• MammaMi83

Hur snabbt dräktig??

hej
    vet att en katt snabbt kan bli dräktig igen efter att hon fått en kull emn hur snabbt egentligen kan dom bli det?
    vi har kattungar som är 11 veckor,och vi misstänker att hon kanske är dräktig igen,kan det vara så`?

• Svar på tråden Hur snabbt dräktig??
  • MammaMi83

nä ja vet =/ men skulle vi ha henne inne så skulle både hon o vi bli tokig..

vet att det finns piller =)

• Majsan70
    MammaMi83 skrev 2008-08-16 21:42:04 följande:
    nä ja vet =/ men skulle vi ha henne inne så skulle både hon o vi bli tokig..vet att det finns piller =)
    Kastrera är mitt råd. genast så slipper hon föda en kull till så fort.
  • MammaMi83

någon annan som fått tätt som vet om det är så

ska köpa in piller framöver...men kastrering blir inte av...

• Majsan70
    MammaMi83 skrev 2008-08-16 21:44:03 följande:
    någon annan som fått tätt som vet om det är såska köpa in piller framöver...men kastrering blir inte av...
    Varför inte om jag får fråga? Ppiller är ju inte bra att ge i längden o jag gissar på att det inte är en avelskatt du har.
    Det sliter otroligt på katten att få kullar så tätt. De får ha 3 kullar maximalt på 2 år o det gör ungefär 8 månader emellan om jag inte räknat fel.

Föder upp katter så jag är hyfsat insatt i det här med kattens hälsa i samband med just sånt här.
  • MammaMi83

3 kullar står det ju på sverak

• MammaMi83

på 1 år skule det stå

• MammaMi83

såg senare att det stå¨r 2 olika saker...men fattar inte varför

• Majsan70

Honkatter tillåts inte ha fler än tre kullar inom en 24-månadersperiod.

Honkatt får inte paras av ytterligare hane inom tre veckor från den tidigare parningen ? detta för att undvika eventuell förväxling av fader till kullen.

Honkatt som måste förlösas genom kejsarsnitt mer än en gång, skall fortsättningsvis inte användas i avel.

Alla förlossningar skall övervakas i händelse av att problem uppstår och att honkatter som skall till att föda, likaså ej avvanda kattungar, skall ha möjlighet att få vistas i avskilt utrymme eller separat rum.

Kanske var det så att du blandade ihop hur många katter du får sälja som tredje part per år?

• MammaMi83

jo jag såg ju det du skrev efteråt,men det e väll mer än bara rätt,det va ju inte det jag behövde veta ändå =)

..men längre upp på sidan stog det så här...

Som exempel kan nämnas att från den 1 januari 2005 gäller tillståndskrav för verksamhet med katter. De som håller 10 katter eller fler, som är äldre än 12 månader,

--> ska ha tillstånd liksom de som tar 3 eller fler kullar per år.
    När det gäller försäljning av katter från egen uppfödning är gränsen detsamma som för uppfödning. Det vill säga föder man upp två kullar per år, får man också sälja dessa katter utan söka tillstånd

• skorpionen80

Tror de kan bli dräktiga några få veckor efter senaste kullen, så din katt kan absolut vara dräktig!

Du vet om att p-piller ökar risken för juvercancer?

• Majsan70
    MammaMi83 skrev 2008-08-17 10:08:58 följande:
    jo jag såg ju det du skrev efteråt,men det e väll mer än bara rätt,det va ju inte det jag behövde veta ändå =)..men längre upp på sidan stog det så här...Som exempel kan nämnas att från den 1 januari 2005 gäller tillståndskrav för verksamhet med katter. De som håller 10 katter eller fler, som är äldre än 12 månader,--> ska ha tillstånd liksom de som tar 3 eller fler kullar per år. När det gäller försäljning av katter från egen uppfödning är gränsen detsamma som för uppfödning. Det vill säga föder man upp två kullar per år, får man också sälja dessa katter utan söka tillstånd
    Tar man tre kullar eller fler så har man oxå fler avelskatter hemma. Tillståndet gäller antalet katter man har hemma samt hemmavarande kullar och hur många man säljer per år. Tar man tex. två kullar så är det OK utan tillstånd, men fler måste du ha tillstånd till. Det är alltså en helt annan sak än hur många kullar du får ta på en hona på en två årsperiod.

Man måste ju tänka på kattens hälsa och att ha två kullar så tätt är verkligen inte bra för katten.

Jag har tex. två avelshonor hemma just nu och då kan jag ta 6 kullar på två år. Fast det är inte jättebra det heller utan man försöker oftast att ha längre emellan kullarna om man kan.

Men summa summarum är: Att ta kullar tätt sliter på kattens hälsa o välmående. Att låta dem gå på p-piller kan ge juvertömörer som ovanstående skrev. Att låta dem gå o tomlöpa kan ge livmoderinflammation.
    Därav att jag rekomenderade kastration även om det inte var det du efterfrågade. Men jag svarade även på din fråga innan.
  • Havanna82

En katt kan bli dräkig igen så fort hon löper. Min hona löpte när ungarna var 3 veckor, så visst kan din vara dräktig.

• MammaMi83
    Majsan70 skrev 2008-08-17 13:39:40 följande:
    Tar man tre kullar eller fler så har man oxå fler avelskatter hemma. Tillståndet gäller antalet katter man har hemma samt hemmavarande kullar och hur många man säljer per år. Tar man tex. två kullar så är det OK utan tillstånd, men fler måste du ha tillstånd till. Det är alltså en helt annan sak än hur många kullar du får ta på en hona på en två årsperiod.Man måste ju tänka på kattens hälsa och att ha två kullar så tätt är verkligen inte bra för katten.Jag har tex. två avelshonor hemma just nu och då kan jag ta 6 kullar på två år. Fast det är inte jättebra det heller utan man försöker oftast att ha längre emellan kullarna om man kan.Men summa summarum är: Att ta kullar tätt sliter på kattens hälsa o välmående. Att låta dem gå på p-piller kan ge juvertömörer som ovanstående skrev. Att låta dem gå o tomlöpa kan ge livmoderinflammation.Därav att jag rekomenderade kastration även om det inte var det du efterfrågade. Men jag svarade även på din fråga innan.
    aha då vart ja klokare! så jag kan rent toretiskt sett inte ha 3 honor med kullar utan tillstånd? ha jag förstått det rätt då?

visste inte om det med canser...men få se vad vi gör framöver kanske bli sterilisering.få se
  • Majsan70
    MammaMi83 skrev 2008-08-17 19:01:33 följande:
    aha då vart ja klokare! så jag kan rent toretiskt sett inte ha 3 honor med kullar utan tillstånd? ha jag förstått det rätt då?visste inte om det med canser...men få se vad vi gör framöver kanske bli sterilisering.få se
    Jodå du kan ha tre honor, men du får inte ta en kull vardera på dem varje år utan tillstånd. Samma som att man inte får ha hur många katter som helst utan tillstånd.
Svar på tråden Hur snabbt dräktig??