• fenomena83

Förvärkar ska väl gå över om man tar alvedon? Eller..?

Jag tror det är nåt jag inte riktigt förstår.
    Skillnaden mellan riktiga värkar och förvärkar är väl att förvärkar går över om man tex badar eller tar alvedon eller går upp och rör på sig? Eller förvärkar är väl för det mesta inte heller regelbundna?
    Nu sitter jag här sen i morse med värsta j-a förvärkarna men dom går ju inte över när jag tar alvedon.. Eller panodil har jag tagit, blev så frustrerad så jag tog tom diklofenak, men det hjälper ju inte.
    Varför inte då???
    För det ÄR ju bara förvärkar, det vet jag ju. Dom är ju inte så regelbundna... dom kommer ibland med fem minuter emellan, ibland 20 minuter emellan. Men varför går dom inte över av tabletterna?
    Kan det va så att dom helt enkelt inte biter på mig, att tabletterna är för svaga eller nåt?
    Nån som varit med om samma?

Går in i vecka 38 idag för övrigt.. men jag vet att det inte är på g för jag kommer absolut inte få före den 22e *vet*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-16 12:14
    Ja och igår så hade jag konstant mensvärk heeela dagen (alltså inte i intervaller) som inte heller gick över med tabletter... *irriterad*
  • Svar på tråden Förvärkar ska väl gå över om man tar alvedon? Eller..?
  • Vroooooom

Alvedon är som sockerpiller för mig och hjälper inte mot någonting. Kanske det är likadant för dig? Du kan ju annars ringa förlossningen och höra med dom.

Förresten, ska du verkligen ta Diklofenak under graviditeten?

Cheer up, the worst is yet to come
  • Bempan

sammandragningar kan man få tidigt i grav och ta alvedon så att det försvinner. Men värkar är väl värkar oavsett om dom är en timme innan eller flera dygn. Dom ökar i kraft ju närmare man kommer. Alvedon kanske tar bort smärta men själva värkarbetet stannar väl inte av? Fast nu blev jag osäker själv... Jag fick inte värkar/förvärkar föränn två dagar innan Leo kom, men då hade jag först som du säger lite hur som helst och sedan ökade dom i kraft och blev mer regelbundna för att sedan komma tätare och tätare. från första värken till krystvärkar tog för mig två dygn.

• Jossi78

Så som du förklara hade jag när förlossningen startade med mitt 3:dje barn. Hade 5-20 min mellan värkarna när jag kom in på förlossningen! Hade även glest mellan värkarna när jag va öppen 6cm, så man behöver inte ha regelbundena värkar för att de ska vara dags

Before you touch my heart. You have to "fuck" my brain first
  • Bempan

Diklofenak : Graviditet och amning.
    Man bör inte använda läkemedlet när man är gravid. Det finns en risk för att fostret kan påverkas. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid. /Sjukvårdsrådgivningen

• SanSin

Jag hade inte varit alltför säker på att det är förvärkar. =) Min värkar var inte mer regelbundna än så...Ta en varm dusch och vila så mycket som möjligt ifall det skulle va "på riktigt"

• fenomena83

Jag låg inne på sjukhus ett par dar för ett tag sen pga så kraftiga sammandragningar/förvärkar för jag hade urinvägsinfektion. Dom gjorde grymt ont... då fick jag diklofenak av läkaren och jag fick några med mig hem... Hon sa att det var ok att äta dom så jag litar på det???
    Men kanske inte ska ta det nu... men jag vet ju inte alls vad jag ska ta mig till för det gör så ont ibland och diklofenak hjälpte så bra då den gången, därför tog jag det i ren frustration...

Nu har det varit lugnt ett tag så jag är ganska säker på att det bara är förvärkar som jävlas med mig.

Jag trodde att förlossningsvärkar alltid var regelbundna? Har alltid hört av bm att man ska ringa in när man har REGELBUNDNA värkar...
    Men herregud säg inte det, om dom inte behöver va regelbundna heller, hur ska man DÅ veta, det är ju den enda vägledningen annars...

Jo jag har haft förvärkar på det här viset sen vecka 33 men dom har alltid gått över med alvedon innan... men då har dom inte varit så starka heller utan bara lite molande...

• Vroooooom

En bra sida vad gäller läkemedel under graviditet är www.janusinfo.se/gravreg/
    Kan dock vara lite småsvårt att förstå ibland då det är en del medicinska termer.

Cheer up, the worst is yet to come
  • Mollan77

Jag tyckte att två panodil fick förvärkarna att bli kraftigare men fortfarande oregelbundna dessutom blev det mer fart på bebben. Detta var igår med barn nr 2, sitter fortfarande med jättemage och bebbe i mage.... Pratade med förlossningen igår och de sa att så här kunde det hålla på flera dagar innan det sätter igång tyvärr...

med första barnet gick vattnet med ett flosch så då var det liksom bara att åka in, ingen tvekan där liksom, hoppas på det denna gång också!

Lycka till med kommande förlossning

Svar på tråden Förvärkar ska väl gå över om man tar alvedon? Eller..?