• Lotten73

får man verkligen inte dricka alkohol när man äter antidressiva medel?

Jag fick efter att min son föddes för 5 månader en depression och äter nu anitdepressiva medel(mirtazapin).
    Undrar om det gör nåt att man tar ett glas vin eller två nångång ibland?
    Står på pappret om läkemedelet att man helst ska avstå från att dricka under tiden när man äter dessa.
    Men om jag ska på kräftskiva i slutet av augusti ska jag då behöva vara nykter om alla andra dricker?

• Svar på tråden får man verkligen inte dricka alkohol när man äter antidressiva medel?
  • Majsan70

Man skall helst avstå. Det finns oftast flera faktorer som gör att man inte skall dricka alkohol i samband med intag av såna mediciner.

• Flickan Gud Glömde

Jag kunde dricka utan problem.
    Min läkare sa att det inte var nga problem, men att jag inte skulle dricka lika mkt som jag brukade.

Använd google.se
  • Fatboy

Hej!
    Läser i FASS (www.fass.se) att "Mirtazapin Actavis kan förstärka effekten av alkohol, därför ska alkohol inte användas under behandlingen". Det är väl därför klokt att avstå från alkohol. Om du ändå känner att du verkligen vill så ring och rådfråga din behandlande läkare. För övrigt så brukar ju en depression inte gagnas av alkoholförtäring. Men som sagt, ring och rådfråga din läkare.

• Måne och Sol
    Lotten73 skrev 2008-08-16 18:19:25 följande:
    Men om jag ska på kräftskiva i slutet av augusti ska jag då behöva vara nykter om alla andra dricker?
    Du får det att låta som rena mardrömsscenariot... Varför är folk så uppsnurrade på att det måste drickas alkohol för att det ska vara roligt på fest?
  • JohannaL

äter antidepp dock sertralin. har vågat mig på att ta 1 glas vin då och då, drack dock lite mer vid ett tillfälle när jag var rätt mycket yngre slutade med att jag hamnade på sjukhuset, så ska man dricka ska man nog hålla sig till mindre mängder..men ett glas vin då och då ska väll alla få avnjuta.

• ALO

Jag åt också sertralin, hade tyvärr några incidenter då alkohol va inblandat. Men jag anser att du kan dricka utan problem, men drick inte för mycke! Utan se till att du fortfarande har kontroll över dig själv och dina tankar. Men ett bra tips är att ha någon med dig när du dricker, så finns det nån där om du sklle få för dig nånting. Har hjälpt mig många ggr...
    Men drick med försiktighet...Gäller alla, oavsett om äter antideppresiva eller inte...

• Lotten73

menade inte alls att det inte går att vara utan alkohol men det skulle vara gott med ett glas vin eller så.
    Menar inte att jag måste supa för att ha skoj för jag kan lika gärna vara nykter och ha lika kul men jag blev så sugen på att ta ett glaas vin är det fel eller?

• ALO
    Svar på #7
    nej verkligen inte. Ta ett glas vin eller två när du känner för det! Inga problem alls...(inte för mig iaf...!!)
  • Gräddis

Måne och Sol skrev 2008-08-16 18:31:02 följande:

Du får det att låta som rena mardrömsscenariot... Varför är folk så uppsnurrade på att det måste drickas alkohol för att det ska vara roligt på fest?
    Eh...for att man har det roligare nar man kanner sig avspand, vilket alkohol far en att gora snabbt? Det ar val inte sa konstigt? Jag tar citalopram och dricker anda - blir inte aspackad men det ar ju anda inte sa kul. Dricker for att det ar gott och for att kanna mig glad ibland, inget fel med det. Det ska inte vara nagra problem att ta ett par glas vin, gor du det med gott samvete och njut av sensommaren.
  • äppelskruttet

Har du haft en depression behöver du verkligen komma ut och ha kul!! Mitt råd till dig: Drick, njut och ha kul! Det är inte farligt med din medicin, det du kan få är minnesluckor mer än vanligt och en del blir agressiva. Jag har ätit Paroxetin i flera år och druckit på dem. Men är du osäker så¨ring sjukvårdsupplysningen.

• Måne och Sol
    Gräddeline skrev 2008-08-20 13:13:32 följande:
    Måne och Sol skrev 2008-08-16 18:31:02 följande:Eh...for att man har det roligare nar man kanner sig avspand, vilket alkohol far en att gora snabbt? Det ar val inte sa konstigt?
    Det är just det jag inte förstår. Är folk i allmänhet så överspända idag att de måste ta något avslappnande för att kunna ha trevligt?
Svar på tråden får man verkligen inte dricka alkohol när man äter antidressiva medel?