Mjölkstockning
Hjälp!
Har åkt på mjölkstockning, över 40 graders feber, och ont i bröstet...har ni några tips, har ringt rådgivningen, men de säger att jag ska vänta tre dygn med feber innan jag söker hjälp!
Hjälp!
Har åkt på mjölkstockning, över 40 graders feber, och ont i bröstet...har ni några tips, har ringt rådgivningen, men de säger att jag ska vänta tre dygn med feber innan jag söker hjälp!
du får ta en frotté och köra in den i micron å lägga den på brösten..har ingen erfarenhet utav det..men jag läste det nånstans här på forumet..du kan söka inlägg så kanske du hittar mer info..
Jag virade en fleecefilt runt brösten o ryggen... jätteskönt
Jag hade mjölkstockning en gång och då fattade jag inte att febern berodde på det och satt vaken hela natten och övervakade min bebis för att han inte skulle få feber. Sen när jag kom på att det var pg mjälkstockning så bara suckade jag, till råga på allt så sov han hela natten just den natten.. *s*.
Men jag masserade som en galning och tryckte ut så mycket mjölk jag bara kunde, lade fetvadd kring bröstet och sen fick min som amma dessutom, tror febern var borta kort därefter
Lycka till!!!
förutom värmen fick jag rådet att amma så att bäbisens haka jobbade där "knutan" var. Så om stockningen var på utsidan bröstet la jag honom liksom med kroppen ut under min arm. Tror det kallas rugby-amning. Dom gånger som jag har kännt att det börjar bli stockning egter det har detta hjälpt jättemycket. En annan "bov" upptäckte jag var bilens AC. Passa så du inte sitter så den blåser på dig
Vid mjölkstockning är det jätteviktigt att hålla bröstet så varmt som möjligt. Man kan sitta framför öpnna spiesen (om man har en) värma vetekuddar eller någon annan form av värme så att blodkärlen vidgar sig (bastu kanske?). Försök massera försiktigt där knutan sitter och prova också att amma i tvillingläge då du lägger barnet med kroppen ut under armen. Hoppas det löser sig! Kram!
Jag hoppas att du fått bukt på stockningen nu. Annars är mitt bästa tips att äta ipren. Det tar ner febern och är antiinflammatoriskt.
Hårfönen tycker jag är skön att värma det onda bröstet med. Amma ofta och börja med det onda bröstet.
Jag tog en varm dusch, två alvedon, ammade och pumpade ur. Sen sov jag nån timme. Blev mycket bättre på engång. Försök att amma mera eller pumpa ur lite så att trycket lättar..
Kan man ha mjölkstockning utan feber? Jag har ont på ena sidan på höger bröst, gör väldigt ont men har ingen feber...
Håll bröstet varmt med inlägg i BH:n, så gör det mindre ont. Försök också se till att bröstet är ordentligt uppvärmt (vetevärmare e.d.) innan du ammar/pumpar/mjölkar ur, så lossar stockningen lättare. Tänk på att massera försiktigt, läste någonstans att fingrarna ska röra sig som när man spelar piano.
Duscha varmt och pumpa så att det släpper och låt bebisen suga så ofta den vill det är det bästa för att det ska släppa och på mig gjorde det mindre ont än med pumpen.
Jag värmde vetekudde och la mot bröstet.
Hej!
Jag hade mjölkstockning för några veckor sedan, och ringde då en barnmorska som är expert på amning. Jag blev tipsad om henne via min mvc. Jag kan verkligen rekommendera att ringa henne! Hon gav mig sådana bra tips att det blev bra nästan på en gång.
Hon heter Eva och här är hennes telefonnummer och epost. Henne kan man ringa varje dag, året runt, mellan kl. 8.00-22.00.
070- 543 45 39
E-postadress: Eva.Hallquist@telia.com
Finns även en hemsida:
www.ambra-amningsmottagning.se/