• Celestial

Tvätt förstörd av klorin?

Gula konstiga fläckar på tvätten efter att jag tvättat den med klorin    Går det att få bort på något sätt?

• Svar på tråden Tvätt förstörd av klorin?
  • Vii

Är det vit tvätt lr färgad? Klorin bleker ju. Har hört att vit också är en färg vad gäller kläder, så det gäller bara att tvätta vit med baara viit! Inga andra ljusa färger. Galltvål är annars ett dundermedel att få bort fläckar med. :) Lycka till

• mimmi 1

vissa syntetmaterial tål inte klorin, och då kan tvätten bli missfärgad, gul.... Du kan prova med att lägga plaggen i blöt med ättika o vatten... eller köra ett tvättprogram med tvättmedel och 1,5 dl perstorps 24% ättika. så gör man för att få gulnad vittvätt vit igen, så hoppas att det funkar även med klorinskadad tvätt...

• mimmi 1

mimmi 1 skrev 2008-08-16 20:03:06 följande:

vissa syntetmaterial tål inte klorin, och då kan tvätten bli missfärgad, gul.... Du kan prova med att lägga plaggen i blöt med ättika o vatten... eller köra ett tvättprogram med tvättmedel och 1,5 dl perstorps 24% ättika. så gör man för att få gulnad vittvätt vit igen, så hoppas att det funkar även med klorinskadad tvätt...
    PS.. om du väljer att göra det i maskinen, så häll ättikan över plaggen, så du inte riskerar att maskinen tömmer ut det när den startar...
  • Celestial
    Svar på #1

Tvätten var vit och 100% bomull.

Galltvål provade jag innan, men fläckarna gick inte bort.

Tack för tipset iaf

mimmi 1 skrev 2008-08-16 20:03:06 följande:
    Tack för tipset!
  • Celestial

Men vilket material är det som kan blekas då, om inte bomull?

• mimmi 1

det är bomull som man kan bleka..... vissa syntetmaterial tål inte klorblekning och blir då gul...

Att bomullen som plockas är naturfärgad, vet vi ju, sen bleks den för att bli vit, eller färgas för att få färg....
    Bleker man färgad bomulls-textil med klorin, ja då förstör man ju plagget, om man inte vill att färgen ska bort förståss...
    SÅ, missfärgad vittvätt av bomull, är det man bleker med klorin, (om man inte tänker på miljön, är man miljömedveten, så provar man först med ättika!!)

• Celestial
    mimmi 1 skrev 2008-08-19 19:04:14 följande:
    SÅ, missfärgad vittvätt av bomull, är det man bleker med klorin
    Det var det jag gjorde (skulle aldrig testa det på annan tvätt), men det blev ju bara värre den här gången Flört
    Konstigt, för det har aldrig hänt förut, och all tvätt har minst en gul fläck Fundersam
  • SCSI

Det låter ju lite som att kloret reagerat med nåt annat i maskinen, om det är flera olika plagg med liknande fläckar...
    Ingen patentlösning på hur man får bort dem dock, men den lilla undanskuffade kemisten inom mig blev lite intresserad.

• Celestial
    Ayya skrev 2008-08-19 20:54:13 följande:
    Har du egen brunn?

Nej

SCSI skrev 2008-08-19 20:54:55 följande:
    Det låter ju lite som att kloret reagerat med nåt annat i maskinen, om det är flera olika plagg med liknande fläckar...
    Jag har också tänkt på det.  Det är likadana ljusgula fläckar på alltihop. Har aldrig hänt tidigare.
Svar på tråden Tvätt förstörd av klorin?