• MammaMetzli

Utbilda sig till Ambulanssjukvårdare?

Jag har länge velat utbilda mig till ambulanssjukvårdare. Men det känns som om det är en lång väg dit. Jag har gått samhälle/språk på gymnasiet och nu är jag föräldraledig.

Kan någon som har utbildat sig/håller på att utbilda sig berätta lite om hur det är?

Är Örebro det enda stället man kan utbilda sig på?
    Berätta gärna lite om vad ni gick för gymnasielinje och hur intagning till utbildningen gick till:)

Tack för svar.

• Svar på tråden Utbilda sig till Ambulanssjukvårdare?
  • Emerun

Man måste vara minst undersköterska dvs ha gått omvårdnadsprogrammet, sen går man påbyggnadsutb i  ambulanssjukvård som 20veckor. Men kolla här http://www.ka.se/index.cfm?n=1644&o=1591&c=81056  så du vet. Ser mer ut som att man måste vara sjuksköterska å sen speciallicera på ambulanssjuksköterska.

• siciliana
    Emerun skrev 2008-08-16 13:53:10 följande:
    Man måste vara minst undersköterska dvs ha gått omvårdnadsprogrammet, sen går man påbyggnadsutb i  ambulanssjukvård som 20veckor. Men kolla här www.ka.se/index.cfm&o=1591&c=81056  så du vet. Ser mer ut som att man måste vara sjuksköterska å sen speciallicera på ambulanssjuksköterska.
    Så funkade det tidigare, att man kunde gå en påbyggnadsutbilning på 20 v efter avsl. undersköterkeutb. Tror de ändrade detta -99 eller -00. Numera måste man vara sjuksköterska.
  • Tecken
    siciliana skrev 2008-08-16 13:56:19 följande:
    Så funkade det tidigare, att man kunde gå en påbyggnadsutbilning på 20 v efter avsl. undersköterkeutb. Tror de ändrade detta -99 eller -00. Numera måste man vara sjuksköterska.
    Är du säker på att man _måste_ vara sjuksköterska? Jag trodde bara att det var så att en del (alla?) landsting efter ett visst årtal krävde att det skulle vara minst en sjuksköterska/ambulans, och därför minskade efterfrågan på ambulanssjukvårdare. Någon som vet mer?
  • MammaMetzli

Är det någon skillnad på att vara ambulanssjukvårdare och ambulansFÖRARE? De har väl samma uppgift och behöver väl samma utbildning?

• Dame72

Det är krav på att det i varje ambulans skall finnas en sjuksköterska. Då kom landstingen på att det är väl lika bra att satsa på sjuksköterskor och de flesta ambulanssjukvårdarutbildningar las på is. Det fanns några få och det finns fortfarande i Örebro. MEN ryktet säger mig att den är på väg bort.

Så mitt tips är att plugga till sjuksköterska. Det är 3 år. Sen jobbar du några år inne på sjukhus (kanske akuten t ex?) När du sen har lite erfarenhet i bagaget, har landat som syrra och utvecklat din kliniska blick, då skaffar du dig en vidareutbildning, ambulans eller narkos är väl bäst i nuläget. Sen är det dax att börjar på ambulansen.

Ambulanssjukvårdare finns, det gör inte ambulansförare...

**Jag VET vad jag pratar om**
  • siciliana
    Tecken skrev 2008-08-16 17:28:14 följande:
    Är du säker på att man _måste_ vara sjuksköterska? Jag trodde bara att det var så att en del (alla?) landsting efter ett visst årtal krävde att det skulle vara minst en sjuksköterska/ambulans, och därför minskade efterfrågan på ambulanssjukvårdare. Någon som vet mer?
    Får nog rätta mig själv där!
    Man måste nog inte vara sjuksköterska, jag kan inte tänka mig att de avskedade alla ambulanssjukvårdare när de ändrade utbildningskraven. Men ambulanssjukvårdarutbildningen finns inte kvar idag, så vill man bli det nu, så "måste" man bli sjuksköterska.
  • Dame72
    siciliana skrev 2008-08-17 11:38:12 följande:
    Får nog rätta mig själv där! Man måste nog inte vara sjuksköterska, jag kan inte tänka mig att de avskedade alla ambulanssjukvårdare när de ändrade utbildningskraven. Men ambulanssjukvårdarutbildningen finns inte kvar idag, så vill man bli det nu, så "måste" man bli sjuksköterska.
    Självklart finns det ambulanssjukvårdare i ambulanserna!
    **Jag VET vad jag pratar om**
Svar på tråden Utbilda sig till Ambulanssjukvårdare?