall anlägga och det är ruskigt svårt. Man vill så mycket men jag är rädd för att det blir väldigt intryckt - för många växter på för liten plätt eller tvårt om. Jag tar även emot andra tips på "inredning" av växtrum.

• Svar på tråden Vill ha en medelhavsträdgård. Vilka växer skall jag välja?
  • ALJO

Tja, först tycker ju jag att du skall ha någon sorts marksten tex i terracottafärg eller kalksten över alla ytor som inte planteras. Silverpäron! Så snyggt! Har ett och många undrar hur jag kan ha ett olivträd i zon 4, silverpil som hamlas är ett alt. Persika, en liten spalje/pergola med druvor, fikon ja det finns massor som går hos dig i zon 1. Murar, buxbom, krukor med citrusträd, agaphantus, ja det finns mycket som passar i en medelhavsträdgård, och för dig som bor i zon 1 borde det ju bli jättefint! Jag hade satsat på markläggning, murar o pergolor först, sedan planterat där det passade o fick plats.

• VIXIE

Lavendel och oregano är ju nästan ett måste med.
    Håller med ALJO silverpäron är jättevackra och trivs hos oss.
    Brown Turkey är ett vinterhärdigt fikon som jag har hos mig,det trivs fantastiskt bra har massor av frukt. Satte det förr förra  hösten och det är nu över 1 m högt.
    Jag har även persika och mullbärsbusken Mulle(över 2 m) Vi bor i zon 1 fast det kan blåsa en del här (strax norr om Halmstad)

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • VIXIE

Kom på att jag har bild på vårat silverpäron i mitt galleri ,nånstans under trädgårdsbilder.

• meimei

Tack snälla för tips!

Silverpäron låter intressant. Skall kolla på ett. Var på plantskola idag och köpte ett Bornholmsfikon och reserverade ett svart mullbärsträd, stammat. Har lagt duk över hela trädgården för att slippa allt ogräs. Kommer att lägga sten. Terracotta färgad sten låter vackert! Skall kolla på lite trädgårdssten på måndag. Tänkte spraymåla konturerna av formerna på trädgården på den svarta duken för att lättare få en uppfattning hur mycket plats jag har att plantera på. Tomten utan hus är ju inte så stor kanske bara runt ett par hundra kvadratmeter. Lavendel måste jag ju bara ha. Har kollat in palmer som går ner till -15 grader enligt plantskolan, skulle vilja ha två tre stycken av dem. Funderar på magnolia, men de blir ganska stora och kommer kanske att ta upp en stor del av trädgården. Hibiskus skall jag också ha. Det finns ju sorter som går här hemma. Malva är väl också ett alternativ till hibiskus. Oj....det bara snurrar i huvudet av allt man skulle vilja ha....måste hia mig lite!

• Angelven

www.aftonbladet.se/hemtradgard/tradgard/article2989277.ab

Bra artikel just idag - och i zon 1 bör ju det mesta fungera

Persika har tydligen odlats i sverige sedan 1500-talet!
    Vinrankor finns massvis med väldigt härdiga från baltikum numera!

Änglatrumpet ? Den ger en skön doft och exotisk känsla - övervintra i källaren eller garaget.'

Palmer har de hela sommaren i Norrköpings parker.

Valnöt fungerar till zon 5 med rätt träd...

Äkta kastanj skall fungera i zon 1 utan problem.

Boken som nämns i artikeln skall jag avgjort låna på biblan

Förresten - lavendel är dyrt - så skaffa växthus, odla själv - vi(sambon) har dragit fram alla våra lavendel själv.

Bourgonville är ju typisk medelhav - odla i kruka ?

Magnolia har vi (zon 2) - det finns olika storlekar så ta en liten.

Buskpion för lite kinakänsla kanske ?

• nublu

Lavendel är väl inte dyrare än andra perenner? Jag köte mina för typ 35 kr st på plantskola. Inga jätteexemplar iofs men de växer ju med tiden.

• VIXIE

Jag tycker inte lavendel är speciellt dyrt ca 35 kr för en planta de växer sig dubbelt så stora till nästa säsong ,klipp dem på våren och stoppa ner i ett hål och vattna och du har en ny fin planta  ett tag senare. (ca 10 "pinnar" i en bunt)
    En Magnolia stellata: Stärn magnolia kamske kunde funka 1,5-2,5 m ,Magnolia `Susan´(Lilliflora-gruppen) 1.2-2,5 m .Rosaröda blommor i maj.Jättevacker!

Va kul att det blev ett fikon och mullbär! Mullbären är jättegoda,mina tjejer älskar dem.
    Det finns en blåblommande  hibuskus som man kan se blomma i Malmö,Helsingborg och Båstadstrakten,stoora buskar med vackra blålila blommor men  längre upp än Båstad har jag aldrig sett dem.

• Angelven

Fast - 35 kr per styck är dyrt när en påse med 200 frö (dom är _små_) kostar typ en tjuga...

+ 1 påse såjord och så har du nog för 20 cm x 200 = 40 meter rabattkant...

• isisisis

Silverpilen liknar olivträdet.

Sedan kan du ta in ötrer som Salvia och rosmarin ,mynta,timjan och citronmeliss.

Timjan är det som ger Kreta den speciella doften.

Rönnsumaken och buddlejan är alternativ till Silverpil om du inte har plats.

Små kuddlika grässorter blandat med natursten är fint.

• Pysse

Jag som ser mig som lite trädgårdsnörd har aldrig lyckats få lavendel att gro - trots att jag har försökt med allt ...stratifiering också.
    Måste göra reklam för frilandshibiskus...vår som har stått lite skyddat är nu ett träd på 2m och just nu blommar den helt underbart.
    Blåregn tycker jag också är medelhav ..tyvärr är den lite giftig tror jag.

• Angelven

Vill minnas att sambon fick jobba rätt hårt med stratifiering - vi hade planteringslådor i frysen ett tag

Blåregn är avgjort med på listan - vi har en liten 1.5 meters - den växer bra!

Jag tror man bekymrar sig för mycket om giftighet - om man tittar på exempelvis den förfärliga gullregnen som är andningsförlamande... Så har det inte hänt några allvarliga olyckor med den. De flesta giftiga växter smakar nämligen så illa att barn får i sig några få bär max innan de spottar ut.

Kolla giftcentralens växtlista - fakta finns där.

Själv hade jag änglatrumpet och nyfikna 1-åringar - inga problem men man får ju ha koll (men det har man ju oavsett - är det inte giftigt är det iaf äckligt ibland - skogsniglar som är söndertuggade råkade en bekant ut för )

• VIXIE

Visst går det att så lavendel men det tar tid att få upp till en ordentlig planta  . Jag har gjort det och jag har förökat från planta .Definitivt mest ekonomiskt(tidsmässigt sett ) att föröka från planta.
    Blåregn är bara så underbart.Speciellt uppväxt på en tex pergola att sitta under.
    Lycka till!

• Pysse

Vixie - hur gör du ner du förökar från planta och när på året gör du det ? Jag har en enorm lavendel som är väldigt förvedad och det känns som det skulle vara enkelt att ta lite från den.

• VIXIE

Pysse: På våren( här hos oss utan för Halmstad i slutet på april-maj) När jag klipper mina lavendel just för att slippa få dem förvedade klipper jag ner dem och då bryter de så fint sen.Klippet gör jag till små buntar med en ca 10-15 pinnar i varje gräver en liten grop ,trycker ner dem och vattnar,de brukar ha rotat sig ca 2-3 veckor senare. Men du får inte glömma att vattna.

Svar på tråden Vill ha en medelhavsträdgård. Vilka växer skall jag välja?