Tvätt förstörd av klorin?
Gula konstiga fläckar på tvätten efter att jag tvättat den med klorin Går det att få bort på något sätt?
Gula konstiga fläckar på tvätten efter att jag tvättat den med klorin Går det att få bort på något sätt?
Är det vit tvätt lr färgad? Klorin bleker ju. Har hört att vit också är en färg vad gäller kläder, så det gäller bara att tvätta vit med baara viit! Inga andra ljusa färger. Galltvål är annars ett dundermedel att få bort fläckar med. :) Lycka till
vissa syntetmaterial tål inte klorin, och då kan tvätten bli missfärgad, gul.... Du kan prova med att lägga plaggen i blöt med ättika o vatten... eller köra ett tvättprogram med tvättmedel och 1,5 dl perstorps 24% ättika. så gör man för att få gulnad vittvätt vit igen, så hoppas att det funkar även med klorinskadad tvätt...
mimmi 1 skrev 2008-08-16 20:03:06 följande:
Tvätten var vit och 100% bomull.
Galltvål provade jag innan, men fläckarna gick inte bort.
Tack för tipset iaf
Bomull är inte vit i sig själv utan färgas.
Bleker man kan den bli gul.
Men vilket material är det som kan blekas då, om inte bomull?
det är bomull som man kan bleka..... vissa syntetmaterial tål inte klorblekning och blir då gul...
Att bomullen som plockas är naturfärgad, vet vi ju, sen bleks den för att bli vit, eller färgas för att få färg....
Bleker man färgad bomulls-textil med klorin, ja då förstör man ju plagget, om man inte vill att färgen ska bort förståss...
SÅ, missfärgad vittvätt av bomull, är det man bleker med klorin, (om man inte tänker på miljön, är man miljömedveten, så provar man först med ättika!!)
Har du egen brunn?
Det låter ju lite som att kloret reagerat med nåt annat i maskinen, om det är flera olika plagg med liknande fläckar...
Ingen patentlösning på hur man får bort dem dock, men den lilla undanskuffade kemisten inom mig blev lite intresserad.
Nej