• Bimbo Månskugga

symtom på uttorkning

Hej min tjej har magsjuka hon är bara 4,5mån, jag har varit på akuten och träffat läkare det var i måndags, det var då det började... hon var inte uttorkad då men hon är fortfaranded dålig funderar på att ringa igen imorrn, hon äter och dricker men det kommer ut och upp igen, undrar om någon vet vad det är för symtom på uttorkning förrutom inåtsjunken fontanell, det har hon en aning..
    undrar hur länge detta kan hålla på också hon kommer att gå ner masor i vikt om det fortsätter så här tur att hon har lite och ta av=)) 8,5kg

• Svar på tråden symtom på uttorkning
  • Tussens mamma

det är säkert ingen fara. men om du är orolig så ring vettja!!!
    hur är hon annars? som vanligt?
    ett observandum när det gäller barn är allmäntillståndet...om barnet är slött och ouppmärksamt finns anledning till oro. du känner ditt barn bäst... kom ihåg det. och var inte rädd för att ringa/åka in om du oroar dig.

kramar och lycka till

• Sciarlotta

du märker på kissblöjorna om hon är uttorkad.. starkt luktande kiss och mörk gult i färgen.

• Lilla Linnéa

Här har magsjukan härjat 3 gånger det senaste halvåret. Lillen fick det första gången är han var 4 månader så jag är härdad.

Om du ammar så brukar det inte vara ngn fara. Kräker hon uppa allt hon får i sig kan man ge vätskeersättning. Man kan ge det på tesked var 5:e minut. Efter ca 20 minuter hinner kroppen suga upp vätskan.

För att se om ett barn har vätskebrist kan man knipa tag i huden på handryggen och dra upp huden och släppa, sjunker huden tillbaka har man inte värskebrist.

• Pojkmamma

Det brukar lukta starkt ur munnen om man är uttorkad. Som ammoniak ungefär.

• varfördåför

om man är riktigt uttorkad så slutar man grååta med tårar och om man nyper i skinnet så faller det inte tillbaka igen (men då är det alvarligt).

Svar på tråden symtom på uttorkning