• Hanah

Äta philadelphiaost som gick ut för 12 dagar sen?

Har 2 st förpackningar som stått i kylen oöppnade, öppnade nu och luktade, tyckte inte det luktade så konstigt, men jag vet knappt hur det brukar lukta. Kan det vara farligt att äta?

• Svar på tråden Äta philadelphiaost som gick ut för 12 dagar sen?
  • Chivaz

12 dgr är ganska mycket, jag hade slängt dem.

• Hanah
    Chivaz skrev 2008-08-16 12:05:14 följande:
    12 dgr är ganska mycket, jag hade slängt dem.
    Ja, fast om man tänker på hur lång hållbarhetstid de har, de var ju förpackade i april!!
  • Chivaz

Det verkar som om du redan är övertygad om att du inte vill slänga dem så prova och ät, förhoppningsvis så slipper ni få ont i magen.

• Tecken

Jag jobbar inte inom livsmedelsbranschen, men jag kan tänka mig att det kan växa mycket "trevligt" i en tolv dagar gammal ost. Släng den. Ett nytt paket kostar ju bara 15-20kr

• Dimitra

Om de är oöppnade hade jag inte tvekat att baka med dem, tex cheesecake. Äta dem som det är...nja.

The Dimitra universe.
  • Hanah
    Chivaz skrev 2008-08-16 12:09:10 följande:
    Det verkar som om du redan är övertygad om att du inte vill slänga dem så prova och ät, förhoppningsvis så slipper ni få ont i magen.

Om jag hade varit övertygad så hade jag ju inte gått in här o frågat...

Jag tänkte göra pastasås på dem, har alla andra ingredienser hemma, hade ingen lust att gå o handla.

• Dimitra
    Hanah skrev 2008-08-16 12:13:54 följande:
    Jag tänkte göra pastasås på dem, har alla andra ingredienser hemma, hade ingen lust att gå o handla.
    Så den ska hettas upp? Kör på
    The Dimitra universe.
  • Micke
    amomentlikethis skrev 2008-08-16 12:09:47 följande:
    hade inte ätit det!tycker det är gammalt med bara en dag efter bäst före datumet på vissa saker.
    Ja men det är ju skillnad på saker som har kort hållbarhet och saker som har fler år i hållbarhet också.

12 dagar gammal köttfärs är kanske mindre klokt att äta jmf med ett paket med pasta som är 1 månad för gammalt.
  • amomentlikethis
    Micke skrev 2008-08-16 12:15:09 följande:
    Ja men det är ju skillnad på saker som har kort hållbarhet och saker som har fler år i hållbarhet också. 12 dagar gammal köttfärs är kanske mindre klokt att äta jmf med ett paket med pasta som är 1 månad för gammalt.
    då ska jag säga dig att jag hade inte ätit pastan heller. har inget gammalt hemma och kommer aldrig ha.
    är extremt nojjig för sånt.
  • Micke
    amomentlikethis skrev 2008-08-16 13:02:03 följande:
    då ska jag säga dig att jag hade inte ätit pastan heller. har inget gammalt hemma och kommer aldrig ha.är extremt nojjig för sånt.
    Ok. Själv litar jag mer på mig själv än ngn annans bedömning. Slänger mat som inte gått ut om jag inte litar på den, men har inga problem att äta pasta som är ngn månad för gammal.Kan den hålla i 3 år, kan den hålla en månad till.
    Bäst före innebär just bäst före. Inte att maten blir dålig direkt efteråt.

Blir maten dålig direkt efteråt så heter det sista förbrukningsdag (står tex på köttfärs).
  • julmusten

Philadelphia ost smakar och luktar som mogelost nar den ar for gammal.

Sa lange den inte har varit oppnad borde det inte vara nagra problem, men ar det bara sa mycket som ett nalstick i den sa forstors den jattesnabbt.

Svar på tråden Äta philadelphiaost som gick ut för 12 dagar sen?