• Honeyflowers

Hur fryser man in hemmagjord barnmat? Ej smakportioner...

Har precis idag själv lagat den första barnmaten till min son, han är 7 mån och har hitills ätit burkmat. Hur skall jag frysa in den? Det är inte smakportioner utan så mycket som han brukar äta till lunch, ca 1 dl...

Fryspåsar, burkar, klicka ut på plåt och frysa in???

♥ MAX - vår underbara son ♥
  • Svar på tråden Hur fryser man in hemmagjord barnmat? Ej smakportioner...
  • MK84

Jag fryser in i gamla barnmatsburkar. Det är helt perfekt. Men överfyll dom inte för maten sväller ju lite då den fryser! =)

• Jamieolivia

Jag lägger i burkar. Har jag mycket av samma mat lägger jag ca två portioner i samma burk så man kan ha en eller två dagar när man tar ur frysen.

• snart mamma igen

ja,jag gör som föregående talare åxå Fast jag sätter en fryspåse åxå för att vara säker på att den inte går sönder men de behövs inte

• Mamsis

Man kan skaffa sig dl mått och frysa in i, lägg en plastpåse i och frys så kan du ta ut den frysta maten, i påsen sen och använda dl måttet och frysa in mer, men det är ju ganska tidsödande.

Det brukar finnas burkar att köpa som är med ca en dl i, kanke Ikea har tom?
    Man kan frysa i glasburkar, men det kan ju bli galet de är ju rätt sköra och jag som är fumlig ibland valde plastburkar ist.
    Min kompis vet jag frågade om hon fick köpa såna där burkar av den lokala pizzan har till salladen, små runda, perfekt lagom till barnmat men de är ju mer engångs.

Be folk spara creme fraiche burkar annars. De brukar gå att dicka ett par ggr iaf.

Fryser man in sås kan man ju göra det i istärningslådor, lägga i påse sen och ta så många man behöver , men det blir ju besvärligt med annan mat.

Ska kolla vart jag såg de där lagoma burkarna, tror faktiskt det var tupperware på tradera, men jag ska kolla och se.

• Pysselgalningen

Jag brukar bara frysa in köttet och laga ny pasta/potatis/ris till varje omgång. Så här har det funkar bra med vanliga hederliga bullformar

• Chewie

Jag gjorde så att jag frös in allt för sig i iskuber, fisk, kött, pasta, potatis, ris och olika grönsaker. När barnet skulle äta klickade jag ut lagom antal kuber och blandade en måltid, lätt att variera också!
    Om det var en färdig måltid la jag det i en "påläggsburk".

• stjärnmamman
    Chewie skrev 2008-08-16 20:30:29 följande:
    Jag gjorde så att jag frös in allt för sig i iskuber, fisk, kött, pasta, potatis, ris och olika grönsaker. När barnet skulle äta klickade jag ut lagom antal kuber och blandade en måltid, lätt att variera också! Om det var en färdig måltid la jag det i en "påläggsburk".
    så gjorde jag till min äldsta med.. varför kom jag inte på det med dom yngsta
    ja ja åldern
Svar på tråden Hur fryser man in hemmagjord barnmat? Ej smakportioner...