• entjej

Ändrad cykel i månader efter missfall el. IVF?

Sedan jag fick min första mens i tonåren så har cyklerna i ca 75% av gångerna varit ca 25 dagar långa. Resten av cyklerna däromring. Jag har gjort två IVF. Sista plussade jag men fick sedan missfall i v.6-7 (dvs ca 4 veckor efter att jag fick embryot tillbaka). Läkaren sa att följande mens kunde bli försenad. Det blev den...jag fick nästa mens ca 32 dagar efter missfallet. Nästa mens fick jag på dag 29. Nästa mens fick jag på dag 26. Nu väntar jag på att mensen ska komma och är nu på dag 26 och ingen mens än så länge.

Undrar därför: Kan missfallet vara orsaken till att mina cykler ändrats? Hur länge kan förändringarna hålla i sig i så fall? Eller kan det vara själva IVF-behandlingarna? Eller kan det vara åldersförändringar? Jag är 39 år.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Ändrad cykel i månader efter missfall el. IVF?
  • JoJo2222

jag gissar på att det är alla hormoner som du proppat i dig sista tiden och hormonenra efter din graviditet som spökar. var glad att du har så pass kort cykel. min ligger någonstans mellan 35-45 dagar :(

• Needed

Mina cykler har alltid (i princip) legat på 28 dagar. Jsg har varit nästan löjligt regelbunden. Fick också tidigt missfall (MA)efter min andra ivf (har totalt gjort 3 återföringar) och nu snittar jag på 30 dagar i min menscykel och det verkar fortsätta vara så. Jag tror också att det är hormonerna som "ställt till det", men så länge den håller sig något så när regelbunden så känns det som det är ok.

• Sessan4

Jag har alltid oxå haft regelbunden mens på 28-max 30 dagar, efter 2 ivf:er och ett missfall så har min cykel blivit längre, den kommer på dag 33-35 ungefär, jag har alltid haft ägglossningsflytning runt dag 14 men denna månad kom den på dag 18 ungefär så då visste jag att mensen skulle bli sen.. kroppen har varit i kaos så den behöver nog lite återhämtningstid!! jag hoppas att jag kommer tillbaka i min normala cykel snart!

• entjej

Har pratat med en sköterska på kliniken. Det kan vara missfallet eller pga alla hormoner man fått genom IVF-försöken eller så kan det vara någon förändring som hade skett ändå. Dock är det först om cyklerna blir kortare som det behöver betyda försämring av fertiliteten.

Tror det är IVF-försöken och/eller kanske missfallet. Man undrar ju ibland vad man håller på med mot sin kropp...sprutar med hormoner och annat.

• Rymdfarkost

Hej!

Jag Ggjorde IVF som ej lyckades i maj. Blev mkt överstimulerad. Och ej gravid.

Jag undrar också hur menscykeln kan påverkas efter IVF. Är SÅ rädd att den ska bli oregelbunden eftersom jag haft 31-45 dagars cykler i 4 år och varit så glad över det. Hade ca 31-45 dagar innan det. Men ännu längre tillbaks i livet var min mens regelbunden. Hm... hur det kan ändras och variera! Efter Pergotime-04 och viktnedgång-05 har iaf cykeln varit regelbunden. Gick på akupunktur det senaste året, men, cykeln var regelbunden redan innan akupunkturen däremot kanske akupunkturen påverkat min PCO??. För jag hade PCO-äggstockar förut men inte vid en undersökning i januari i år. MEN på undersökningen efter IVF sa läkaren att det var PCO, och att man "antingen har det el ej" SAMMA läkare som i januari sa att jag inte hade det. Blir ju snurrig!!!!! Men jag var ju överstimulerad och då kanske det ser ut som PCO iaf ett tag??? Dvs man får ju så många äggblåsor.

Jag fick iaf mens 47-48 dagar efter den allra första blödningen efter IVF:n (den som kom nån dag efter det negativa graviditetstestet).
    Nu borde jag få mens den 24:e augusti enl min regelbundna cykel men jag känner mig som vid ägglossning nu, öm i en äggstock men har dock inte ömma bröst, vilket jag haft 90% av alla tidigare cykler.

Kan man få något fel på systemet så att ägglossningen uteblir, eller blir mkt försenad pga IVF?? Kan man få PCO igen??
    Men inte kan väl IVF göra så att man inte får ägglossning på flera månader!? Det vore ju hemskt.
    Frågorna borde jag väl ta med en läkare, och ska nog göra det också, men skriver ändå här.

• Rymdfarkost

PS. Känner mig förresten pluffsig/svullen i magen. Har dessutom gått upp 3 kg. Vet ej om det är så att jag ätit mer än jag brukar el om det kan vara hormonerna som gett viktökningen. Är det någon annan som inte riktigt känner igen "känslan i kroppen" el hur jag ska säga. Det känns lite som att det jag äter "fastnar" lättare just nu. Och innan kändes det inte alls så. Kan ju vara inbillning också, för jag kanske rört mig mindre i sommar och ätit mer som sagt, men om vågen skulle fortsätta peka uppåt så är det ju nå't som blitt galet.
    Kan IVF påverka ämnesomsättningen?

Är 37 år förresten, såg att TS skrev ut sin ålder.

• Rymdfarkost

Oj!! Ser att jag i första inlägget skrev "Är SÅ rädd att den ska bli oregelbunden eftersom jag haft 31-45 dagars cykler i 4 år och varit så glad över det." Det skulle stå 31 dagars cykler(i undantagsfall 29 el 34)!!!!

Svar på tråden Ändrad cykel i månader efter missfall el. IVF?