• Sparkle

Örebro, vart ska man bo?

Jag och min sambo funderar på att rota oss ur lilla Mariestad och flytta. Och har nu kommit fram till Örebro, bra möjligheter för jobb och det är en stad som vi alltid har pratat om. Men det vi funderar på är vilket eller vilka områden är bra och dit man absolut inte vill flytta till?
    Jag har hittat en lght som skulle fungera för våra barn men den ligger i vivalla. Är det ett bra ställe? Vill gärna ha både positiva o negativa kommentarer.

• Svar på tråden Örebro, vart ska man bo?
  • Sparkle

ingen som vet (kanske lagt det i fel forum?)

• Katja77

Vivalla är ett jättefint mångkulturellt område med bra skola och bra förbindleser till centrala örebro. Allt beror ju på vad man vill ha ut av sitt boende. Om du berättar vad ni är ute efter är det lättare att hjälpa er!

• HjoJenny

Hej! Här en en hjobo som oxå är på gång att flytta till örebro! Mannen kommer därifrån och nu har vi tänkt flytta "hem" till hans hemort. Känns spännande, men oxå skrämmande, man känner ju inge¨n.. När har ni tänkt flytta? Vår fllytt blir nog i okt-nov, men har inte heller boende än. Kikar lite på hus, men priserna är ju lite andra än här i hjo...=). När vi träffades bodde min man i Gamla Hjärsta, ett område som vi fastnat för, ganska nära till centrum, och nära till hans föräldrar som bor en bit åt andra hållet.. HÅller gärna kontakten o ser hur det går med våra bostadsjakter.. /Jenny

• Fru Filur

Vivalla : Inget ställe man som barnfamilj gärna bor (typ knivbråk med 100+ människor när några ungar inte kommer överens om fotbollskickande) och i huvudsak allmänt drägg som bor där, med några få lysande undantag. Jag känner mej INTE trygg i det området)

Oxhagen : Ungefär lika illa som Vivalla, var och varannan polisrapport handlar om Tornfalksgatan.

Markbacken/Baronbacken/Varberga : Upplever det som snäppet bättre än Oxhagen/Vivalla men fortfarande en ganska stor andel drägg

Brickebacken : Blandat område ; kan bero på var i området man hamnar om det är bra eller dåligt. Drägg, studenter och vettigt folk i en salig röra

Vettiga områden, enligt min uppfattning :
    Almby, Adolfsberg, "Centrala Öster", Skebäck, Björkhaga, Solhaga, Rosta, "Centrala Väster", Brunnsgärdet, Mellringe och eventuellt Lundby (ligger lite för nära Vivalla för att vara riktigt bra)

Lycka till, och välkommen till Örebre

• emmakatta

Fru Filur har skrivit ett inlägg som jag instämmer till fullo med. Andra bra områden är bra enligt mig är gamla och nya Hjärsta, Sörby och Marieberg. Bor själv i Almby och det är ett kanonområde. Tybble är ett lägenhetsområde (ÖBO) som ligger tvärs över gatan från Almby, detta område är acceptabelt

• danitra

Vill flika in med tips om Brickebacken. Området är som någon nämnt blandat, men det är dom flesta. På vår gård trivs jag bättre och känner mig tryggare än jag gjorde på centrala väster och centrala norr, i alla fall nu när jag har barn.

Lägenheterna är jättebra, alla (utom höghusen) har egen ingång samt stooor balkong eller en uteplats. Skolan är sisådär men det finns en populär friskola också. Skogen är nära och luften är bäst i hela Örebro.

Men, visst finns det mindre trevliga gårdar här också men det är på det stora taget mycket bättre än andra ytterområden. Tyvärr märks det på köpoängen också - minst ett års väntetid på lägenheter och ibland två eller mer.

• emmakatta

Har bott i brickebacken som student och tycker att området var ok. Vet inget om skolor förutom att Brickebackenskolan har dåligt rykte. Det som var bra med brickebacken var den egna ingången, den stora balkongen och närheten till naturen. På min gård bodde många arbetslösa och halvalkoliserade människor som alltid stod på balkongen/uteplatsen, rökte och glodde på grannarna samt hade mycket störande fester men jag kan tänka mig att det finns lugnare gårdar. Affären som finns i området är ett konsum som varken är särskilt bra eller billig

• Sparkle

åh vad kul att äntligen få lite svar. Har 2 kusiner som bor där. En i brickebacken o en i rosta. Har suttit o kvittat på lägenheter nu sen en vecka tillbaka o det ser väldigt svårt att få tag i en oavsett område. Har iallafall ställt mig i kö så man får väl hoppas. Jag vet inte riktigt när vi kommer att flytta men det blir väl när huset är sålt o gubben min fått ett jobb. Själv är jag mammaledig o kan söka då. Vore väldigt kul att lära känna nån som med ska flytta dit

• Thalis
    Fru Filur skrev 2008-08-19 14:04:01 följande:
    Vettiga områden, enligt min uppfattning :Almby, Adolfsberg, "Centrala Öster", Skebäck, Björkhaga, Solhaga, Rosta, "Centrala Väster", Brunnsgärdet, Mellringe och eventuellt Lundby (ligger lite för nära Vivalla för att vara riktigt bra)Lycka till, och välkommen till Örebre
    Håller med dig!!
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
Svar på tråden Örebro, vart ska man bo?