• Jessys

Munblåsa

Måste bara få rååååd.

precis innanför underläppen längst ned där underläppen blir tandkött, om ni fattar, där har jag fått en blåsa, stor som ett knappnålshuvud. det ser inflammaerad ut och som om det skulle vara lite var där. är som vit/ljusgult lager på blåsan.

det gör så fruktansvärt sjukt. men känns ju dumt att ringa Sjukhuset pga av en blåsa i munnen liksom.

jag har prövat att skölja munnen med koksaltlösning 4 ggr per dag. har gjort detta i 3 dagar nu. ingen förbättring eller förändring alls.

Har ni några ´huskurer´eller nåt annat tips så dela gärna med er.

• Svar på tråden Munblåsa
  • LoppanL

Det finns en salva på Apoteket, Aftamed, som tar bort smärtan lite och påskyndar läkningen. Innan jag fick tips om den brukade jag skölja munnen med Corsodyl, inte nåt jätteeffektivt, men hjälpte lite iaf.

• ludenben

skölj med listerine som tar bort alla bakterier. Gör säkert ont men den är himla effektiv.

• busunge

finns också en antiseptisk lösning på apoteket (en liten röd/rosa plastflaska.) den har fungerat superbra på mig när jag har haft en blåsa.

• Jessys

finns inget apotek som är öppet nära mig. närmaste är 5-6 mil från mig
    får skölja me koksalt lösning o vänta till måndagen. listerin har jag inte hemma just nu

• ludenben

listerine säljs i livsmedelsaffären

• Jessys
    ludenben skrev 2008-08-16 09:18:12 följande:
    listerine säljs i livsmedelsaffären
    inte här på Åland..
  • ludenben

aha okej ja ta koksaltlösning sålänge då. Hoppas att den läker ut för det gör ju så ont...

Jessys skrev 2008-08-16 09:25:45 följande:
    inte här på Åland..
  • solblommamed3
    Svar på #7
    Jag har ganska mycket problem med såna. Kallas Afte, gör satans ont men är inte farligt. Det finns eg bara saker som lindrar, men läkningstiden på ca 6 dagar den är som den är. Mina kan bli 5-6 mm i diameter *s*. Då får det bli alvedon för att ens vilja äta. En tandkräm som heter Zendium bör man använda om det är ett återkommande besvär.
  • Jessys
    solblommamed3 skrev 2008-08-16 09:31:10 följande:
    Svar på #7Jag har ganska mycket problem med såna. Kallas Afte, gör satans ont men är inte farligt. Det finns eg bara saker som lindrar, men läkningstiden på ca 6 dagar den är som den är. Mina kan bli 5-6 mm i diameter *s*. Då får det bli alvedon för att ens vilja äta. En tandkräm som heter Zendium bör man använda om det är ett återkommande besvär.
    ååh. jaa ja ha oxå haft rätt många sådana. dock inte så stor o sjuk som denna.

skall söka upp zendium så jag har hemma.
Svar på tråden Munblåsa